Η Καρδίτσα υποδέχεται τη γλυπτική
Σάββατο 2 Ιούλη 2005

Η «Παπαράντζα» προετοιμάζεται για τη δημιουργία των 6 γλυπτών
(Αποστολή: ΗΛΙΑΝΝΑ ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ).-

Καρδίτσα: σταυροδρόμι λαών και πολιτισμών. Τόπος με αντιθέσεις και απαράμιλλη ομορφιά. «Πνοή» του θεσσαλικού κάμπου, των πρώτων αγροτικών κινητοποιήσεων. «Οδηγήτρια» προς την αγέρωχη Πίνδο και τα αδούλωτα Αγραφα. Γενέτειρα του Γ. Καραϊσκάκη και του Χ. Φλωράκη, του Δ. Γιολδάση και του Γ. Βαλταδώρου, του Ζήση Σκάρου...

Στην Καρδίτσα, την πόλη με τα «χίλια δέντρα» και τα «χίλια χρώματα», συναντήθηκαν έξι σημαντικοί γλύπτες μας. Οι Διονύσης Γερολυμάτος, Θόδωρος Παπαγιάννης, Χρήστος Ρηγανάς, Κυριάκος Ρόκος, Πραξιτέλης Τζανουλίνος και Γιώργος Χουλιαράς, προσκεκλημένοι από το δήμο, μετέτρεψαν τη γνωστή περιοχή «Παπαράντζα» σε μια κυψέλη δημιουργίας. Συμμετέχοντας στο «1ο Συμπόσιο Γλυπτικής», που διοργάνωσε ο δήμος, ξεκίνησαν πριν ένα περίπου μήνα να ξεδιπλώνουν το γοητευτικό τους «μίτο», δημιουργώντας μαζί με τους βοηθούς τους έξι γλυπτά, που θα μείνουν στην πόλη της Καρδίτσας και θα κοσμούν πλατείες της.

Με την εκδήλωση - τελετή λήξης - που πραγματοποιήθηκε προχτές το βράδυ (Πέμπτη) στο χώρο δουλιάς τους, ολοκληρώθηκε και επίσημα αυτή η φιλόδοξη προσπάθεια. Οι έξι προτάσεις γλυπτικής προσέλκυσαν το κοινό της πόλης, αποδεικνύοντας ότι η τέχνη μπορεί να γίνει κτήμα όλων, μυημένων και μη στα μυστικά της. Την εκδήλωση άνοιξε ο πρόεδρος της Δημοτικής Πινακοθήκης Καρδίτσας και πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Απόστολος Πίτσαβος. Στη συνέχεια, ο δήμαρχος Καρδίτσας Χρήστος Τέγος αναφέρθηκε στη σημασία της διοργάνωσης, τονίζοντας ότι «ήταν μια καλή ευκαιρία να έρθουν μικροί και μεγάλοι πιο κοντά στην τέχνη της γλυπτικής, να μάθουμε λίγα περισσότερα για την εικαστική ματιά του καλλιτέχνη». Οπως ακόμη αποκάλυψε, η συζήτηση με τον συμμετέχοντα στο συμπόσιο, γλύπτη Πρ. Τζανουλίνο, έλυσε το μυστήριο της «πατρότητας» της «Αγλαΐας», μιας από τις τέσσερις μούσες, που βρίσκονται τοποθετημένες στην κεντρική πλατεία της πόλης. Το έργο φιλοτεχνήθηκε από τον Τήνιο καλλιτέχνη Ιωάννη Βούλγαρη. Ακολούθησε προβολή σλάιτς και σύντομη αναφορά στη δημιουργία των παραπάνω γλυπτών από τον ιστορικό Τέχνης και επιμελητή της Εθνικής Πινακοθήκης, Μάνο Στεφανίδη. Η βραδιά έκλεισε με μία περιπλάνηση στα μονοπάτια της παράδοσης και του έντεχνου τραγουδιού με «οδηγό» το «Τρίφωνο» (Δημήτρης Υφαντής, Νίκος Κουρουπάκης, Ερωφίλη).

Σήμερα ήδη ξεκίνησαν οι εργασίες τοποθέτησης των γλυπτών σε πλατείες και δρόμους της πόλης. Ετσι, το γλυπτό του Δ. Γερολυμάτου κοσμεί την όμορφη «πλατεία της Δραχμής». Στο μαρμάρινο όγκο του ξεδιπλώνεται ο χρόνος, η ιστορία, οι μνήμες. Στοιχεία της φύσης, ο διάδρομος με τα κεριά - επίκληση των ψυχών που χάθηκαν στον εμφύλιο, οι τρεις μοίρες της λαϊκής μυθοπλασίας, το φευγιό των νεκρών με τις ομηρικές αναφορές, η σύγχρονη, απάνθρωπη τσιμεντούπολη... είναι μερικά σημεία της περιπλάνησής του. Το μάρμαρο είναι το υλικό και του Χρ. Ρηγανά. Το αφαιρετικό έργο του, αναφορά στην Αλκυώνη και το μύθο της, στηρίζεται στη σχέση όγκων - χώρου και θα στηθεί στη βορειοδυτική πλευρά του Παυσίλυπου. Σε διαφορετικό ύφος κινείται το έργο του Θ. Παπαγιάννη, που τοποθετείται στην πλατεία Δ. Λάππα. Το κόκκινο, το κίτρινο και το μπλε «ντύνουν» τις ένοπλες μεταλλικές μορφές του. Σε μέταλλο είναι και το γλυπτό του Γ. Χουλιαρά, που στήνεται στη Δημοτική Αγορά. Τρεις φόρμες συνθέτονται σε ένα ανάλαφρο, δυναμικό σχήμα, που παραπέμπει στη γραμμή των αεροπλάνων.

Στον πεζόδρομο της Δημοτικής Πινακοθήκης θα τοποθετηθεί το μαρμάρινο γλυπτό του Πρ. Τζανουλίνου. Σ' αυτό αναγνωρίζεται η ήρεμη γραμμή του θεσσαλικού κάμπου. Το στοιχείο του νερού, που θα το συμπληρώσει, παραπέμπει στην κυκλική κίνησή του κατά την άρδευση της πεδιάδας. Το μάρμαρο πρωταγωνιστεί και πάλι στο γλυπτό του Κ. Ρόκου, που μετά τη διαμόρφωση της πλατείας Καμινάδων, θα τοποθετηθεί εκεί. Οι αγροτικές κινητοποιήσεις και η φράση του Χ. Φλωράκη «Οι ζευγάδες φεύγουν, η σπορά μένει» έδωσαν το έναυσμα για τη δημιουργία του. Μια ματιά σ' αυτόν τον «κόσμο το μικρό, το μέγα», που ανασύρεται από τη σιωπή και διεκδικεί το άγγιγμα του ήλιου.