ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ολα έτοιμα για το νεανικό ραντεβού
Τετάρτη 7 Σεπτέμβρη 2005

«Ούτε οι καλλιτέχνες ούτε οι ιστορικοί τέχνης μπορούν να απαλλαγούν από την ενοχή τους για τις συνθήκες της ζωής μας, ούτε από την υποχρέωσή τους να αγωνιστούν για να αλλάξουν οι συνθήκες αυτές»... Μπέρτλοντ Μπρεχτ

Ολα είναι σχεδόν έτοιμα για το 31ο Φεστιβάλ της ΚΝΕ και του «Οδηγητή», που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη στις 8-9-10 Σεπτέμβρη στο Γυμναστήριο του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, ενώ το καλοκαιρινό ταξίδι του Φεστιβάλ ολοκληρώνεται με το κεντρικό τετραήμερο στην Αθήνα, στις 15, 16, 17 και 18 Σεπτέμβρη, στην Πανεπιστημιούπολη, στα Ιλίσια.

Με κεντρικό σύνθημα «Μαθαίνουμε την αλήθεια αλλάζουμε τον κόσμο» το κάλεσμα του Φεστιβάλ απλώνεται με εκατοντάδες πανό και χαρτοαφίσες, σε ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη. Οι συζητήσεις με χιλιάδες νέους και νέες σε όλη την πόλη, στα σπίτια, στις γειτονιές, στα στέκια νεολαίας, στα φροντιστήρια, στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της πόλης έχουν ανάψει. Σημαντική είναι και η διακίνηση των εισιτηρίων που αναδεικνύουν τις δυνατότητες της Οργάνωσης.

Στο μεταξύ ο χώρος του Φεστιβάλ έχει πάρει χρώμα. Οι κατασκευές ντύνονται με ύφασμα, τοποθετούνται τα σκηνικά, τα ταμπλό κρεμιούνται στα περίπτερα. Ζωγραφιές στους τοίχους και στα ταμπλό με μπόλικα χρώματα ζωντανεύουν το χώρο. Οι ομάδες εργασίας του Φεστιβάλ φροντίζουν και για την τελευταία λεπτομέρεια.


Για την πρωτοτυπία τους ξεχωρίζουν: Το περίπτερο της Παιδείας, όπου η Παιδεία της ΕΕ αναπαριστάται συμβολικά με ένα fast food, σε αντίθεση με την Παιδεία των λαϊκών αναγκών που συμβολίζεται με μία σχολική αίθουσα. Ακόμα, το «στρατόπεδο του Ιμπεριαλισμού», όπου αναπαριστώνται εγκλήματα του ιμπεριαλισμού και το περίπτερο για το Περιβάλλον, που κοσμείται από μεταλλαγμένους οργανισμούς, καμένα δάση κλπ. Αξιοπρόσεκτο είναι και το περίπτερο του Πολιτισμού, όπου μπαίνει σε αντιπαράθεση το πολιτιστικό εμπόρευμα που πλασάρει το καπιταλιστικό σύστημα και η πρόταση της ΚΝΕ για τον πολιτισμό, με πολλά έργα νέων καλλιτεχνών.

Αισθητική δεμένη με αγωνιστική πολιτική πρόταση

Την κεντρική πολιτική ομιλία εκ μέρους της ΚΝΕ θα κάνει την Παρασκευή 9 Σεπτέμβρη ο Γιώργος Καλύβας, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ και την πολιτική ομιλία εκ μέρους του ΚΚΕ ο Δημήτρης Γόντικας, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, το Σάββατο 10 Σεπτέμβρη.

Στο πολιτιστικό μέρος, φέτος τα μουσικά αφιερώματα είναι πολύ περισσότερα. Υπάρχει θέατρο για πρώτη φορά, ενώ το περιεχόμενο και το ύφος της νεανικής εξέδρας έχει ανανεωθεί ριζικά, διαμορφώνοντας ένα πραγματικά πολύμορφο πρόγραμμα νεανικής ερασιτεχνικής δημιουργίας. Καταλυτικός ήταν ο ρόλος της Συνάντησης των Νέων Δημιουργών στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού προγράμματος, καθώς οι νέοι καλλιτέχνες είχαν ουσιαστική συμβολή στη διαμόρφωση των εκδηλώσεων. Πρωτοφανής είναι, επίσης, η μαζικότητα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν.

Κάποιοι από αυτούς τους νέους δημιουργούς, μίλησαν στο «Ρ» για την εμπειρία τους.

Το συγκρότημα «Ι5» είναι μία τέτοια περίπτωση. Επανασυγκροτήθηκε ως μουσικό σχήμα για τις ανάγκες του Φεστιβάλ της ΚΝΕ. Παρουσιάζουν τη «Ρωμιοσύνη» του Γ. Ρίτσου και το «Αχ Ερωτα» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Αποτελούνται από τους: Αντώνη Κιάτο πλήκτρα και φωνή, Στέλιο Ζαχαριάδη κιθάρα και φωνή, Τάσο Τσοντίλη στο μπάσο, Κώστα Καμαριώτη στο μπουζούκι και στα ντραμς ο Γιώργος Μιχαήλ.

«Αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε τη "Ρωμιοσύνη" στη Συνάντηση Νέων Δημιουργών. Παρουσιάστηκε στο Γεντί Κουλέ, στην εκδήλωση της ΚΝΕ για τα 60 χρόνια Αντιφασιστικής Νίκης και σε άλλες πόλεις όπου έκανε Φεστιβάλ η ΚΝΕ. Η παρουσίαση ολόκληρου του έργου είναι πρωτόγνωρη εμπειρία για εμάς και μας έδωσε το έναυσμα να ασχοληθούμε γενικά με τον Μ. Θεοδωράκη» μας λέει ο Στ. Ζαχαριάδης και ο Αντ. Κιάτος προσθέτει: «Στη Συνάντηση των Νέων Δημιουργών έκανα την πρόταση να παρουσιάσουμε το έργο του Λόρκα "Αχ έρωτα" σε απόδοση του Λευτέρη Παπαδόπουλου, τραγουδάνε Μανώλης Μητσιάς και Τάνια Τσανακλίδου. Και έγινε δεκτή αυτή η πρόταση. Επιλέξαμε τον Λόρκα για την αντιφασιστική του δράση».

Αξιόλογη είναι και η μουσικο-θεατρική παράσταση που δημιούργησε η καλλιτεχνική ομάδα της ΚΝΕ μαζί με θεατρική ομάδα της ΠΚΣ του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και τιτλοφορείται «Η μαύρη βίβλος του ιμπεριαλισμού». Συμμετέχουν σε αυτή δεκάδες νέοι στη μουσική, το θέατρο και τα σκετς. Το έργο βάζει στο στόχαστρο τα εγκλήματα του ιμπεριαλισμού μέσα από ένα ενιαίο έργο όπου εναλλάσσονται τραγούδια με προοδευτικό, επαναστατικό στίχο με θεατρικά δρώμενα. Τα θεατρικό μέρος αναλύεται σε δύο θεατρικά έργα του Μπ. Μπρεχτ («Η Εβραία», «Επαγγελματική ασθένεια») και δύο αυτοσχέδια σκετς για την περίοδο της Χούντας και την παρανομία, με παράλληλη προβολή ντοκουμέντων.

Για την εικαστική δημιουργία η Χρύσα Μπεζιριανίδου, ζωγράφος, που συμμετέχει μαζί με δεκάδες ερασιτέχνες δημιουργούς, εκφράζει τη σύμπνοιά της στο πολιτικό - πολιτιστικό θεσμό της ΚΝΕ, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Είναι μονόδρομος η συστράτευσή μου με το ΚΚΕ, αφού είναι το μόνο κόμμα που αγωνίζεται σήμερα για την ποιότητα ζωής των ανθρώπων, άρα και την αισθητική τους».