Γιατί θέλουν να καθιερώσουν πανελλαδικού τύπου εξετάσεις από το Δημοτικό;
Κυριακή 17 Οχτώβρη 2004

Από παλιότερη κινητοποίηση των εκπαιδευτικών του ΠΑΜΕ στην Αθήνα
Η αναφορά υπάρχει στο πρόγραμμα της ΝΔ για την Παιδεία. Η υπουργός Παιδείας επανέφερε το θέμα, δηλώνοντας την πρόθεση της κυβέρνησης να καθιερώσει εξετάσεις από τις Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού. Με αφορμή το συγκεκριμένο θέμα, μια νέα αντιπαράθεση μεταξύ των εταίρων του δικομματισμού ξέσπασε κι αυτή όμως μακριά από την ουσία του προβλήματος και με προσπάθεια συγκάλυψης των αιτίων.

Η ΝΔ ισχυρίζεται πως η καθιέρωση των νέων, επιπλέον, εξετάσεων δε θα έχει επίπτωση στους μαθητές, αφού δεν πρόκειται να παρακωλύσει την προαγωγή τους, η οποία θα γίνεται όπως και σήμερα. Αντίθετα, ισχυρίζεται η κυβέρνηση, θα δοθεί η δυνατότητα για διορθωτικές παρεμβάσεις, αφού μέσω των εξετάσεων, με ερωτήσεις που θα προέρχονται από σχετική «τράπεζα», θα καταστεί δυνατή η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και ο προσανατολισμός των μαθητών.

Το ΠΑΣΟΚ εστιάζει την αντίθεσή του σε κάποιες πλευρές και επιπτώσεις από την εφαρμογή του θεσμού και δεν κάνει καμία αναφορά στους στόχους (αξιολόγηση του σχολείου) που, επί της ουσίας, αναφέρθηκαν από την πλευρά της κυβέρνησης. Δε θα μπορούσε να κάνει και διαφορετικά. Διότι στο βασικό ζήτημα το οποίο θίγει η κυβέρνηση, αυτό της «αξιολόγησης» και του «προσανατολισμού» των μαθητών, υπάρχει απόλυτη ταύτιση ΠΑΣΟΚ και ΝΔ. Ετσι η αντιπαράθεση εστιάζεται σε δευτερεύουσες πλευρές, η ουσία όμως βρίσκεται στο σκοτάδι και ο βασικός πυρήνας των αναδιαρθρώσεων που συναποφάσισαν, στα πλαίσια της ΕΕ, ΝΔ και ΠΑΣΟΚ παραμένει ανέπαφος.

Στο σημείο αυτό κάποιος, καλοπροαίρετα, θα μπορούσε να αναρωτηθεί: Μα τι το κακό περιέχει μια προσπάθεια του σχολείου, του εκπαιδευτικού, του μαθητή, σε συνδυασμό με μια προσπάθεια βελτίωσης, αφού κάτι τέτοιο δε θα έχει επιπτώσεις στην προαγωγή των μαθητών; Ας δούμε τα πράγματα πιο συγκεκριμένα:

- Επιδιώκει να εξασφαλίσει ενιαία κριτήρια για όλα τα σχολεία, παραβλέποντας τις ιδιαίτερες συνθήκες που επικρατούν στο καθένα ξεχωριστά. Κάτι τέτοιο είναι απαραίτητος όρος για την αξιολόγηση των σχολείων και την απονομή των σχετικών «πιστοποιητικών ποιότητας», όπως γίνεται στις εμπορικές επιχειρήσεις και όπως πολλές χώρες της ΕΕ - και όχι μόνο - εφαρμόζουν και για την εκπαίδευση.

Με βάση όλα αυτά και τη διεθνή εμπειρία, εύλογα προκύπτει σαν συμπέρασμα πως πρόκειται για το πρώτο σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της γενικευμένης εφαρμογής της αξιολόγησης, με βάση τα κριτήρια που οι ανάγκες της κερδοφορίας του κεφαλαίου επιβάλλουν. Γιατί τέτοια κριτήρια έχει θεσπίσει για την αξιολόγηση η ΕΕ. Εννοείται βέβαια πως οι όποιες «βελτιωτικές» παρεμβάσεις, θα κινούνται στην κατεύθυνση της προσαρμογής των σχολείων στις παραπάνω απαιτήσεις, με συνέπεια - πέρα από την ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων και την ενίσχυση της εμπορευματοποίησης - την παραπέρα μορφωτική υποβάθμιση, αφού η επιτυχία στις εξετάσεις θα αποτελεί το μοναδικό στόχο κάθε σχολείου και εκπαιδευτικού, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη μόρφωση των νέων. Και το Λύκειο, με τις πανελλαδικές εξετάσεις και την ακριβοπληρωμένη αμάθεια σαν χαρακτηριστικό του, αποτελεί ικανό αποτρεπτικό παράδειγμα.

Η καθιέρωση λοιπόν νέων εξετάσεων, πανελλαδικού τύπου, από το Δημοτικό, ούτε αθώα είναι, ούτε μπορεί να περιοριστεί μόνο σε αυστηρά τεχνικά πλαίσια. Αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα προώθησης των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση, για την υλοποίηση των απαιτήσεων του κεφαλαίου. Μεταφέρει τις διαδικασίες ταξικού διαχωρισμού των μαθητών σε ακόμη μικρότερη ηλικία, οξύνει την εμπορευματοποίηση, θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη μορφωτική υποβάθμιση. Βρίσκεται σε ακραία αντίθεση με την απαίτηση της εποχής, για ολόπλευρη μόρφωση και διαπαιδαγώγηση του νέου ανθρώπου, με την ανάγκη όλα τα παιδιά να μορφώνονται σε όμοιες συνθήκες, μέσα από Ενιαίο Δημόσιο και Δωρεάν Σχολείο μέχρι τα 18 τους χρόνια, χωρίς ταξικούς φραγμούς και διακρίσεις και χωρίς πρόωρο εξαναγκασμό σε επιλογή επαγγέλματος.


Λάζαρος ΣΟΡΟΠΟΥΛΟΣ
Μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ