Η «Αντιγόνη» του Εμφυλίου
Πέμπτη 3 Απρίλη 2003

Το άγνωστο έργο του Αρη Αλεξάνδρου «Αντιγόνη», ανεβάζει για πρώτη φορά, από αύριο, στο «Βασιλικό Θέατρο», το ΚΘΒΕ, σε σκηνοθεσία Βίκτορα Αρδίττη, σκηνικά - κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη, μουσική Δημήτρη Καμαρωτού, χορογραφία Αναστασίας Θεοφανίδου. Παίζουν: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Μελίνα Αποστολίδου, Αμαλία Γκούμα, Κώστας Ιτσιος, Λίνα Λαμπράκη, Ελενα Μαυρίδου, Θόδωρος Οικονομίδης, Ελένη Ουζουνίδου, Γιάννης Παλαμιώτης, Σάκης Πετκίδης, Μίλτος Σαμαράς, Θάλεια Σκαρλάτου κ.ά. Σημειώνουμε ότι από τις 16 Μάη η παράσταση θα μεταφερθεί στην Αθήνα.

Η «Αντιγόνη» αποτελεί μια «χαμένη ευκαιρία» για το μετεμφυλιακό ελληνικό θέατρο. Ο Αρης Αλεξάνδρου, με πρότυπο το τραγικό είδος, επεξεργάστηκε θεατρικά τη θεματική του συγκλονιστικού μυθιστορήματός του «Το κιβώτιο». Η πρώτη μορφή της σχεδόν άγνωστης - στο ευρύτερο κοινό αλλά και στους ανθρώπους του θεάτρου - «Αντιγόνης» του Α. Αλεξάνδρου, γράφτηκε το 1945 σε στρατόπεδο της Λήμνου. Το 1951, ο εξόριστος στον Αη- Στράτη Α. Αλεξάνδρου σκίζει το πρώτο σχέδιο και ξαναγράφει το έργο, υπό το πρίσμα του εμφυλίου. Την ίδια εποχή που ο Μπρεχτ γράφει τη δική του «Αντιγόνη» και η «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ πρωτοπαρουσιάζεται στο «Θέατρο Τέχνης» από τον Κάρολο Κουν, ο Αλεξάνδρου μεταπλάθει τη σοφόκλεια τραγωδία, με δύο πράξεις. Στην πρώτη πράξη η ηρωίδα, πολεμά στα βουνά το γερμανικό φασισμό. Στη δεύτερη πράξη, αντιστέκεται στον αγγλοαμερικάνικο φασισμό, πολεμώντας και πάλι στα βουνά. Ο Αλεξάνδρου πιστεύοντας ότι «ο ποιητής είναι πάντοτε με το μέρος της Αντιγόνης και ποτέ με το μέρος του Κρέοντα», θέτει το πρόβλημα της ηρωικής θυσίας σε αντιηρωικούς καιρούς, παρουσιάζοντας το ζοφερό τοπίο του εμφυλίου και την τραγωδία που συνιστά η ανθρωποθυσία.