ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ «Ρ» ΓΙΑ ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ
Οι πολιτικές επιλογές στο κυκλοφοριακό οξύνουν το πρόβλημα

Ο «Ρ» ανοίγει σήμερα το φάκελο του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αττικής. Τις επόμενες μέρες θα ακολουθήσει σειρά δημοσιευμάτων για τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας

Κυριακή 28 Νοέμβρη 2004

Eurokinissi

Τέτοιες εικόνες θα είναι καθημερινό φαινόμενο στο κέντρο της Αθήνας, όσο θα προωθείται η χρήση ΙΧ εις βάρος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι ένα κατ' εξοχήν πολιτικό ζήτημα. Ακριβώς για το λόγο αυτό, αν και όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις - τουλάχιστον της τελευταίας εικοσαετίας - έκαναν λόγο για την ανάγκη λύσης του κυκλοφοριακού ζητήματος, το μόνο που πετύχαιναν ήταν την όξυνσή του. Η πολιτική πριμοδότησης του ΙΧ, σε βάρος των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), είναι πολιτική επιλογή των κυβερνήσεων αυτών, καθώς και των συμφερόντων που εξυπηρετούν.

Σήμερα, ο «Ρ» ανοίγει το φάκελο του κυκλοφοριακού προβλήματος για την Αττική. Τις επόμενες μέρες, θα ακολουθήσει σειρά δημοσιευμάτων για τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας.

Εκείνο που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, είναι η πριμοδότηση των ΙΧ και των οδικών έργων, με άμεσο κέρδος των εταιριών πετρελαίου και των αυτοκινητοβιομηχανιών και των εταιριών κατασκευής ελαστικών (αυτό που διεθνώς λέγεται auto makers lobby - «λόμπι κατασκευής αυτοκινήτων»), αλλά και των ασφαλιστικών εταιριών. Παράλληλα, από την κατασκευή υποδομών για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού πριμοδοτείται και το κατασκευαστικό κύκλωμα, το οποίο κερδίζει περισσότερο από υψηλού κόστους τεχνικά έργα, όπως η οδοποιία και το μετρό κλπ. Ενδεικτικό αυτής της κατάστασης είναι ότι το 1965 το 65% των κατοίκων της πρωτεύουσας χρησιμοποιούσαν ΜΜΜ, το 1999 το ποσοστό αυτό έπεσε στο 20%(!), ενώ φέτος ανέβηκε στο ...30%!

Πριν όμως, προχωρήσουμε, ας δούμε τι σημαίνει η χρήση ΙΧ μέσα στην πόλη και γιατί οι συγκοινωνιολόγοι θεωρούν πως πρέπει να προταχθούν τα ΜΜΜ, έναντι των ΙΧ αυτοκινήτων.

Πώς προωθείται το ΙΧ

Ωστόσο, όλα αυτά τα χρόνια, η πολιτική που ακολούθησαν οι κυβερνήσεις ήταν η πολιτική προώθησης του ΙΧ, «ρίχνοντας» χρήματα στην κατασκευή νέων δρόμων και όχι στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου δικτύου ΜΜΜ. Συγκεκριμένα:

Επιπλέον στοιχεία, που δείχνουν την ισχύ του λόμπι των αυτοκινητοβιομηχανιών:

Εργα με ημερομηνία λήξης

Πρέπει να σημειώσουμε πως τα οδικά έργα που έγιναν, στην ουσία, έχουν συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης. Είναι χαρακτηριστικό πως μεγάλη μερίδα των συγκοινωνιολόγων σημειώνει ότι τα οδικά έργα από μόνα τους δεν επιλύουν κανένα πρόβλημα, δεδομένου ότι στην αρχή μπορεί να διευκολύνουν, αλλά μετά προσελκύουν κίνηση και πολύ σύντομα φτάνουν σε επίπεδα κορεσμού και αχρηστίας.

Πράγματι, το 1990, κυκλοφορούσαν στην Αθήνα 1.500.000 οχήματα. Μόλις το 1999, είχαν φτάσει περίπου τα 2.200.000. Το 1996, ο δείκτης ιδιοκτησίας οχημάτων έφτανε τα 248 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, ενώ σύμφωνα με έρευνες εκτιμάται ότι την επόμενη 20ετία ο δείκτης ιδιοκτησίας θα διπλασιαστεί...


Κώστας ΤΡΑΚΟΣΑΣ