«Παιχνίδια» με τους αυτοκινητόδρομους των τρισ...
Κυριακή 29 Φλεβάρη 2004

«Στον αέρα» βρίσκονται τα έξι οδικά έργα, την κατασκευή των οποίων η κυβέρνηση με τόσες τυμπανοκρουσίες προώθησε, με τη μέθοδο της λεγόμενης «αυτοχρηματοδότησης» και των «συμβάσεων παραχώρησης». Το πιο σημαντικό είναι βέβαια ότι ανάμεσα στα έργα αυτά βρίσκονται τα πιο φονικά τμήματα της Εθνικής Οδού και συγκεκριμένα τα τμήματα του «Πετάλου του Μαλιακού», το πέρασμα των Τεμπών και ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Πάτρα, η αναβάθμιση των οποίων κινδυνεύει να καθυστερήσει για μερικά χρόνια ακόμη, στοιχίζοντας σε ανθρώπινες ζωές.

Οπως είναι γνωστό, πρόκειται για τα εξής έργα: Μαλιακός - Κλειδί, όπου συμπεριλαμβάνεται το πέρασμα των Τεμπών, Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, Σκάρφεια - Καρδίτσα - Παναγιά, όπου περιλαμβάνεται το «πέταλο του Μαλιακού», Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα, Ιόνια Οδός (Αντίρριο - Ιωάννινα) και οι τρεις αυτοκινητόδρομοι της Αττικής (επέκταση της περιφερειακής Υμηττού κ.λπ.). Χαρακτηριστικό των περισσότερων από τα έργα είναι ότι η κυβέρνηση χρηματοδοτεί τους ιδιώτες κατασκευαστές, παραχωρώντας τους έσοδα ακόμη και από σταθμούς διοδίων που βρίσκονται σε κατασκευασμένα τμήματα που έχει πληρώσει ήδη ο ελληνικός λαός! Παράλληλα, θεωρείται βέβαιο ότι ο τρόπος αυτός ανάθεσης των έργων θα συμπαρασύρει σε υπέρογκες αυξήσεις της τιμής, παλιών και νέων διοδίων, ώστε να εξασφαλιστούν τα κέρδη των ιδιωτών που θα εκμεταλλεύονται τους οδικούς άξονες για μερικές δεκαετίες.


Οι διαγωνισμοί αυτοί προκηρύχτηκαν το 2001 και ενώ τα έργα επρόκειτο να ξεκινήσουν μέσα στο 2003, ακόμη δεν έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση τους με την κατάθεση προσφορών από τους προεπιλεγέντες κατασκευαστικούς ομίλους. Ηδη ο πρώτος διαγωνισμός (Μαλιακός - Κλειδί) που ήταν να διεξαχθεί στις 14 Γενάρη του 2004 αναβλήθηκε και ορίστηκε νέα ημερομηνία η 7 Απρίλη, δηλαδή μετά τις εκλογές, ενώ ανάλογες αναβολές θα πάρουν οι διαγωνισμοί και για τα υπόλοιπα έργα.

Η βασική αιτία είναι ότι τα έργα αυτά προκηρύχτηκαν εντελώς πρόχειρα και χωρίς να έχουν προηγηθεί ουσιαστικές μελέτες, με αποτέλεσμα, τώρα που αυτές ολοκληρώνονται εκ των υστέρων, να δείχνουν ότι το κόστος που είχε προϋπολογιστεί ήταν τελείως ανεδαφικό. Πιο συγκεκριμένα, όταν το 2001 τα έργα αυτά είχαν προκηρυχτεί το ΥΠΕΧΩΔΕ μιλούσε για ένα συνολικό κόστος 1,4 τρισ. δρχ., ενώ τώρα - και πριν ολοκληρωθούν όλες οι μελέτες - γίνεται λόγος για ένα συνολικό κόστος 6 δισ. ευρώ, δηλαδή 2.045 τρισ. δρχ., που συνεχώς «τραβάει την ανηφόρα». Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μελέτες έδειξαν για το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί μια αύξηση του κόστους τουλάχιστον 20%, ενώ για το τμήμα Κόρινθος - Πάτρα, η αύξηση του κόστους υπερβαίνει το 50%!

Οι εργολάβοι, λοιπόν, σύμφωνα με πληροφορίες του «Ρ», θέτουν τεράστιες απαιτήσεις, προκειμένου να δεχτούν να αναλάβουν τα έργα, όπως την ανάληψη όλων των εγγυήσεων για τα δάνεια από το ελληνικό Δημόσιο (δηλαδή μηδέν ρίσκο για τους ιδιώτες) ακόμη και την πρόβλεψη «σκιωδών διοδίων», δηλαδή να πληρώνει το ελληνικό δημόσιο μέρος της τιμής των διοδίων, ώστε να μην αυξηθούν αυτά υπέρογκα και οι οδηγοί προτιμούν να κυκλοφορούν από τον... παράδρομο. Τις απαιτήσεις αυτές τις θέτουν ελεύθερα, καθώς για τα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, σκόπιμα δεν υπάρχει ακόμη νομοθετικό πλαίσιο. Γι' αυτό και το κλείσιμο των σκανδαλωδών αυτών συμβάσεων, με βάση τις οποίες ο λαός θα κληθεί να πληρώσει διπλά και τρίδιπλα τα έργα, παραπέμπεται μετά τις εκλογές, είτε επικρατήσει το ΠΑΣΟΚ, είτε η ΝΔ...




Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ