Πρωταθλητές σε οδική αν-ασφάλεια
Κυριακή 19 Ιούνη 2005

Eurokinissi

Το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας παραμένει ιδιαίτερα οξυμένο στην Ελλάδα, όπου αναλογούν 40 νεκροί το χρόνο ανά 100.000 οχήματα που κυκλοφορούν, έναντι ενός μέσου όρου 14 νεκρών ανά 100.000 οχήματα που ισχύει στις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ. Κάθε χρόνο στη χώρα μας θρηνούμε ένα μικρό χωριό 1.600 έως 2.000 κατοίκων από τροχαία. Δυστυχήματα που συμβαίνουν κυρίως όταν υπάρχει μεγάλη έξοδος λόγω αργιών, όπως αυτές τις μέρες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, το οικονομικό και κοινωνικό κόστος των νεκρών, τραυματιών και υλικών ζημιών των οδικών ατυχημάτων στην Ελλάδα, ξεπερνάει τα 3 δισ. ευρώ ετησίως.

Η αιτία είναι πασιφανής και πανθομολογούμενη: Οι δρόμοι - λαιμητόμοι. Το πανάθλιο εθνικό, περιφερειακό και αστικό οδικό δίκτυο, που οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, δεν αξιώθηκαν να φτιάξουν, παρά τον πακτωλό των δισεκατομμυρίων ευρώ που ξοδεύτηκαν αφειδώς την τελευταία εικοσαετία. Δύσκολα τμήματα, όπως αυτά του Πετάλου του Μαλιακού, των Τεμπών και της Κορίνθου - Πάτρας, αφέθηκαν εσκεμμένα στην τύχη τους από τις κυβερνήσεις, μόνο και μόνο για να «ωριμάσει» η κατασκευή τους με τη «μέθοδο των «συμβάσεων παραχώρησης» σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου, που θα επιβάλλει υπέρογκες τιμές διοδίων. Ακόμη και οι δρόμοι που κατασκευάστηκαν έχουν τόσες κακοτεχνίες, που χρειάστηκε να ανατεθεί νέα εργολαβία 100 εκατ. ευρώ για να... διορθωθούν.

Πρόσφατα σε συνέντευξη Τύπου, με αφορμή το 3ο Συνέδριο Οδικής Ασφάλειας, που διοργανώνεται, τονίστηκε ότι ο παράγων «υποδομές» βρίσκεται ακόμη στη χώρα μας σε άσχημο επίπεδο. Οπως επισημάνθηκε, τα πολύνεκρα δυστυχήματα του Μαλιακού και των Τεμπών δε θα είχαν συμβεί, αν τα τμήματα αυτά είχαν μετατραπεί σε κλειστό αυτοκινητόδρομο. «Φτιάξτε τους δρόμους κύριοι - τονίστηκε - για να σταματήσει η κατασκευή εικονοστασίων στους εθνικούς δρόμους»!


Eurokinissi

Την κατάσταση αυτή ομολόγησε και ο παριστάμενος υφυπουργός ΠΕΧΩΔΕ Θ. Ξανθόπουλος, λέγοντας ότι η μετατροπή των δρόμων σε κλειστούς αυτοκινητόδρομους λύνει το πρόβλημα κατά 95%. Δήλωσε επίσης ότι ύστερα από πρόταση του Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, που έχει συστήσει το ΤΕΕ, θα ανατεθούν σύντομα δύο εργολαβίες που θα κάνουν παρεμβάσεις («μπαλώματα», προφανώς) σε σημεία - παγίδες του εθνικού και του δευτερεύοντος οδικού δικτύου, που έχουν επιλεγεί από στατιστικές αναλύσεις.

Στην ίδια εκδήλωση, επισημάνθηκε ότι από το 1980 ως το 2000 ενώ στην ΕΕ ο αριθμός των νεκρών από τροχαία παρουσίασε μείωση κατά 30%, η Ελλάδα ήταν η μόνη χώρα που παρουσίασε εντυπωσιακή αύξηση κατά 50%! Με το πρόγραμμα «Καθ' οδόν», τα τελευταία χρόνια υπήρξε μείωση των νεκρών από τροχαία στη χώρα μας κατά 26%, ωστόσο από το 2004 παρατηρείται και πάλι «ανάκαμψη» του θλιβερού φαινομένου.

Για το λόγο αυτό, όπως τονίζουν οι συγκοινωνιολόγοι, τα όποια μέτρα ελήφθησαν για την οδική ασφάλεια αποσπασματικά, επισημαίνοντας τις ελλείψεις στο οδικό δίκτυο και στη συντήρησή του, την έλλειψη συντονισμού μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, την έλλειψη αποτελεσματικού συστήματος εκπαίδευσης των οδηγών και συστήματος τεχνικού ελέγχου των οχημάτων, το ανεπαρκές σύστημα μεταφοράς των τραυματιών κ.ά.



Eurokinissi


Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ