Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Οικολογική Κίνηση Δράμας
Σάββατο 16 Απρίλη 2005

Γρηγοριάδης Κώστας

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (ΠΕ), σαν όρος, πρωτοεμφανίζεται στα τέλη της δεκαετίας του '60. Το 1970, στη Νεβάδα των ΗΠΑ πραγματοποιείται η πρώτη διεθνής συνάντηση με θέμα την ΠΕ, στην οποία καθιερώνεται διεθνώς ο όρος και δίνεται ο πρώτος ορισμός της: «Η ΠΕ είναι η διαδικασία που οδηγεί, με την αναγνώριση αξιών και τη διασαφήνιση εννοιών, στην ανάπτυξη των ικανοτήτων και των στάσεων που είναι απαραίτητες για την κατανόηση και την εκτίμηση της συσχέτισης ανθρώπου, πολιτισμού, και βιοφυσικού περιβάλλοντος. Η ΠΕ συνεπάγεται επίσης άσκηση στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τη διαμόρφωση ενός κώδικα συμπεριφοράς του κάθε ατόμου ξεχωριστά γύρω από τα προβλήματα που αφορούν στην ποιότητα του περιβάλλοντος».

Μορφές της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Η ΠΕ υιοθετεί τις μορφές της εκπαίδευσης: Τυπική, μη-τυπική και άτυπη. Η τυπική ΠΕ αναπτύσσεται αποκλειστικά μέσα στα όρια του επίσημου εκπαιδευτικού συστήματος, από το νηπιαγωγείο έως και την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σε σεμινάρια, καθώς και σε προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης. Χαρακτηριστικό της είναι ότι το καθορισμένο κοινό, που εντάσσεται στη διαδικασία της ΠΕ, χωρίς δική του πρωτοβουλία. Η μορφή, το είδος και η ποιότητα της περιβαλλοντικής γνώσης που μεταδίδεται βρίσκεται αποκλειστικά κάτω από τον έλεγχο και την κρίση του διδάσκοντα.

Μη-τυπική ΠΕ: Είναι το είδος της σκόπιμης εκπαίδευσης, που στοχεύει στην ανάπτυξη, σε διάφορους τομείς της κοινωνίας, περιβαλλοντικών εννοιών, δεξιοτήτων, στάσεων και περιβαλλοντικού ήθους, η οποία πραγματοποιείται σε διάφορα ιδρύματα της κοινωνίας, στα οποία μπορεί να συμπεριλαμβάνονται τα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Αποτελεί μια διά βίου εκπαίδευση, στην οποία σημαντική προϋπόθεση αποτελεί η επαφή του ατόμου με τη φύση. Στη Διακήρυξη της Θεσσαλονίκης το 1997, δόθηκε μεγάλη έμφαση στην ανάγκη υποστήριξης των περιβαλλοντικών οργανώσεων από τους κρατικούς φορείς, με στόχο την ευαισθητοποίηση του κοινού. Η μη-τυπική ΠΕ κατά κύριο λόγο πραγματοποιείται από τα ΜΜΕ, με επισκέψεις σε μουσεία, ζωολογικούς κήπους, ενυδρεία κ.ά., όπου το κοινό συμμετέχει εθελοντικά. Οι φορείς που ασχολούνται με τη μη - τυπική ΠΕ μπορεί να είναι κυβερνητικοί φορείς, ΜΚΟ, κ.ά. Στα πλαίσια της μη-τυπικής ΠΕ εφαρμόζονται διάφορες μέθοδοι, στις οποίες ο εκπαιδευόμενος συμμετέχει ενεργά.

Η άτυπη ΠΕ εξελίσσεται σε όλη τη ζωή ενός ανθρώπου. Το κοινό εδώ αποτελείται καθαρά από εθελοντές και αποδέχεται την άτυπη ΠΕ μετά από δική του επιθυμία, ενώ δεν απαιτείται η συνεχής και υποχρεωτική παρουσία του. Γενικά η άτυπη ΠΕ υπερβαίνει τις έννοιες του χρόνου και του χώρου, δεν απευθύνεται σε καθορισμένο κοινό και δεν υπάρχει κάποιος τρόπος αξιολόγησής της. Περιλαμβάνει οποιαδήποτε διάχυση πληροφορίας και γνώσης, μέσα από τα ΜΜΕ, βιβλιοθήκες, κοινωνικές επαφές ή το διαδίκτυο.

Οικολογική Κίνηση Δράμας

Το Δίκτυο Βαλκανικών Οργανώσεων (Ben-Balkan Ecological Network) ιδρύθηκε με σκοπό την αντιμετώπιση των κοινών ή μη κοινών οικολογικών προβλημάτων των Βαλκανίων και τη δημιουργία κλίματος φιλίας, συνεργασίας και ειρηνικής συνύπαρξης. Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, το Δίκτυο πραγματοποίησε ένα πρόγραμμα παιδικού σχεδίου με θέμα: «Περιβάλλον, Ζωή, Ειρήνη στα Βαλκάνια», με βασική στόχευση:

Για την υλοποίηση του προγράμματος, ζητήθηκε από μαθητές, ηλικίας από 6 έως και 16 χρόνων να διατυπώσουν τη γνώμη, τις απόψεις, τους προβληματισμούς και τις προτάσεις τους για τα κρίσιμα θέματα του περιβάλλοντος, της ζωής και της ειρήνης στα Βαλκάνια, μ' ένα σχέδιο. Πέντε χιλιάδες μαθητές από όλες τις βαλκανικές χώρεςανταποκρίθηκαν, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους στη ζωγραφική και από το αν συμμετείχαν σε ομάδες ΠΕ. Κάποια από τα σχέδια αυτά, έπειτα από αξιολόγηση, χρησιμοποιήθηκαν για την έκδοση του «Λευκώματος Παιδικού Σχεδίου».

Στοιχεία από την ανάλυση των παιδικών σχεδίων

Μελετώντας 216 από τα σχέδια αυτά παρατηρούμε ότι:

Η κατάθεση των απόψεων των παιδιών για το περιβάλλον

Το πρόγραμμα της Οικολογικής Κίνησης Δράμας έδωσε τη δυνατότητα στους μαθητές της γειτονιάς των Βαλκανίων να συνειδητοποιήσουν τη σημαντικότητα της συνεργασίας, με σκοπό την αντιμετώπιση των οικολογικών προβλημάτων για ένα διαφορετικό παρόν και ένα πιο αισιόδοξο μέλλον, χωρίς πολεμικές συγκρούσεις σ' ένα ειρηνικό περιβάλλον, όπου θα κυριαρχεί η συνεργασία και η φιλία των λαών και όχι οι εθνικισμοί και οι εδαφικές διεκδικήσεις. Μακάρι το μήνυμα των παιδιών να φτάσει στις ηγεσίες των χωρών τους.

Πηγές: