Δεν κρύβεται η μορφωτική υποβάθμιση

Ανακοινώθηκαν χτες και αναρτήθηκαν στα σχολεία οι βάσεις για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ

Τετάρτη 25 Αυγούστου 2004

Motion Team

Μπορεί χτες η αγωνία δεκάδων χιλιάδων αποφοίτων και των οικογενειών τους να πήρε τέλος για φέτος, αφού ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας οι βάσεις εισαγωγής για τα Τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ όλης της χώρας, όμως ανεξάρτητα από την «επιτυχία» - ή μη - των αποφοίτων να εισαχθούν σε μια σχολή ένα πράγμα δεν μπορεί να κρυφτεί. Το γεγονός της διαρκούς υποβάθμισης της παρεχόμενης γνώσης, του ταξικού χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των αποτυχημένων για τα λαϊκά στρώματα αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση.

«Μέρα ικανοποίησης», χαρακτήρισε η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου τη χτεσινή κι ευχήθηκε στους επιτυχόντες να είναι αυτή η πρώτη τους επιτυχία και ν' ακολουθήσουν κι άλλες. Δεν παρέλειψε δε, να αναφερθεί και στην εφαρμογή των κατευθύνσεων της Λισαβόνας, θεωρώντας ότι είναι θετικό για τους σημερινούς επιτυχόντες ότι ως απόφοιτοι της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα δουν την επαγγελματική τους αποκατάσταση στο πλαίσιο της εφαρμογής αυτών των κατευθύνσεων. Δηλαδή, τους λέει ότι η Ανώτατη Εκπαίδευση έχει ήδη αρχίσει να προσαρμόζεται σε αυτό που θέλει το κεφάλαιο και ότι ως απόφοιτοι θα μπορέσουν πιο εύκολα να ενταχθούν στην παραγωγή ως μισοειδικευμένοι κι ευέλικτοι εργαζόμενοι, χωρίς δικαιώματα.

Πτωτική πορεία με εξαιρέσεις

Οι βάσεις παρουσιάζουν γενικά πτώση με εξαίρεση σε κάποιες σχολές και για άλλη μια χρονιά παρουσιάζεται το φαινόμενο πολλοί απόφοιτοι να περνούν σε σχολές που να μην είναι στις προτιμήσεις τους ή να βρίσκονται σε άλλη πόλη από αυτή που μένουν και να μην μπορούν να τις παρακολουθήσουν. Παράλληλα, υπάρχουν και πάλι Τμήματα και στα ΤΕΙ και στα πανεπιστήμια που η βάση τους πέφτει κάτω από 10. Είναι λάθος όμως, να πιστεύει κανείς ότι τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων αποτυπώνουν το πραγματικό μορφωτικό επίπεδο των μαθητών και ότι οι ίδιες οι εξετάσεις διαθέτουν έστω κάποια ίχνη παιδαγωγικού χαρακτήρα. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων και η συνακόλουθη διακύμανση, άνοδος ή πτώση των βάσεων δεν είναι παρά η στρόφιγγα που ανοίγει και κλείνει ρυθμίζοντας κάθε φορά την κοινωνική επιλογή και την ταξινόμηση των μαθητών στα διάφορα τμήματα και σχολές των ΑΕΙ - ΤΕΙ. Σχετικά με το θέμα των χαμηλών βάσεων, ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου, Α. Καραμάνος δήλωσε ότι τους προβληματίζει το φαινόμενο, το εξετάζουν αλλά δεν έχουν καταλήξει σε αποφάσεις.

Γεγονός, πάντως, παραμένει ότι άνοδος και πτώση των βάσεων είναι οι δυο όψεις του ίδιου νομίσματος στα χέρια ενός αντιεκπαιδευτικού μηχανισμού, αφού οι εξετάσεις αποτελούν την κορυφαία στιγμή της ταξικής επιλογής των μαθητών και όχι της παιδαγωγικής λειτουργίας στην εκπαίδευση. Η όποια εξετασιολογία επιχειρεί μάλλον να σβήσει από τη μνήμη μας τους χιλιάδες μαθητές, που δεν κατάφεραν να φτάσουν στις εξετάσεις, τους φτωχότερους μαθητές που διώχτηκαν στα 15 τους από το σχολείο, που σπρώχνονται στα συνειδητά υποβαθμισμένα ΤΕΕ. Τώρα περισσότερο από κάθε άλλη φορά χρειάζεται να θυμηθούμε τον άναρχο και αποσπασματικό χαρακτήρα του σχολικού προγράμματος, που θρυμματίζει την ενότητα της σκέψης και την όποια κριτική ικανότητα, κανένας λόγος δε γίνεται για τον άχαρο και εξοντωτικό χαρακτήρα της σχολικής λειτουργίας και για την αφόρητη ασφυξία του σχολικού χρόνου.

Το συμπέρασμα είναι για άλλη μια χρονιά ότι τα αποτελέσματα των εξετάσεων αποδεικνύουν ότι ο μόνος αποτυχημένος είναι η εκπαιδευτική πολιτική του ΠΑΣΟΚ, της ΝΔ και της ΕΕ. Κι αυτή η πολιτική πρέπει να αλλάξει.