ΕΘΝΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Διόδια - «φωτιά» φέρνουν οι ληστρικές συμβάσεις

«Τσακωμοί» μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ για το ποιος εξυπηρετεί καλύτερα στον τομέα αυτό τους μεγαλοκατασκευαστές!

Σάββατο 12 Μάρτη 2005

Διόδια - «φωτιά» θα πληρώνουν οι οδηγοί μετά τις εξαγγελίες της κυβέρνησης μέσω του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ για την παραχώρηση στο μεγάλο ιδιωτικό κεφάλαιο του εθνικού οδικού δικτύου. Αν ισχύσουν, δηλαδή, τελικά ότι θα γίνουμε «Ευρωπαίοι» και στον τομέα αυτό και κατά μέσο όρο τα διόδια θα φτάσουν τα 4 λεπτά το χιλιόμετρο, από 1,6 λεπτά που ανέρχονται τώρα, τότε κάποιος οδηγός ΙΧ για πήγαιν' έλα: Αθήνα - Πάτρα θα πληρώνει 17,60 ευρώ (από 6,40), Αθήνα - Σπάρτη θα πληρώνει 23,12 ευρώ (από 5,80), Αθήνα - Εύζωνοι θα πληρώνει 42,40 ευρώ (από 11,20) και Πάτρα - Εύζωνοι θα πληρώνει 60 ευρώ (από 17,60)...

Στην ουσία, λοιπόν, όλα αυτά τα έργα με συμβάσεις παραχώρησης οδηγούν σε αυξημένη έμμεση αντιλαϊκή πρόσθετη φορολογία, που όσο επεκτείνεται η μέθοδος αυτή θα αγκαλιάζει όλο και περισσότερους τομείς. Ηδη, όπως είναι γνωστό, ετοιμάζεται νομοσχέδιο, το οποίο θα επεκτείνει την κατασκευή των διαφόρων μορφών των «συμβάσεων παραχώρησης» και για μικρότερα έργα, δηλαδή με προϋπολογισμό μικρότερο των 100 εκατ. ευρώ. Στο μέλλον, δηλαδή, τα διάφορα έργα υποδομής τόσο στο κέντρο, όσο και στην περιφέρεια δε θα καθορίζονται με βάση τις ανάγκες του λαού, αλλά με βάση την ανταποδοτικότητά τους και με γνώμονα την κερδοφορία του κεφαλαίου.

Χτες, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς εξήγγειλε την κατασκευή έξι έργων (Μαλιακός - Κλειδί, Ιονία Οδός, Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Λεύκτρο - Σπάρτη, Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα, Υποθαλάσσια Αρτηρία θεσσαλονίκης), συνολικού κόστους 7 δισ. ευρώ με «συμβάσεις παραχώρησης». Με βάση τις συμβάσεις αυτές, το 30% του κόστους το αναλαμβάνει το ελληνικό Δημόσιο, παραχωρούνται στους «παραχωρησιούχους» προκαταβολικά - από την υπογραφή των συμβάσεων - όλοι οι σταθμοί διοδίων από το οδικό δίκτυο που έχει κατασκευαστεί με λεφτά του ελληνικού λαού, ενώ παρέχονται και εγγυήσεις - επιδοτήσεις του Δημοσίου για όλη την περίοδο εκμετάλλευσης (30 χρόνια) από τους ιδιώτες, όταν η κυκλοφορία δεν εξασφαλίζει την επιδιωκόμενη κερδοφορία!

Αυτή η πολιτική δεν έχει χώρο για τους εργαζόμενους

Στο θέμα της παράδοσης των εθνικών οδών και των διοδίων στους μεγαλοκατασκευαστές, αναφέρθηκε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα στη συνέντευξή της στον «ALPHA RADIO», επισημαίνοντας τα εξής:

«Τα ταμεία θα είναι άδεια μια ζωή απ' τη στιγμή που η οικονομία στηρίζεται σ' αυτό που λέμε επιχειρηματικότητα, με την έννοια των υπερκερδών. Ενα παράδειγμα αποτελούν τα έργα οδοποιίας. Οι εθνικοί δρόμοι δίνονται στους ιδιώτες. Θα τους εκμεταλλεύονται και θα αυξηθούν τα διόδια. Θα πει κάποιος, δε θέλετε να φτιαχτούν οι δρόμοι; Βεβαίως και θέλουμε, αλλά με αυτή την πολιτική που ακολουθείται, το κράτος δε θα αποκτήσει ποτέ τη δυνατότητα να φτιάξει οδικό δίκτυο. Διότι αυτή η πολιτική δεν έχει χώρο για τους εργαζόμενους. Εχει χώρο μόνο για κάποια ψίχουλα κάτω από το τραπέζι και μάλιστα για την ικανοποίηση συντεχνιακών μικροσυμφερόντων».