Ερευνα πολύτιμη και αποκαλυπτική
Τετάρτη 19 Φλεβάρη 2003

Πολύτιμη μαρτυρία για το έργο του Ζακύνθιου μουσουργού Παύλου Καρρέρ και την ελληνική μουσική τον 19ο αιώνα αποτελεί το βιβλίο του μουσικολόγου - μουσικοκριτικού Γιώργου Λεωτσάκου «Παύλος Καρρέρ: Απομνημονεύματα και Εργογραφία», καρπός γόνιμης εκδοτικής συνεργασίας του Μουσείου Μπενάκη και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Το βιβλίο, που παρουσιάστηκε χτες, αποτελεί ουσιαστικά ένα τρίπτυχο που περιλαμβάνει: πολυσέλιδη εισαγωγική του Γ. Λεωτσάκου, η οποία, με αφορμή τον σημαντικότατο πλην αφανή Καρρέρ, επιχειρεί μια βαθιά τομή στις απαρχές και τα αίτια της «κακοδαιμονίας» της έντεχνης ελληνικής μουσικής, θύματα της οποίας υπήρξαν οι Επτανήσιοι συνθέτες. Την πρώτη δημοσίευση του χειρόγραφου των «Απομνημονευμάτων» του Καρρέρ και αποσπάσματος 14 χειρόγραφων σελίδων (το ανακάλυψε ο Ν. Λούντζης), προσφέροντας πολύτιμες πληροφορίες για τα πολιτιστικά ήθη της εποχής. Λεπτομερέστατο και σχολιασμένο κατάλογο έργων και μουσικών χειρογράφων, επιστέγασμα της μακροχρόνιας έρευνας του Γ. Λεωτσάκου στα αρχεία του Μουσείου Μπενάκη, στο Μουσείο Σολωμού και Επιφανών Ζακυνθίων, στο Μιλάνο και σε άλλα αρχεία.

Ο διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Αγγελος Δεληβοριάς και ο πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθηγητής Χάρης Ξανθουδάκης, υπογράμμισαν τη μεγάλη αξία του βιβλίου και τη συνέχιση της συνεργασίας των δύο ιδρυμάτων, προκειμένου να υπάρξουν ανάλογες εκδόσεις για μεγάλες μορφές της ελληνικής μουσικής (Ν. Μάντζαρος, Σπ. Σαμάρας, Γ. Α. Παπαϊωάννου κ.ά.). Αναφερόμενος στη σημερινή κατάσταση, ο Γ. Λεωτσάκος τόνισε ότι συνεχίζεται ο κατατρεγμός της ελληνικής έντεχνης μουσικής και ανέφερε ως παράδειγμα την απουσία από το πρόγραμμα της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας της όπερας «Ρέα» του Σπ. Σαμάρα, η οποία αναφέρεται στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων.