Μάχη για κυριαρχία στους... αιθέρες
Κυριακή 29 Μάη 2005

Associated Press

Την εικόνα για τις αερομεταφορές στην Ευρώπη, όπως τις... οραματίζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δηλαδή οι εκπρόσωποι των πολυεθνικών του κλάδου, την περιέγραψε σαφέστατα η πρώην επίτροπος για τις αερομεταφορές Λογιόλα ντε Παλάθιο, η οποία μίλησε «ανοιχτά» για δυο - τρεις μεγάλες αεροπορικές εταιρίες, με τις υπόλοιπες περιφερειακές - «δορυφόρους» των αεροπορικών κολοσσών. Αυτή είναι η επιταγή των Βρυξελλών και σε αυτή καλείται να πειθαρχήσει πειθήνια η κυβέρνηση και για την περίπτωση της ΟΑ.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι πρώτες «συμμαχίες» μεταξύ των ισχυρών αεροπορικών εταιριών, αρχίζουν να συγκροτούνται την περίοδο 1994-1997. Η απελευθέρωση της αγοράς των αερομεταφορών, ο έντονος ανταγωνισμός των ισχυρών του κλάδου, σε συνδυασμό με την πολιτική ιδιωτικοποίησης των κρατικών αερομεταφορέων, οδηγούν σε εντυπωσιακές συγχωνεύσεις - εξαγορές αεροπορικών εταιριών σε ολόκληρο τον κόσμο. Τρεις είναι σήμερα οι αεροπορικοί «κολοσσοί» στην παγκόσμια αγορά:

Οι τρεις «συμμαχίες», φυσικά, δεν κρύβουν τις άγριες διαθέσεις τους να εκτοπίσουν από την αγορά τις μικρότερες εταιρίες, με θεμιτά και αθέμιτα μέσα, επιβάλλοντας τους όρους τους στους διεθνείς ιμπεριαλιστικούς οργανισμούς (Ευρωπαϊκή Ενωση και Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου). Αυτό, άλλωστε, ομολογούσε κυνικά από το 1994 ο τότε υπουργός Μεταφορών του ΠΑΣΟΚ Γ. Χαραλάμπους, με την αναφορά περί «παντοειδών πιέσεων». Είναι αυταπόδεικτο δε ότι σε κάθε διαδικασία συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου (συγχωνεύσεις), τα πρώτα θύματα είναι οι εργαζόμενοι. Η KLM για να συνάψει το «γάμο» της με την Air France, απέλυσε περισσότερους από 3.000 εργαζόμενους, το 10% του συνολικού προσωπικού της.