ΝΕΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Η συντηρητική αντίληψη για την Τοπική Αυτοδιοίκηση

Του Χρήστου ΤΕΓΟΥ*

Σάββατο 26 Ιούλη 2003

Η πρόταση διαλόγου για τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Εσωτερικών είναι βέβαιο ότι δεν πρόκειται για κάτι νέο.


Εντέλει, τον περιορισμό της έννοιας του δημόσιου αγαθού για τους εργαζόμενους με την πλήρη ανταποδοτικότητα και την ιδιωτικοποίηση σε τομείς Παιδείας, Υγείας, Πρόνοιας, πολιτιστικών και αθλητικών δραστηριοτήτων.

Στα πλαίσια αυτά, με την πρότασή του το υπουργείο Εσωτερικών επιδιώκει:

Αφορμή για όλα τα νέα μέτρα και ρυθμίσεις είναι η διαπίστωση προβλημάτων που, είναι σε όλους φανερό, δημιούργησαν οι μέχρι σήμερα επιλογές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εφαρμογή του σχεδίου Καποδίστρια που έγινε σαν αναγκαστική διοικητική πράξη, για να υπηρετήσει την εφαρμοζόμενη αντιλαϊκή πολιτική και όχι σαν αποτέλεσμα μιας πολιτικής ανάπτυξης προς όφελος των εργαζομένων.

Το κυβερνητικό κόμμα ευαγγελιζόταν κάποτε ότι «η ΤΑ είναι ένα από τα τρία βάθρα της δημοκρατίας» και από τη θέση αυτή σήμερα, στο κείμενο του διαλόγου, υλοποιεί την εκσυγχρονιστική άποψη ότι η «ΤΑ είναι οργανικά ενσωματωμένη στο πολιτικοδιοικητικό σύστημα της χώρας». Επομένως, το περιεχόμενο δράσης και λειτουργίας της είναι υποχρεωτικά υποταγμένο στις κεντρικές πολιτικές επιλογές τής εκάστοτε κυβέρνησης.

Γίνεται φανερό, οι αιρετοί δε θα πρέπει να έχουν αυταπάτες, με βάση την εμπειρία αλλά και τις ίδιες τις εξελίξεις, ποια είναι τα όρια των όποιων αλλαγών θα μπορούσαν να γίνουν στην ΤΑ. Οι όποιες ουσιαστικές αλλαγές είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με ριζοσπαστικές αλλαγές στο κοινωνικοοικονομικό μας σύστημα, δηλαδή με την εφαρμογή μιας άλλης πολιτικής.

Ας δούμε ενδεικτικά παραδείγματα που επιβεβαιώνουν τις παραπάνω εκτιμήσεις μέσα από το ίδιο το κείμενο του διαλόγου.

1. Ενώ αρχικά κάνει τη διαπίστωση ότι πρέπει να μένει «ανοιχτό το μέτωπο νέων συνενώσεων Δήμων και Κοινοτήτων σε εθελούσια βάση», στην πράξη σύρει όλους τους Δήμους σε αναγκαστικές διαδημοτικές συνεργασίες. Γράφει ρητά ότι έχουμε «Υποχρεωτική εν δυνάμει επιβολή της διαδημοτικής συνεργασίας στο πλαίσιο της Συμπολιτείας», για να ομολογήσει ευθύς αμέσως ότι «η συμμετοχή ενός Δήμου είναι θεωρητικά εθελούσια πρακτικά έχει σημαντικές επιπτώσεις γι' αυτόν». Εχουμε, δηλαδή, νέα όργανα πάνω από τους Δήμους που θα λαμβάνουν αποφάσεις γι' αυτούς για πολύ σημαντικά ζητήματα και οι Δήμοι μέλη θα είναι υποχρεωμένοι να εκτελούν.

2. Τα νέα όργανα που δημιουργούνται θα έχουν την ευχέρεια να διοικούνται από μάνατζερ, θα συντονίζουν τους δημάρχους να παίρνουν αποφάσεις για όλα τα σημαντικά ζητήματα της περιοχής τους. Αυτά τα όργανα θα αποφασίζουν και όχι οι δήμοι, για την αστική ανάπτυξη, για οικονομικές δραστηριότητες, για την κοινωνική πολιτική, για το περιβάλλον, κλπ. Θα υποκαθιστούν ή όχι τα Δημοτικά Συμβούλια;

Βεβαίως ναι, αφού οι αποφάσεις τους θα είναι υποχρεωτικές για τα μέλη της Συμπολιτείας.

Με την εισαγωγή του όρου «δημόσια υπόθεση» επιδιώκεται η συνευθύνη κεντρικής εξουσίας και ΤΑ σε όλα τα επίπεδα στις λεγόμενες «κρατικές» και «τοπικές» υποθέσεις.

Ετσι διαμορφώνεται το κατάλληλο πλαίσιο για την υποχρεωτική μεταφορά, αλλά και λειτουργία, αρμοδιοτήτων του κράτους στην ΤΑ, πολιτική που ήδη υλοποιείται σε αρκετούς τομείς. Το σχέδιο αναφέρει: «Η άσκηση αρμοδιότητας που αφορά την τοπική δημόσια υπόθεση, και είναι υπέρ των πολιτών, δεν υπάγεται στη διακριτική ευχέρεια των αιρετών αυτοδιοικητικών οργάνων». Με άλλα λόγια υποχρεώνονται οι δήμοι, οι νομοί να ασκούν συγκεκριμένες αρμοδιότητες. Δεν μπορούν να αρνηθούν ακόμα και αν αντικειμενικά δεν μπορούν.

Στο όνομα της αρχής της εγγύτητας στον πολίτη και της επικουρικότητας θα έχουμε:

3. Στο ήδη ασφυκτικό πλαίσιο, που έχει δημιουργηθεί στους δήμους και τις νομαρχίες με τον επικυρίαρχο ρόλο της περιφέρειας και του γενικού γραμματέα της, έχουμε νέους ελέγχους που παύουν να είναι «δειγματοληπτικοί» και «αποσπασματικοί», θα έχουν υποχρεωτικό προληπτικό, διαχειριστικό και κατασταλτικό χαρακτήρα. Ουσιαστικά, θα ελέγχουν τη σκοπιμότητα των πράξεων. Ηδη, το σχέδιο νόμου «για την ψήφο των ετεροδημοτών», υλοποιεί με διατάξεις του τέτοιες κατευθύνσεις.

4. Το πιο απλό και σημαντικό μέτρο δημοκρατίας για την εκλογή των οργάνων την ΤΑ, που είναι η εφαρμογή της απλής αναλογικής, δεν τίθεται στα πλαίσια του διαλόγου, αντίθετα φαίνεται η επιμονή στη διατήρηση των αντιδημοκρατικών πλαισίων εκλογής οργάνων της ΤΑ. Στο όνομα της εσωδημοτικής δημοκρατίας θέλουν ιδιαίτερη προσοχή ρυθμίσεις που προωθούνται για τις παρατάξεις, όπως:

Η απαίτηση για δεσμευτική λειτουργία τους ως συλλόγων με εγγραφή μελών, αλλά και οι διαπαραταξιακές επιτροπές, που μπορεί να είναι υποχρεωτικές ακόμα και αν υπάρχει άρνηση συμμετοχής, για τη δημιουργία εντυπώσεων ομόφωνης διαχείρισης. Το ίδιο ισχύει και για τη δυνατότητα μεταφοράς απόφασης σε άλλο όργανο, στο όνομα της καλύτερης λειτουργίας του Δημοτικού και του Νομαρχιακού Συμβουλίου.

5. Ο περιορισμός του δημόσιου χαρακτήρα της ΤΑ γίνεται εμφανής μέσα από τις ρυθμίσεις για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις και τα Νομικά Πρόσωπα.

Τελικά, όλο το σχέδιο έχει προσανατολισμό να είναι η ΤΑ ένας απλός διοικητικός μηχανισμός με τον οποίο θα εφαρμόζεται πιο εύκολα, αποτελεσματικά και ταχύτερα η αντιλαϊκή κυβερνητική πολιτική παρά τα όσα λέγονται για την «αποτελεσματικότητα» του θεσμού. Αναδεικνύεται για ακόμη μια φορά, η ανάγκη στην αντίθεση και αντίσταση των αποφάσεων που περιορίζουν τα όποια κοινωνικά χαρακτηριστικά έχουν απομείνει στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.