ΜΑΤΕΟ ΓΚΑΡΟΝΕ
Πρώτος έρωτας
Παρασκευή 10 Δεκέμβρη 2004

Δε μου αρέσουν τα νοσηρά πράγματα. Ετσι δεν είδα τον «Πρώτο Ερωτα» σαν μια αρρωστημένη ερωτική ιστορία. Οπου δυο εραστές απομονώνονται σε ένα σπίτι και «παίζουν» ένα επικίνδυνο ερωτικό παιχνίδι. Ο άντρας, εξουσιαστής - εραστής, ζητάει από το θύμα - ερωμένη του να χάσει κιλά για να του αρέσει. Και εκείνη, τυφλά ερωτευμένη, να υποκύπτει στις παράλογες θελήσεις του, για να μην τον χάσει. Ωσπου στο τέλος σχεδόν εξαϋλώνεται! Θεώρησα ότι όλα τα παραπάνω είναι η αφορμή. Το «πρώτο επίπεδο» της ταινίας. Η «παγίδα» που στήνει ο σκηνοθέτης για να με οδηγήσει σε βαθύτερες αναζητήσεις.

Ξέχασα, λοιπόν, τα «προσωπικά» και πέρασα - με πέρασε η ίδια η ταινία - σε αισθητικές και κοινωνικές αλληγορίες. Γοητεύτηκα από την εμμονή του σκηνοθέτη να θέλει να απαλλαγούμε από το περιττό. Να προχωρήσουμε στο κόκαλο. Εκεί που υπάρχει ο «χρυσός». Η «ουσία» των αισθημάτων και των πραγμάτων. Να καταλήξουμε, με άλλα λόγια, στην ποίηση...

Βέβαια ο μέσος, ας τον πούμε έτσι, θεατής δε φτάνει εύκολα σε αυτούς τους συλλογισμούς. Καθώς η ταινία είναι από αυτές που χαρακτηρίζονται δύσκολες! Επίσης, γιατί έχει αδυναμίες και αντιφάσεις. Γιατί δεν κατορθώνει, πάντα, να περνάει στην αισθητική υπέρβαση. Γιατί διστάζει να απογειωθεί, όπως έκανε, για παράδειγμα ο Μπουνιουέλ, στον οποίο φαίνεται να προσπαθεί να μοιάσει.

Δείτε την ταινία, όπως βλέπετε ένα - χωρίς τίτλο - έργο μοντέρνας ζωγραφικής. Οπου ελλείψει πληροφοριών και καθαρών σχημάτων φτιάχνεται το δικό σας έργο.

Παίζουν: Βιταλιάνο Τρεβισάν (συν-σεναριογράφος), Μικαέλα Σεσκόν (άριστη).