ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ
Αρχίζουν τη Δευτέρα
Σάββατο 5 Ιούλη 2003

ICON

Με πλήρη επίγνωση από τη μεριά των χιλιάδων μικρεμπόρων ότι οι εκπτώσεις πλέον δεν αποτελούν καν ανάπαυλα στην παγωμάρα που επικρατεί στην αγορά όλο το υπόλοιπο διάστημα, πολύ, δε, περισσότερο η όποια κίνηση σημειωθεί αυτή την περίοδο δεν είναι τέτοια που να αντισταθμίζει μέρος των προηγούμενων απωλειών, ξεκινούν οι εκπτώσεις τη Δευτέρα 7 Ιούλη που θα διαρκέσουν μέχρι τις 30 Αυγούστου.

Τα ποσοστά πτώσης του τζίρου των μαγαζιών στη διάρκεια των εκπτώσεων σε σύγκριση με τις προηγούμενες αντίστοιχες εκπτώσεις που δίνουν οι εμπορικοί σύλλογοι ξεπερνούν το 15%, σε πολλές περιπτώσεις, δε, ακόμα και το 20%. Αιτία για την κατάσταση αυτή δεν είναι άλλη από την ασκούμενη εισοδηματική πολιτική συρρίκνωσης των λαϊκών εισοδημάτων, που, σε συνδυασμό με τις διαρκώς αυξανόμενες οικονομικές απαιτήσεις, στις οποίες βρίσκονται οι μισθοσυντήρητες οικογένειες, καθιστά τα λαϊκά εισοδήματα εξαιρετικά ανεπαρκή για να διατεθούν για καταναλωτικές αγορές, όσο δελεαστικά κι αν είναι τα ποσοστά μείωσης των τιμών στη διάρκεια των εκπτώσεων. Την ίδια στιγμή, τα μικρά, παραδοσιακά καταστήματα των αυτοαπασχολούμενων εμπόρων ή οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν να αντιμετωπίσουν τον άγριο ανταγωνισμό που δέχονται από το μεγάλο εμπορικό κεφάλαιο. Η «απελευθέρωση» της αγοράς, με την κατάργηση κάθε φραγμού στην ανεξέλεγκτη εξάπλωση και λειτουργία των πολυκαταστημάτων, που έχουν «και το μαχαίρι και το πεπόνι» να μετέρχονται μια σειρά από μεθόδους προκειμένου να αποσπούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο από την πίτα του τζίρου που πραγματοποιείται στην αγορά, είναι παράγοντες που οδηγούν χιλιάδες εμπόρους όλο και πιο κοντά στο αδιέξοδο του «λουκέτου».

Πάντως, οι καταναλωτές που θα κάνουν αγορές την περίοδο των εκπτώσεων είναι καλό να έχουν το νου τους, καθώς δε λείπουν οι κερδοσκόποι που θα επιδιώξουν να τους παραπλανήσουν πουλώντας τους είτε προϊόν κατώτερης ποιότητας είτε πραγματοποιώντας πλασματικές εκπτώσεις ή μικρότερες από τις αναγραφόμενες. Βέβαια, σε περίπτωση που κάτι τέτοιο διαπιστωθεί «μετά την απομάκρυνση εκ του ταμείου», δεν έχει και πολλές πιθανότητες να βρει κανείς το δίκιο του. Οπως σημειώνει η καταναλωτική οργάνωση «ΕΚΑΤΟ», η πλασματική έκπτωση μπορεί να καταγγελθεί μόνο αν ο καταναλωτής έχει φωτογραφίες των προϊόντων με τις τιμές τους ή έγγραφες δηλώσεις των καταστημάτων για τις τιμές των αντίστοιχων προϊόντων πριν από την περίοδο των εκπτώσεων. Δηλαδή... «τρέχα γύρευε», που λέει ο λαός μας. Κατά τα άλλα, καλό είναι οι καταναλωτές να προγραμματίζουν σωστά τις αγορές τους πριν ξεκινήσουν να πάνε στην αγορά, με βάση πάντα τις πραγματικές τους ανάγκες και κατόπιν έρευνας στα καταστήματα. Επίσης, θα πρέπει να έχει κανείς υπόψη ότι το ποσοστό έκπτωσης που ισχύει για κάποια είδη μέσα στο κατάστημα δε σημαίνει ότι ισχύει και για όλα τα είδη που εμπορεύεται το συγκεκριμένο κατάστημα. Τέλος, σημειώνεται ότι σε περίπτωση που διαπιστώσει κανείς μετά την απομάκρυνσή του από το κατάστημα ότι το προϊόν που αγόρασε είναι ελαττωματικό, έχει κάθε δικαίωμα να διεκδικήσει την αντικατάστασή του. Δικαιολογίες του τύπου «αλλαγές δε γίνονται σε προϊόντα που αγοράστηκαν σε περίοδο εκπτώσεων» δεν είναι δεκτές, εκτός εάν για το συγκεκριμένο προϊόν σημειώνεται από το κατάστημα ότι είναι ελαττωματικό.