Προγράμματα χειραγώγησης στα σχολεία

Επιβεβαιώνεται η αποκάλυψη του «Ρ», ότι οι μαθητές καλούνται να υπερασπιστούν την πολιτική των ΗΠΑ ως εικονικοί διπλωμάτες

Πέμπτη 11 Δεκέμβρη 2003

Οι μαθητές βροντοφώναξαν «όχι στον άδικο πόλεμο» και αυτό δεν μπορεί να το αλλάξει κανένα πρόγραμμα προσομοίωσης
Η αποκάλυψη που έκανε χθες ο «Ρ», ότι σε σχολείο της Αθήνας καλούνται μαθητές να παίξουν το ρόλο των διπλωματών - υπερασπιστών της πολιτικής των ΗΠΑ, με ό,τι συνέπειες έχει αυτό στις νεανικές συνειδήσεις σε μια εποχή έντασης της ιμπεριαλιστικής βαρβαρότητας, επιβεβαιώνεται πλήρως και από το σημερινό ρεπορτάζ. Πρόκειται για το λεγόμενο Μαθητικό Μοντέλο Ηνωμένων Εθνών (ΜΜΗΕ), που υλοποιείται με ευθύνη του Γραφείου του ΟΗΕ στην Αθήνα και αποτελεί μια προσομοίωση της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού, όπου μαθητές από κάθε σχολείο αναλαμβάνουν να παίξουν το ρόλο μιας συγκεκριμένης χώρας.

Η χειραγώγηση στα ιδανικά της «νέας τάξης» είναι παρούσα στα σχολεία

Στην Ελλάδα το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1995 από κάποια ιδιωτικά σχολεία και από το 1998, το Κέντρο Πληροφοριών του ΟΗΕ, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, το επέκτεινε και σε δημόσια, με τη διοργάνωση ενός ΜΜΗΕ το χρόνο κάθε Μάρτη, με συμμετοχή περίπου 50 σχολείων και 250 μαθητών κάθε φορά. Από το 2000 διοργανώνεται επίσης ένα ΜΜΗΕ για πανεπιστήμια. Η γλώσσα επικοινωνίας είναι τα αγγλικά, ως η επίσημη γλώσσα της διπλωματίας και οι συμμετοχές γίνονται με αιτήσεις προτεραιότητας των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών και μαθητών.

Σε χθεσινή επαφή που είχαμε με το σχολείο που αναφερόταν στο ρεπορτάζ (το 2ο Πειραματικό Λύκειο Αμπελοκήπων, που φυσικά δεν είναι το μόνο), οι υπεύθυνοι για το πρόγραμμα επιβεβαίωσαν ότι μαθητές του σχολείου συμμετέχουν στο πρόγραμμα (στο ρόλο των ΗΠΑ, δηλαδή, θα υπερασπιστούν στη διπλωματική προσομοίωση την πολιτική τους) και θα πάρουν μέρος σε εκδήλωση προετοιμασίας, που πραγματοποιούν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια Κωστέα - Γείτονα στην Παλλήνη από μεθαύριο Παρασκευή έως την Κυριακή.

Μάλιστα, όπως ειπώθηκε, οι μαθητές είναι αυτοί που επιλέγουν τη χώρα που θα εκπροσωπήσουν και τα άτομα που απαρτίζουν μια μαθητική αποστολή «επιλέγονται από τους μαθητές». Το σίγουρο, πάντως, είναι ότι η όλη διαδικασία δε συζητήθηκε πλατιά από τους μαθητές, δεν είπαν γνώμη τα συνδικαλιστικά τους όργανα και εν πάση περιπτώσει υπάρχει και το ιστορικό από την περσινή συμμετοχή μαθητών του συγκεκριμένου σχολείου στο πρόγραμμα στο ρόλο των ΗΠΑ, που εισέπραξαν τα συγχαρητήρια του πρεσβευτή Τόμας Μίλερ.

Τεράστιες οι ευθύνες του υπουργείου

Ολα αυτά δείχνουν ότι ένα πρόγραμμα, που θεωρητικά θα μπορούσε να έχει κάποια θετικά στοιχεία (αν και σήμερα με το ρόλο που παίζει ο ΟΗΕ ο οποίος έχει μετατραπεί σε μοχλό επιβολής της ιμπεριαλιστικής τάξης, αυτό είναι αδύνατον), ουσιαστικά, γίνεται μέσο για τη χειραγώγηση των νεανικών συνειδήσεων και την υποταγή τους στη σημερινή βαρβαρότητα. Γιατί τι άλλο είναι το γεγονός ότι κάποιοι παιδαγωγοί «οχυρωμένοι» από την κάλυψη του υπουργείου Παιδείας, που σημειωτέον χθες δεν είχε καμιά επίσημη τοποθέτηση, καλούν τους μαθητές να υπερασπιστούν την αμερικανική ιμπεριαλιστική θηριωδία ως ...ανθρωπιστικές παρεμβάσεις. Χρειάζεται να μπει ένα τέρμα σε τέτοιου είδους παιχνίδια με τη νεολαία, που μπορεί δημιουργικά να αξιοποιήσει τις πολλές ευαισθησίες της.

Οι ευθύνες του υπουργείου είναι τεράστιες, γιατί με την πολιτική του κάνει δυνατές τέτοιες παρεμβάσεις, την ίδια στιγμή που κυνηγάει ή εμποδίζει πρωτοβουλίες, οι οποίες προβάλλουν την αντίσταση και ανυπακοή και τις αγωνιστικές παραδόσεις του λαού μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόταση για τη διενέργεια μαθητικού διαγωνισμού, με αφορμή τα 60 χρόνια από την ίδρυση της θρυλικής Ενιαίας Πανελλαδικής Οργάνωσης Νέων (που κατέθεσε το περιοδικό «Θέματα Παιδείας»), δεν είχε την έγκριση του υπουργείου.