Το βιβλίο στην υπηρεσία της αγοράς
Κυριακή 20 Απρίλη 2003

Το βιβλίο έχει συνδεθεί με τους αγώνες για τη μόρφωση, την εκλαΐκευση, τη διάδοση της γνώσης, τη δημοκρατία. Εχει ταυτιστεί με την πρόοδο, αφού είναι μέσο μετάδοσης γνώσης, αν και δε συνιστά πάντα πρόοδο το περιεχόμενό του. Αλλά η ηλεκτρονική, πέρα από την κλασική, χάρτινη έκδοση και διάδοσή του, θέτει με ένταση στις συνθήκες καπιταλισμού την πνευματική δημιουργία, τους δημιουργούς, αλλά και τους αναγνώστες στη μέγκενη του κέρδους. Ετσι, δεν είναι τυχαίο ότι στόχος της ευρωπαϊκής πολιτικής, και στον τομέα του βιβλίου, είναι η «κατάκτηση της ευρωπαϊκής αγοράς» από τα «ευρωπαϊκά προϊόντα» έναντι των αμερικανικών. Δηλαδή, τα ευρωπαϊκά μονοπώλια έναντι των αμερικανικών. Υποτάσσοντας τους δημιουργούς να γράφουν και τους αναγνώστες να διαβάζουν ό,τι ισχυροποιεί την εξουσία των μονοπωλίων, τους δε μικρούς εκδότες στον αφανισμό.