ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ζητούμενο ακόμη η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων
Παρασκευή 4 Ιούλη 2003

Τα σοβαρότατα αδιέξοδα που δημιούργησαν οι επί σειρά ετών καθυστερήσεις, κωλυσιεργίες και υπαναχωρήσεις των διαφόρων κυβερνήσεων στο θέμα της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων, δεν μπορούν να αρθούν με νομοθετική ρύθμιση και μάλιστα με τη μορφή κάποιας τροπολογίας, που απαγορεύει, ουσιαστικά, τη συμμετοχή των εμπλεκομένων φορέων, της κοινής γνώμης και του επιστημονικού και τεχνικού κόσμου.

Αυτό υπογραμμίστηκε από την εισήγηση της Οργανωτικής Επιτροπής της πετυχημένης ημερίδας που διοργάνωσε χτες το ΤΕΕ με θέμα «Ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις στερεών αποβλήτων». Οπως επισημαίνεται στην ίδια εισήγηση, που παρουσιάστηκε από το μέλος της ΔΕ του ΤΕΕ Ρ. Ξαρχάκου, με την τροπολογία που κατέθεσε η κυβέρνηση διατηρούνται τα δύο αρνητικά και πολύ ουσιώδη στοιχεία του εγκεκριμένου Πλαισίου Σχεδιασμού Διαχείρισης Στερεών Αποβλήτων της Αττικής: α) Διαιωνίζεται η άνιση χωροταξική κατανομή των στερεών αποβλήτων σε βάρος της Δυτικής Αττικής, φορτισμένης ήδη με ιδιαίτερα οχλούσες υπερτοπικές δραστηριότητες, προς την οποία κατευθύνεται το 75% των μη επικίνδυνων απορριμμάτων. β) Επιβεβαιώνεται η απαγόρευση της αναζήτησης πρόσφορων θέσεων και εκτός Αττικής για τη χωροθέτηση εγκαταστάσεων υποδοχής ενός μέρους των απορριμμάτων της, από κοινού με τα απορρίμματα των όμορων νομών, με σύμφωνη γνώμη αυτών των όμορων νομών.

Το ΤΕΕ επισήμανε, επίσης, τους κινδύνους που εγκυμονεί η πρόβλεψη της τροπολογίας να κόβει και να ράβει ο περιφερειάρχης τον φορέα διαχείρισης στα μέτρα των όποιων συγκυριακών σκοπιμοτήτων. Εγινε ακόμη παρουσίαση των επιμέρους μεθόδων και τεχνολογιών διαχείρισης και διάθεσης των στερεών αποβλήτων. Ειδικότερα για την καύση των σύμμεικτων απορριμμάτων τονίστηκε ότι τα όποια πλεονεκτήματά της έναντι της υγειονομικής ταφής υποσκελίζονται από τα βασικά της μειονεκτήματα, όπως το υψηλό κόστος επένδυσης και λειτουργίας, το μεγάλο πρόβλημα που μπορεί να δημιουργηθεί από μια αστοχία στη λειτουργία της σε περιοχές με πρόβλημα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, όπως η Αττική, και επιπλέον ότι απαιτεί χώρο εναπόθεσης επικίνδυνων αποβλήτων, ότι επηρεάζεται άμεσα και έντονα από την εποχική διακύμανση της ποσότητας και σύνθεσης των αποβλήτων, ότι προϋποθέτει πλήρη τεχνική εξάρτηση από την εταιρία κατασκευής κλπ. Σύμφωνα μάλιστα με τα πρόσφατα στοιχεία που παρατέθηκαν, η μέθοδος αυτή σημειώνει παντού μείωση, όπως: Στην Ιταλία από το 34% που καταλάμβανε το 1985, μειώθηκε στο 5,5% το 1999, στη Γαλλία από 42% έφτασε στο 18,5%, στην Αυστρία από 16% μειώθηκε στο 11,5% κλπ.

Σύμφωνα με την ίδια εισήγηση, το διαχειριστικό σχέδιο για την Αττική προβλέπει ότι προς υγειονομική ταφή θα οδηγείται μόνον το 27% των πρωτογενών μη επικίνδυνων στερεών αποβλήτων, ενώ το υπόλοιπο θα οδηγείται μέσω διαλογής στην πηγή σε μονάδες μηχανικής ανακύκλωσης, κομποστοποίησης, κέντρα διαλογής ανακυκλώσιμων υλικών και μονάδες βιοσταθεροποίησης οργανικού κλάσματος. Ομως, προστέθηκε, το πρόγραμμα αυτό κινδυνεύει κυρίως από τη μη επίτευξη του στόχου της ανακύκλωσης.

Ιδιαίτερη αίσθηση έκανε η απουσία εκπροσώπου της κυβέρνησης από την ημερίδα. Ο εκπρόσωπος της ΝΔ, Γ. Τρυφωνίδης, πέρα από τις αντιπολιτευτικές κορόνες, έκανε φανερό τη συμπόρευση με την κυβέρνηση στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του τομέα διαχείρισης απορριμμάτων, αλλά και της πριμοδότησης της καύσης. Τη διαχείριση των απορριμμάτων στη βάση της έωλης κοινοτικής αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» ζήτησε η βουλευτής του ΣΥΝ Α. Ξηροτύρη, ενώ και αυτή - συμπλέοντας με τα άλλα δύο κόμματα - δε δίστασε να κρίνει σκόπιμο την ανάληψη μέρους της διαχείρισης των απορριμμάτων από ιδιώτες, αλλά και τη διάσπαση του ΕΣΔΚΝΑ και τη διαχείριση με νέες μεθόδους, όπως η καύση...