Η εξεταστέα ύλη της Β΄ και Γ' Τάξης Ενιαίου Λυκείου
Πέμπτη 20 Απρίλη 2000

Η Εξεταστέα ύλη μαθημάτων γενικής αξιολόγησης των B` και Γ` τάξεων Ενιαίου Λυκείου για το σχολικό έτος 1999- 2000 και των γενικών εξετάσεων 2000 όπως ανακοινώθηκε:

Ι. Β` ΤΑΞΗ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. Μαθήματα Γενικής Παιδείας

* ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

1. ΕΚΦΡΑΣΗ - ΕΚΘΕΣΗ

Στην Εκφραση - Εκθεση, όπου εξετάζεται ο βαθμός κατάκτησης της γλώσσας από το μαθητή, δε νοείται εξεταστέα ύλη με τη στενή έννοια. Η εξέταση γίνεται όπως ορίζει το Π.Δ. 246/98.

Από το βιβλίο "Εκφραση-Εκθεση", των Χ. Τσολάκη κ.ά., έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Ι. Διαβάζω / κατανοώ και γράφω

1. Ο μαθητής απαντά γραπτά σε ερωτήσεις που αφορούν ένα κείμενο

α) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής το περιεχόμενο ενός κειμένου:

* να διακρίνει το σχόλιο από το γεγονός σε μία είδηση, σε ένα βιογραφικό σημείωμα κτλ.

* να διακρίνει τα διάφορα βιογραφικά είδη

* να εντοπίζει την οπτική γωνία του πομπού σε μία είδηση, σε ένα άρθρο / σχόλιο πάνω στην επικαιρότητα, στα βιογραφικά είδη, κτλ.

* να διακρίνει τα κύρια σημεία και τη λογική διάρθρωση ενός κειμένου π.χ. τα συστατικά στοιχεία μιας είδησης κτλ.

* να εντοπίζει και να κατανοεί τα επιχειρήματα του πομπού π.χ. σε ένα άρθρο, σε μια κριτική κτλ.


* να διακρίνει το καίριο και το ουσιώδες από ένα κείμενο

* να επισημαίνει τη διαδικασία που ακολουθείται για τις σημειώσεις, το διάγραμμα και την περίληψη.

β) επιδιώκεται να κατανοεί ο μαθητής την οργάνωση ενός κειμένου.

* να εντοπίζει τα βασικά μέρη (πρόλογο, κύριο μέρος, επίλογο) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου

* να διακρίνει την οργάνωση συγκεκριμένων ειδών λόγου τα οποία διδάσκεται, π.χ. την οργάνωση μιας είδησης, τη δομή ενός βιογραφικού σημειώματος κτλ.

* να επισημαίνει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους οργανώνεται ο λόγος, π.χ. με αιτιολόγηση, με σύγκριση και αντίθεση, με παράδειγμα κτλ.

* να σχολιάζει τη συνοχή του κειμένου (διαρθρωτικές λέξεις κτλ.)

* να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους, να δίνει πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες, να διευθετεί τη συνοχή του κειμένου.

γ) επιδιώκεται να διερευνά ο μαθητής τη γλώσσα του κειμένου (λεξιλόγιο, στίξη, μορφοσυντακτικά φαινόμενα, γλωσσικές ποικιλίες, λειτουργίες της γλώσσας, ύφος κτλ).

* να εντοπίζει και να αιτιολογεί την επιλογή του πομπού

- στην ενεργητική ή παθητική φωνή

- στο ρηματικό πρόσωπο / χρόνο / έγκλιση

- στον μακροπερίοδο ή όχι λόγο

- στην παράταξη ή στην υπόταξη

- στα ρηματικά ή ονοματικά σύνολα

- στην αναφορική ή στην ποιητική λειτουργία της γλώσσας

- στα σημεία της στίξης

- σε λόγιες ή λαϊκές λέξεις, σε ειδικό λεξιλόγιο, όρους κτλ.

* να διευθετεί τη στίξη, να διορθώνει την ορθογραφία του κειμένου

* να ερμηνεύει λέξεις του κειμένου με συνώνυμα, να βρίσκει αντώνυμα, να σχηματίζει φράσεις με ορισμένες λέξεις του κειμένου κτλ.

* να χωρίζει το κείμενο σε παραγράφους και να διευθετεί τη συνοχή του

* να χαρακτηρίζει το ύφος του κειμένου, λαμβάνοντας υπόψη την επικοινωνιακή περίσταση (δέκτη, σκοπό, είδος λόγου κτλ.).

2. Ο μαθητής προχωρεί σε διάφορες γραπτές εργασίες με αφόρμηση το συγκεκριμένο κείμενο.

Επιδιώκεται ο μαθητής:

* να πυκνώνει ένα κείμενο, να κάνει την περίληψη του κειμένου, να δίνει έναν τίτλο στο κείμενο ή πλαγιότιτλους σε παραγράφους / νοηματικές ενότητες του κειμένου.

* να οργανώνει το διάγραμμα του κειμένου.

* να αναπτύσσει μια φράση, μια παράγραφο, ένα επιχείρημα του κειμένου.

* να μετασχηματίζει ένα κείμενο π.χ. από ένα είδος λόγου σε ένα άλλο.

ΙΙ. Γράφω

* Ο μαθητής ασκείται στην παραγωγή διαφόρων ειδών γραπτού λόγου όπως διδάσκονται στα βιβλία "Εκφραση - Εκθεση" της Α` και Β`? Λυκείου.

Ασκείται επίσης στη σύνταξη κειμένου με σκέψεις, θέσεις, απόψεις του σε θέμα σχετικό με τα θέματα που περιέχονται στα παραπάνω βιβλία, ενταγμένο κατά προτίμηση σε επικοινωνιακό πλαίσιο.

Σημείωση: Για τη Β` τάξη του Ενιαίου Λυκείου δεν αποτελεί αντικείμενο εξέτασης η ενότητα "Παρουσίαση- Κριτική".

2. ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Από το βιβλίο "Κείμενα νεοελληνικής λογοτεχνίας" των Ν. Γρηγοριάδη, Δ. Καρβέλη, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

1. Α. Κάλβος, Εις Αγαρηνούς

2. Δ. Σολωμός, Ελεύθεροι Πολιορκημένοι (Σχεδιάσματα Α` Β` Γ` εκτός από τα αποσπάσματα 7-51 από το Σχεδίασμα Β, σελ. 32 έως και 38. Οι "στοχασμοί του ποιητή" δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη αυτοτελώς, λαμβάνονται όμως υπόψη για την ανάλυση).

3. Κ. Παλαμάς, Ο Δωδεκάλογος του γύφτου

4. Κ.Π. Καβάφης, Νέοι της Σιδώνος 400μΧ.

5. Κ. Καρυωτάκης, Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων

6. Μ. Σαχτούρης, Η αποκριά

7. Μ. Αναγνωστάκης, Νέοι της Σιδώνος, 1970

8. Αλ. Παπαδιαμάντης, Το μοιρολόγι της φώκιας

9. Κ. Θεοτόκης, Ο κατάδικος

Τα εισαγωγικά σημειώματα και τα βιογραφικά και γραμματολογικά στοιχεία νοούνται ως το αναγκαίο επικουρικό υλικό για τη δημιουργικότερη και γονιμότερη προσέγγιση του εκάστοτε διδασκόμενου κειμένου και επομένως εξετάζονται σε συνάρτηση με τα διδασκόμενα κείμενα και όχι αυτόνομα.

* ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Από το βιβλίο Σοφοκλέους Τραγωδίαι, Αντιγόνη-Φιλοκτήτης, έκδοση Ο.Ε.Δ.Β, Αθήνα 1999:

Σοφοκλέους Αντιγόνη:

Α. Εισαγωγή: σελ. 9-23, 26-31 (Σοφοκλής - ο μύθος των Λαβδακιδών).

Β. Κείμενο:

1. Από το πρωτότυπο, οι στίχοι: 1-99, 280-331,441-581, 635-723

2. Από μετάφραση οι στίχοι: 100-161,162-279, 332-383, 384-440.

3. Εξεταστέα ύλη στη Γραμματική και στο Συντακτικό καθορίζεται:

α. Η ύλη που περιλαμβάνεται στα βιβλία του Γυμνασίου "Η ελληνική γλώσσα. Κείμενα, Αρχαία, Βυζαντινά και Λόγια".

β. Η ύλη που περιλαμβάνεται στο βιβλίο της Α` τάξης Ενιαίου Λυκείου "Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας", εκτός των ενοτήτων 15 έως και 21.

γ. Δε συμπεριλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη τα ανώμαλα ουσιαστικά (παράγραφοι 146-153 από το βιβλίο της Α` τάξης "Γραμματική της Αρχαίας Ελληνικής".

* ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
1. ΑΛΓΕΒΡΑ

Από το βιβλίο Αλγεβρα Β` τάξης Ενιαίου Λυκείου (των Σ. Ανδρεαδάκη κ.α., έκδοση Ο.Ε.Δ.Β. 1999).

Κεφ. 1ο: Τριγωνομετρία

Παρ. 1.1 Οι τριγωνομετρικές συναρτήσεις.

Παρ. 1.2 Βασικές τριγωνομετρικές εξισώσεις.

Παρ. 1.3 Τριγωνομετρικοί αριθμοί αθροίσματος γωνιών χωρίς την απόδειξη του τύπου του συν(α-β).

Παρ. 1.4 Τριγωνομετρικοί αριθμοί της γωνίας 2α.

Παρ. 1.6 Η συνάρτηση

Κεφ. 2ο: Πολυώνυμα - Πολυωνυμικές εξισώσεις.

Παρ. 2.1 Πολυώνυμα.

Παρ. 2.2 Διαίρεση πολυωνύμων.

Παρ. 2.3 Πολυωνυμικές εξισώσεις, χωρίς τον προσδιορισμό ρίζας με προσέγγιση

Παρ. 2.4 Εξισώσεις που ανάγονται σε πολυωνυμικές.

Κεφ. 3ο: Πρόοδοι

Παρ. 3.1 Ακολουθίες.

Παρ. 3.2 Αριθμητική πρόοδος.

Παρ. 3.3 Γεωμετρική πρόοδος.

Παρ. 3.5 Αθροισμα άπειρων όρων γεωμετρικής προόδου.

Παρατηρήσεις:

1. Τα θεωρήματα, οι προτάσεις και οι αποδείξεις που έχουν αστερίσκο δε διδάσκονται και δεν εξετάζονται.

2. Οι εφαρμογές και τα παραδείγματα των βιβλίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως προτάσεις για τη λύση ασκήσεων, ή την απόδειξη άλλων προτάσεων, αλλά δεν εξετάζονται ούτε ως θεωρία ούτε ως ασκήσεις.

2. ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ

Από το βιβλίο Ευκλείδεια Γεωμετρία των Α` και Β` τάξεων του Ενιαίου Λυκείου, των Θωμαΐδη κ.α., έκδοση Ο.Ε.Δ.Β., 1999.

Κεφ. 9ο: Μετρικές Σχέσεις

Παρ. 9.1 Μετρικές σχέσεις σε τρίγωνα, χωρίς το πρόβλημα 9.4

Παρ. 9.2 Μετρικές σχέσεις σε κύκλο χωρίς τα προβλήματα 9.5 και 9.6

Κεφ. 10ο: Εμβαδά

Παρ. 10.1 Η έννοια του εμβαδού.

Παρ. 10.2 Εμβαδά ορισμένων γνωστών σχημάτων χωρίς το θεώρημα 10.8

Παρ. 10.3 Σχέσεις εμβαδών ομοίων σχημάτων.

Κεφ. 11ο: Μέτρηση κύκλου

Παρ. 11.1 Κανονικά Πολύγωνα χωρίς την απόδειξη του θεωρήματος 11.3 και χωρίς το πρόβλημα 11.4

Παρ. 11.2 Μήκος κύκλου.

Παρ. 11.3 Εμβαδόν κυκλικού δίσκου

Παρατηρήσεις:

1. Τα θεωρήματα, οι προτάσεις και οι αποδείξεις που έχουν αστερίσκο δε διδάσκονται και δεν εξετάζονται.

2. Οι εφαρμογές και τα παραδείγματα των βιβλίων μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως προτάσεις για τη λύση ασκήσεων, ή την απόδειξη άλλων προτάσεων, αλλά δεν εξετάζονται ούτε ως θεωρία ούτε ως ασκήσεις.

3. Δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη οι εφαρμογές και οι ασκήσεις που αναφέρονται στους γεωμετρικούς τόπους.

* ΦΥΣΙΚΗ

Από το βιβλίο "Φυσική" Β` τάξης Ε.Λ. των Ν. Δαπόντε και Α. Κασσέτα, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999.

1. Το πρώτο κεφάλαιο: Ηλεκτροστατικές αλληλεπιδράσεις.

2. Το δεύτερο κεφάλαιο: Το ηλεκτρικό ρεύμα, εκτός των παραγράφων:

* Το ηλεκτρικό ρεύμα στους μεταλλικούς αγωγούς

* Μέτρηση της τάσης

* Εφαρμογές του φαινομένου Joule

* Σύνδεση Πηγών

3. Το τρίτο κεφάλαιο: Μαγνητικές αλληλεπιδράσεις, εκτός:

α) των παραγράφων:

* Επίδραση μαγνητικού πεδίου σε ρευματοφόρο πλαίσιο

* Ηλεκτρικός κινητήρας

β) Των εφαρμογών της παραγράφου "Μαγνητικό πεδίο σωληνοειδούς"

(Ηλεκτρομαγνήτης, Για "να πάρει μπρος" η μοτοσικλέτα, Η φωνή στο τηλέφωνο)

γ) Των παραγράφων:

Η έννοια μαγνητικό δίπολο

Ο μαγνητισμός και η δομή της ύλης

Το μαγνητικό πεδίο της Γης

Παρατήρηση: Οι εργαστηριακές ασκήσεις, που περιλαμβάνονται στο τέλος του σχολικού βιβλίου, δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη.

* ΧΗΜΕΙΑ

Από το βιβλίο "Χημεία" Β` Ενιαίου Λυκείου των Ε. Καπετάνου Α. Μαυρόπουλου, έκδοση ΟΕΔΒ 1999:

1ο Κεφάλαιο. Γενικό μέρος Οργανικής Χημείας.

2ο Κεφάλαιο. Πετρέλαιο, Υδρογονάνθρακες εκτός των:

α. Πολυμερισμού και αντιδράσεων αντικατάστασης του ακετυλενίου στη σελίδα 55.

β. Πινάκων που βρίσκονται στις σελίδες 29, 38, 49, 51, 52 63.

3ο Κεφάλαιο. Αλκοόλες.

Σημειώνεται ότι:

1. οι ενότητες με την επικεφαλίδα "Γνωρίζεις ότι..." δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη, όπως αναφέρεται και στον πρόλογο του βιβλίου (σελ. 7).

2. οι εργαστηριακές ασκήσεις δεν αποτελούν εξεταστέα ύλη

* ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Από το βιβλίο "Βιολογία Γενικής Παιδείας" της Β' τάξης του Ενιαίου Λυκείου των Καψάλη Α., Μπουρμπουχάκη Ι., Περάκη Β., Σαλαμαστράκη Στ., έκδοση Ο.Ε.Δ.Β., 1999:

Κεφ.1 Χημική σύσταση του κυττάρου

Κεφ.2 Κύτταρο η θεμελιώδης μονάδα της ζωής- μόνο οι παράγρ. 2.1 2.3.

Κεφ.3 Μεταβολισμός, μόνο οι παράγραφοι 3.1 και 3.2

Κεφ.4 Γενετική, μόνο η παράγραφος 4.2

Σημειώνεται ότι:

α) Στην εξεταστέα ύλη δεν περιλαμβάνονται: οι εργαστηριακές ασκήσεις, οι πίνακες, τα παραθέματα (σε μπεζ σκούρο φόντο), τα κείμενα που είναι με πλάγια γραφή και υπάρχει μια κάθετη γαλάζια ταινία στο πλάι τους, οι χημικοί τύποι που υπάρχουν σε ορισμένες εικόνες.

β) Οσα αναφέρονται υπό τον τίτλο "Ας Ερευνήσουμε..." αποτελούν προτάσεις για συνθετικές-δημιουργικές εργασίες, και φυσικά το προϊόν αυτών των εργασιών δεν αποτελεί εξεταστέα ύλη.

* ΙΣΤΟΡΙΑ

Από το βιβλίο Ιστορία Νεότερη και Σύγχρονη (1789-1909) των Β. Σκουλάτου-Ν. Δημακοπούλου- Σ. Κόνδη, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999.

Α. Η κίνηση των ιδεών στο 18ο αιώνα. Ο Διαφωτισμός.

α) Οι πολιτικές ιδέες σελ. 13-16

β) Οι οικονομικές θεωρίες σελ. 17-20

Β. Η Γαλλική Επανάσταση και οι ναπολεόντειοι χρόνοι (1789-1815)

α) Κοινωνική και οικονομική κατάσταση στη Γαλλία μέχρι το 1789 σελ. 23-29

β) Το διαχρονικό έργο της Γαλλικής Επανάστασης σελ. 49-54

Γ. Η αφύπνιση της ελληνικής εθνικής συνείδησης.

α) Ευνοϊκές συγκυρίες για τον Ελληνισμό κατά το 18ο αιώνα σελ. 55-56

β) Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός σελ. 56-63

γ) Η Νεοελληνική κοινωνία στις αρχές του 19ου αιώνα σελ. 63-69

δ) Η Φιλική Εταιρεία: Δυσμενείς και ευνοϊκές συγκυρίες.

Ιδρυση και οργάνωση. σελ. 69-72

Δ. Η Ελληνική Επανάσταση (1821-1829).

α) Η έκρηξη και η εδραίωση της Επανάστασης 1821-1823 σελ. 81-91

β) Εσωτερική πολιτική σελ. 91-110

γ) Εξελίξεις στο στρατιωτικό τομέα 1824-1827 σελ.110-114

δ) Η εξωτερική πολιτική του Εικοσιένα σελ.116-132

Ε. Ο Ιωάννης Καποδίστριας κυβερνήτης της Ελλάδας: η πρώτη προσπάθεια δημιουργίας κεντρικής εξουσίας.

α) Η κατάσταση στην επαναστατημένη Ελλάδα το 1828 σελ.133-135

β) Το ανορθωτικό έργο του Κυβερνήτη σελ. 135-142

γ) Η αντίδραση στον Κυβερνήτη σελ. 142-143

ΣΤ. Η Ευρώπη και ο κόσμος στο 19ο αιώνα.

α) Η βιομηχανική επανάσταση σελ. 146-159

β) Ιμπεριαλισμός, αποικιοκρατία και διεθνείς σχέσεις

από το 1870-1914 σελ. 200-209

Η. Η ελληνική κοινωνία από το 1833 ως το 1909.

α) Γενικό περίγραμμα σελ. 247-251

β) Η Οθωνική περίοδος: Το έργο της αντιβασιλείας σελ. 251-259

γ) Η προσωπική διακυβέρνηση του Οθωνα και η επανάσταση

της 3ης Σεπτεμβρίου 1843 σελ. 262-267

* ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Από το βιβλίο "Χριστιανισμός και Θρησκεύματα" της Β` Ενιαίου Λυκείου των συγγραφέων: Δ. Δρίτσα, Δ. Μόσχου και Στ. Παπαλεξανδρόπουλου, έκδοση ΟΕΔΒ, 1999:

Εισαγωγικά θέματα

Δ.Ε.3. Θρησκεία: ένα πανανθρώπινο φαινόμενο

Κεφάλαιο Α

Δ.Ε. 4. Ποιος είναι ο Θεός κατά την πίστη του Χριστιανισμού

Δ.Ε. 7. Τίνα με λέγουσιν οι άνθρωποι είναι;

Δ.Ε. 9. Αρχή και πορεία του κόσμου

Δ.Ε. 10. Ο άνθρωπος στο αρχικό του μεγαλείο

Δ.Ε. 11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;

Δ.Ε. 14. Η ορθόδοξη άσκηση

Δ.Ε. 16. Η δικαιοσύνη του κόσμου και η δικαιοσύνη της Εκκλησίας

Δ.Ε. 21. Φανατισμός και ανεξιθρησκία

Δ.Ε. 24. Πίστη και Επιστήμη: αλληλοαποκλειόμενα ή αλληλοσυμπληρούμενα;

Δ.Ε. 25. Ελληνισμός και Χριστιανισμός

Κεφάλαιο Β

Δ.Ε. 30. Το Ισλάμ (Α)

Δ.Ε. 31. Το Ισλάμ (Β)

Δ.Ε. 32. Ο Ινδουισμός Α`

Δ.Ε. 34. Η Γιόγκα

Δ.Ε. 35. Ο Βουδισμός

Δ.Ε. 36. Η κινεζική θρησκεία

* ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΘΕΣΜΟΥΣ

Από το βιβλίο "Εισαγωγή στο Δίκαιο και τους Πολιτικούς θεσμούς" της Β` τάξης Ενιαίου Λυκείου, Εκδοση ΟΕΔΒ, Αθήνα 1999.

Εισαγωγή, σελ. 13-18

1Α. Πολιτικοί Θεσμοί

-Τι είναι δημοκρατία, σελ. 19

-Από την ενότητα, "Η Ιστορική πορεία..." έως και την ενότητα "πολιτική συμμετοχή και αξίες" σελ. 23-28.

1Β. Λαός, έθνος, κράτος και εξουσία, σελ. 32-39.

2Α. Εσωτερικό δίκαιο, σελ.. 59-88.

2Β. Ποινικό δίκαιο

-Από την ενότητα "Γενικά περί των ποινικών..." έως και την ενότητα "Περί ποινών", σελ. 94-96.

-Από την ενότητα "Ποινική Νομοθεσία" έως και την ενότητα "Εγκλημα", σελ. 97-100

-Η ενότητα "Δικαιώματα του κατηγορουμένου", σελ. 102-104.

-Η ενότητα "Διαδικασία" σελ. 105-107.

2Γα. Ιδιωτικό Δίκαιο

-Από την ενότητα "Γενικά" έως και την ενότητα "Αδικοπραξία", σελ. 130-142.

-Από την ενότητα "Εμπράγματες σχέσεις" έως και την ενότητα "αναγκαστική κληρονομική διαδοχή." σ.σ. 146-157.

2Γβ. Εμπορικό δίκαιο, σελ. 160-165.

Σημείωση: Δεν περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη οι πίνακες, τα παραθέματα, οι υποσημειώσεις και η βιβλιογραφία.