Από τα αυθαίρετα και τα φτηνά τζιπ στις πρωτιές της ρύπανσης
Σάββατο 27 Σεπτέμβρη 2003

Γρηγοριάδης Κώστας

Αν κάποιος όριζε ως συνώνυμο του εφαρμοσμένου εν Ελλάδι εκσυγχρονισμού την περιβαλλοντική βαρβαρότητα, δε θα ήταν καθόλου υπερβολικός. Το σύνολο της πολιτικής του ΠΑΣΟΚ επί δυο δεκαετίες είναι εντελώς αντίθετη με την προστασία του περιβάλλοντος και άκρως επικίνδυνη για την υγεία των πολιτών (ή των ιθαγενών, όπως μας θεωρούν) της χώρας.

Η μονομανία των καθεστωτικών αξιωματούχων για την επιβολή των ΙΧ αυτοκινήτων σε βάρος των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι γνωστή κι έχει αναλυθεί συχνά πυκνά από τις στήλες αυτές. Το μεγαλύτερο μέρος των «έργων» της παρούσας κυβέρνησης αφορά σε δρόμους και λεωφόρους για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΙΧ (άρα των αυτοκινητοβιομηχανιών, των εταιριών πετρελαίου και ελαστικών κτλ.) με σημαντικές επιπτώσεις στην ατμοσφαιρική ρύπανση των πόλεων. Η Αθήνα έχει πάψει προ πολλού να κατέχει τη μοναδικότητα του νέφους και νέες «ανταγωνίστριες» πόλεις, όπως το Ηράκλειο, η Θεσσαλονίκη, η Πάτρα, η Μυτιλήνη, ο Βόλος κ.ά. διεκδικούν μερίδιο από τις νεφώδεις επιδόσεις τους...

Στα μέσα της βδομάδας, το κυκλοφοριακό χάος και τα πέπλα του νέφους ήταν απλωμένα πάνω από την πρωτεύουσα κι άλλες μεγαλουπόλεις μας. Οσο για τα όργανα της Τροχαίας, εξακολουθούσαν να μοιράζουν κλήσεις σε δικυκλιστές χωρίς κράνη, εντοπίζοντας το όλο πρόβλημα των μετακινήσεών μας, ίσως και του νέφους, στα ...κράνη!

Δυστυχώς για τους ευρωλάγνους μας, ορισμένες υπηρεσίες και οργανισμοί εξακολουθούν να κάνουν μελέτες κι, ακόμα χειρότερα, να τις δημοσιεύουν. Δυο από αυτές δίνουν τα πρωτεία της ρύπανσης του εσωτερικού χώρου στην Αθήνα. Οπως αποδεικνύεται, ο αέρας που εισπνέουμε στους κλειστούς χώρους μόνον ακίνδυνος δεν είναι. Ο αέρας στα σχολεία, στη δουλιά και το σπίτι μας, χώροι στους οποίους ζούμε το 90% του χρόνου μας, ενοχοποιείται όχι μόνο για το άσθμα ή διάφορες αλλεργίες, αλλά και μια σειρά καρκίνων. Αιτία όχι μόνον ο καπνός του τσιγάρου, όπως αφελώς υποστηρίζεται από κάποιους, αλλά κυρίως τα οικοδομικά υλικά, τα μονωτικά, τα χρώματα και ο αμίαντος.

Στην πρώτη από τις δυο έρευνες, που σημειωτέον έγιναν για λογαριασμό της Κομισιόν και παρουσιάστηκαν στην Ιταλία, η Αθήνα (η οποία υποδέχεται την Ολυμπιάδα) έρχεται μακράν πρώτη από τις ευρωπαϊκές πόλεις στη μόλυνση του αέρα από το βενζόλιο και την ατομική μας έκθεση σ' αυτό. Ακολουθεί το Μιλάνο (δυο μονάδες κάτω) και έπονται η Πράγα, η Βασιλεία και το Ελσίνκι. Στη δεύτερη έρευνα, προηγείται με μικρή διαφορά η πόλη Μούρτια της Ισπανίας (πάνω στο ...νήμα μάς πήρε την πρωτιά) και έπονται οι πόλεις Ρουέν, Αμβέρσα και Πάδοβα. Αλλη μια επιτυχία της θλιβερής κυβέρνησης του «κ. Καταλληλότερου», που είναι βέβαιο ότι θα συμπεριλάβει στο προεκλογικό του πρόγραμμα, στο αντίστοιχο κεφάλαιο για το περιβάλλον.