«ΤΡΥΠΑ» ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ
Πρόστιμο 1 δισ. δρχ. στους εργολάβους

Κρίθηκαν υπεύθυνοι για την καθίζηση που παραλίγο να καταπιεί έναν άνθρωπο. Το πρόστιμο θα διπλασιαστεί, αν δεν ολοκληρωθεί το έργο μέχρι τις 28 Αυγούστου

Πέμπτη 17 Ιούλη 2003

Eurokinissi

Πρόστιμο 2.873.000 ευρώ (1 δισ. δρχ. περίπου) επέβαλε τελικά η εταιρία «Αττικό Μετρό ΑΕ» στην κοινοπραξία των εργολάβων (ΑΚΤΩΡ - ΑΕΓΕΚ - J & P - ΑΒΑΞ - SELI) που κατασκευάζει την επέκταση του μετρό της Αθήνας προς το Σταυρό, καθώς κρίθηκε υπεύθυνη για την «τρύπα» στη Δουκίσσης Πλακεντίας που σημειώθηκε τα ξημερώματα της 7ης Γενάρη και παραλίγο να καταπιεί έναν πολίτη, που έπεσε μέσα με το αυτοκίνητό του και σώθηκε ως εκ θαύματος.

Η εταιρία «Αττικό Μετρό» επέβαλε το πρόστιμο αυτό βασιζόμενη στις πραγματογνωμοσύνες των ξένων και Ελλήνων εμπειρογνωμόνων, οι οποίοι έκριναν ότι για την καθίζηση που σημειώθηκε υπεύθυνη είναι η κοινοπραξία των εργολάβων. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τους ειδικούς, η καθίζηση του οδοστρώματος οφείλεται σε πτώση της σήραγγας στο σημείο εκείνο, το οποίο με τη σειρά του οφείλεται σε λάθος του κατασκευαστή στο σύστημα αντιστήριξης της σήραγγας. Το ευτύχημα είναι ότι εκείνη την ώρα δεν υπήρχε βάρδια εργαζομένων στη σήραγγα, γιατί διαφορετικά την αστοχία αυτή των εργολάβων θα πλήρωναν με την ίδια τους τη ζωή πολλοί εργάτες.

Η εξέλιξη αυτή δικαιώνει πλήρως τον «Ρ», ο οποίος ήταν η μόνη εφημερίδα που βρέθηκε στη σήραγγα λίγη ώρα μετά την καθίζηση, ενώ είχε επισημάνει τις οφθαλμοφανείς παραλείψεις των εργολάβων, παραθέτοντας και αδιάψευστα φωτογραφικά στοιχεία.

Το σημαντικότερο είναι ότι στην απόφαση της «Αττικό Μετρό» για το πρόστιμο επισημαίνεται πως, εξαιτίας της καθίζησης, η κοινοπραξία των εργολάβων με δική της ευθύνη καθυστέρησε το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου (σ.σ. έργα πολιτικού μηχανικού) για 94 ημερολογιακές μέρες. Αυτό σημαίνει ότι αν η κοινοπραξία δεν ολοκληρώσει τα έργα αυτά στη συμβατική τους προθεσμία, δηλαδή έως τις 28 Αυγούστου, τότε θα ενεργοποιηθεί η επιβολή προς τους εργολάβους και νέας ποινικής ρήτρας του ίδιους ύψους (2.673.000 ευρώ).

Και εργασίες χωρίς... μελέτες;

Μπορεί, βέβαια, να συμβαίνουν όλα αυτά, αλλά φαίνεται ότι για κάποιους τα παθήματα δε γίνονται μαθήματα - ή μάλλον μπροστά στη βιασύνη να ολοκληρωθεί το έργο πριν την Ολυμπιάδα του 2004 μπαίνει σε δεύτερη μοίρα τόσο η ποιότητα του έργου, όσο και η ίδια η ασφάλεια των πολιτών.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με καταγγελίες που έγιναν στο «Ρ», αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται οι ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες στο τμήμα Εθνική Αμυνα - Σταυρός, με εργολάβο την εταιρία «Χ. Καλογρίτσας», χωρίς να υπάρχουν καν μελέτες! Το γεγονός αυτό καθίσταται ακόμη πιο επικίνδυνο αν αναλογιστεί κανείς ότι το μεγαλύτερο τμήμα της διαδρομής αυτής των 4,5 χιλιομέτρων θα λειτουργεί τα πρώτα χρόνια, χωρίς να υπάρχει ενδιάμεσος σταθμός. Τι θα πουν, άραγε, οι υπεύθυνοι αν - ο μη γένοιτο - παρουσιαστεί κάποια βλάβη τη στιγμή που κυκλοφορούν στις ράγες δύο ή τρεις συρμοί;