ΣΥΝΟΔΟΣ ΥΠΟΥΡΓΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Η Παιδεία στην υπηρεσία της «ανταγωνιστικότητας»
Τρίτη 16 Νοέμβρη 2004

Από παλιότερη λαϊκή κινητοποίηση για την Παιδεία
Η συμβολή της Παιδείας στο όραμα της «ανταγωνιστικότητας», της αύξησης δηλαδή των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων, αποτέλεσε το αντικείμενο της Συνόδου υπουργών Παιδείας που πραγματοποιήθηκε χτες στις Βρυξέλλες. Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η συνεργασία σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης στα προγράμματα «διά βίου κατάρτισης», με στόχο τη διεύρυνσή τους.

Η συμβολή της εκπαίδευσης στην πραγματοποίηση των στόχων της Λισαβόνας απασχόλησε ιδιαίτερα τη Σύνοδο Υπουργών που συζήτησαν και την περιβόητη έκθεση Κοκ, η οποία, αφού διαπιστώνει στασιμότητα στους στόχους που έχουν τεθεί μέχρι το 2010, επιχειρεί ουσιαστικά να κάνει τους στόχους της Λισαβόνας, δηλαδή την αύξηση της κερδοφορίας των μεγάλων επιχειρήσεων, στόχο της εργατικής τάξης. Στο ίδιο πνεύμα, συζητήθηκε και το ζήτημα της καλλιέργειας ευρωπαϊκής συνείδησης μέσα από την εκπαίδευση, ώστε να περάσει αυτό το «όραμα» του μεγάλου κεφαλαίου στους αυριανούς εργαζόμενους.

Στη Σύνοδο Υπουργών συζητήθηκε η κατάρτιση συνολικού ολοκληρωμένου προγράμματος διά βίου κατάρτισης, το οποίο θα συμπεριλάβει τα υπάρχοντα προγράμματα στη βασική, ανώτατη, επαγγελματική κατάρτιση και εκπαίδευση ενηλίκων και ένα επιπλέον πρόγραμμα που θα αφορά την ευρωπαϊκή ενσωμάτωση. Μιλώντας στη Σύνοδο, η υπουργός Παιδείας Μ. Γιαννάκου έσπευσε να δηλώσει τη συμφωνία της και να ζητήσει απλούστευση και διαφάνεια στην εφαρμογή του προγράμματος, καθώς και συνεργασία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου και ζήτησε η διά βίου κατάρτιση να είναι θεσμοθετημένη, «προκειμένου να προωθηθούν οι αναγκαίοι μετασχηματισμοί στα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών - μελών». Παράλληλα, πρότεινε μια σειρά πρωτοβουλιών όπως η έκδοση βιβλίου για την ενημέρωση μαθητών και καθηγητών για την Ευρωπαϊκή Ενωση, στο πλαίσιο της Αγωγής του Πολίτη και της Κοινωνικής Αγωγής και ανακοίνωσε ότι στην Ελλάδα θα ξεκινήσει η εφαρμογή υποχρεωτικής δεύτερης ξένης γλώσσας και στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η υπουργός Παιδείας εξέφρασε επίσης τη συμφωνία της με την προώθηση της κινητικότητας φοιτητών, σπουδαστών, καθηγητών και ερευνητών στο χώρο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η «κινητικότητα», που αποτελεί βασικό σημείο της Διακήρυξης της Μπολόνια και των σχετικών συνόδων που ακολούθησαν κι αφορούν την Ανώτατη Εκπαίδευση, επεκτείνεται και στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές βαθμίδες, καθώς και στους εργαζόμενους και ανέργους. Πρόκειται για την εργασιακή περιπλάνηση από χώρα σε χώρα, όπως ορίζουν οι πρόσκαιρες ανάγκες του κεφαλαίου για φθηνό εργατικό δυναμικό και για τη διαρκή κατάρτιση και επανακατάρτισή τους, προκειμένου να έχουν κάποιες περισσότερες ελπίδες για να εργαστούν για κάποιο διάστημα.

Σε ό,τι αφορά την έκθεση Κοκ, η υπουργός Παιδείας σχολίασε ότι η πρόταση που διατυπώνει για την «αριστεία», τη δημιουργία δηλαδή ιδρυμάτων ελίτ, «αποτελεί πρόκληση σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, αλλά χρειάζεται ένα εκπαιδευτικό σύστημα με ισχυρές δομές και προσανατολισμένο στο σύγχρονο "γίγνεσθαι"», συμπληρώνοντας ότι «οι εκπαιδευόμενοι και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εμπλακούν σε ένα αξιολογικό σύστημα που θα περιλαμβάνει ταυτόχρονα ως κατευθυντήρια γραμμή και την αγορά εργασίας».