ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Με ημίμετρα και σαπιοκάραβα

Νέα μέτρα για την ακτοπλοΐα ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας όμως τα προβλήματα παραμένουν  

Τρίτη 30 Μάη 2000

Με «μπαλώματα» και «επιστρατεύοντας» διάφορα επιβατικά «σαπάκια», προσπαθεί η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ να λύσει τα τεράστια προβλήματα που έχει προκαλέσει η μονοπώληση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών των τριών χιλιάδων περίπου νησιών της χώρας από τις τρεις μεγάλες εταιρίες Μινωικές Γραμμές, ΑΝΕΚ, Επιχειρήσεις Αττικής. Χτες, ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Χρήστος Παπουτσής ανακοίνωσε ότι προστίθενται 21 έκτακτα δρομολόγια σε αυτά που ήδη έχουν καθοριστεί, τα οποία θα ισχύσουν μόνο για τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου και συγκεκριμένα μέχρι τις 31 Οκτώβρη.

Ακόμα και από τον ίδιο τον υπουργό κατά τη διάρκεια των χτεσινών του δηλώσεων, ειπώθηκε ότι τα έκτακτα αυτά δρομολόγια δεν μπορούν να καλύψουν τα μεγάλα κενά που προέκυψαν στη σύνδεση των νησιών από την ασύδοτη δράση των μεγαλοεταιριών. «Πιστεύουμε - ανέφερε - ότι να νέα ενισχυμένα δρομολόγια καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος από τις απαιτήσεις τόσο στις κύριες όσο και στις δευτερεύουσες γραμμές»... Βέβαια, δεν ξέχασε να αναφέρει τα περί «απελευθέρωσης» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών χαρακτηρίζοντας τη σημερινή περίοδο για την ακτοπλοϊα ως «μεταβατική». «Είναι ανάγκη - σημείωσε - η ελληνική ακτοπλοΐα να βηματίσει το δρόμο της "απελευθέρωσης". Οι ελληνικές επιχειρήσεις πρέπει να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα να οργανωθούν καλύτερα με την ενίσχυση και την ανανέωση του στόλου τους γιατί το 2004 είναι δεδομένο».

Υπενθυμίζεται ότι το 2004 θα τεθεί σε πλήρη ισχύ ο διαλυτικός κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος αίρει το καμποτάζ και ανοίγει τις θαλάσσιες πύλες της χώρας στις πολυεθνικές. Ο κανονισμός αυτός είναι μια από τις βασικές αιτίες των δραματικών εξελίξεων που διαδραματίζονται σήμερα με τη μονοπώληση των ακτοπλοϊκών γραμμών.

Οσον αφορά τα πλοία που θα εκτελούν τα έκτακτα δρομολόγια ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί το... 30χρονο «ΔΗΜΗΤΡΟΥΛΑ» του εφοπλιστή Αγούδημου του οποίου έχουν μείνει μόνο τα «σινιάλα» στα πλοία του, καθώς η εταιρία του έχει απορροφηθεί από τις «Μινωικές Γραμμές». Εκτακτα δρομολόγια θα εκτελούν επίσης υδροπτέρυγα του εφοπλιστή Σταύρου Ηλία, ιδιοκτήτη του ναυπηγείου Χαλκίδας. Του δόθηκαν δρομολόγια για 4 υδροπτέρυγα από την κυβέρνηση, που σημαίνει τεράστια κέρδη, όταν ο ίδιος έχει αθετήσει κάθε όρο από αυτούς που υπέγραψε όταν του παρέδωσαν το ναυπηγείο.

Ερωτηματικά, που αφορούν την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής, έχει προκαλέσει το γεγονός ότι δόθηκε δρομολόγιο σε «δελφίνι», το οποίο ανήκει στον εφοπλιστή Ηλιόπουλο, για να εκτελεί το δρομολόγιο Ηράκλειο - Θήρα - Φολέγανδρο - Μήλο - Πειραιά ! Επίσης εντείνει τα δρομολόγια του ταχύπλοου «ΑΙΟΛΟΣ ΕΞΠΡΕΣ» με ό,τι αυτό σημαίνει για τις συνθήκες εργασίας του πληρώματός του. Μάλιστα το «ΑΙΟΛΟΣ ΕΞΠΡΕΣ», το οποίο πέρα από τα δρομολόγια που του έχουν καθοριστεί, θα εκτελεί το δρομολόγιο Πειραιά - Σύρο - Ανδρο - Τήνο - Μύκονο, μια φορά τη βδομάδα θα ξεκινάει από το λιμάνι του Λαυρίου για Σύρο - Πάρο - Νάξο.