ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΤΟΥ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Σας αρέσει ο εκπαιδευτικός μας εφιάλτης;
Κυριακή 25 Σεπτέμβρη 2005

«Η γνώση δεν είναι εμπόρευμα, είναι δικαίωμα». Αφίσα της ΚΝΕ
Ακρως επικίνδυνο, τόσο για το περιεχόμενό του όσο και για τους στόχους του, είναι το πλαίσιο προτάσεων του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία, που επί της ουσίας οδηγεί σε πλήρη διαφοροποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Το ΠΑΣΟΚ ζητά μια συνολική αναδιάρθρωση της Παιδείας στα πρότυπα του συστήματος των ΗΠΑ και των αναπτυγμένων καπιταλιστικών χωρών της Ευρώπης. Οι προτάσεις του οδηγούν απλά σε έναν τύπο εκπαίδευσης, όπου ο καθένας θα μαθαίνει ανάλογα με την οικονομική του δυνατότητα, θα αγοράζει εκπαιδευτικά προγράμματα όπως αγοράζει τρόφιμα από το μπακάλικο, ενώ ταυτόχρονα ο κάθε επιχειρηματίας θα μπορεί να φτιάχνει και να πουλά εκπαιδευτικά «πακέτα» είτε με σκοπό το άμεσο κέρδος, είτε με σκοπό τη διαφήμιση των προϊόντων του (από οδοντόκρεμες, μέχρι αυτοκίνητα), είτε με στόχο την παραγωγή των εργαζομένων που επιθυμεί να έχει στη δούλεψή του...

Φυσικά, αυτός ο εκπαιδευτικός εφιάλτης, πλασάρεται με πολύ ωραία λόγια, όπως «οικονομία και κοινωνία της γνώσης», «ισοτιμία σε δυνατότητες και ευκαιρίες», «αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου», αλλά μαζί με αυτά μιλάει και για: «αυτονομία και πρωτοβουλία όλων των εκπαιδευτικών μονάδων», «ανταγωνισμό εντός του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος»... που για τους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ» σημαίνει κατάργηση ακόμα και του ελάχιστου δεδομένου που είχαμε μέχρι τώρα να εξασφαλίζεται ότι στο σύνολο των σχολείων της χώρας όλα τα παιδιά παρακολουθούν τα ίδια μαθήματα.

«Μέσω της αποκέντρωσης το εκπαιδευτικό σύστημα συνδέεται πολύ καλύτερα με τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε περιφέρειας», λέει στα επίσημα κείμενα των θέσεών του το ΠΑΣΟΚ. Δηλαδή, τα παιδιά του Δημοτικού π.χ. στη Μυτιλήνη έχουν διαφορετικές ανάγκες στη μάθηση και στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους από τα παιδιά στη Λάρισα, ή στην Κρήτη; Είναι ξεκάθαρο ότι οι ανάγκες των μαθητών σε κάθε περιοχή, κάθε πόλη και κάθε χωριό είναι ίδιες. Διαφορετικές ανάγκες αρχίζουν να δημιουργούνται, όταν αρχίζει να διαφοροποιείται το σχολείο από περιοχή σε περιοχή, όταν χτυπάει την πόρτα της εκπαίδευσης η υποχρηματοδότηση και η υποβάθμιση. Οταν το ΠΑΣΟΚ μιλάει για «ανάγκες» της κάθε περιφέρειας εννοεί ξεκάθαρα τις «ανάγκες» των τοπικών επιχειρήσεων που αναμένουν να αναπτύξουν τις δραστηριότητές τους και εντός του εκπαιδευτικού συστήματος. Το «ανοιχτό σχολείο» που ζητάει το ΠΑΣΟΚ (και η ΝΔ είναι πρόθυμη βέβαια να υλοποιήσει) σημαίνει σχολείο ανοιχτό στις επιχειρήσεις.

Δίνει εξετάσεις στο κεφάλαιο

Το ΠΑΣΟΚ και ο πρόεδρός του απευθύνονται πρώτα και κύρια στο κεφάλαιο και προσπαθούν να πείσουν ότι το κόμμα τους έχει την ικανότητα, όχι απλά να κυβερνήσει στη ρότα των στρατηγικών συμφερόντων του κεφαλαίου, αλλά και να επιταχύνει τις αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις. Απευθύνεται στο κεφάλαιο και του λέει: Εγώ μπορώ πιο γρήγορα να ξεμπερδέψω με δικαιώματα και κατακτήσεις, η ΝΔ καθυστερεί, εγώ μπορώ να σας υπηρετήσω καλύτερα!

Ετσι και στον τομέα της Παιδείας, υπόσχεται ότι θα ανοίξει την πόρτα κάθε σχολείου (όχι γενικά την πόρτα του συστήματος, αλλά κάθε σχολείου!) στις επιχειρήσεις για να πουλούν προϊόντα και υπηρεσίες έχοντας άμεσο κέρδος, αλλά και να διαμορφώνουν οι ίδιες οι επιχειρήσεις το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, να καθορίζουν τι θα μαθαίνουν τα παιδιά μας, να πλάθουν οι ίδιες τις συνειδήσεις και το χαρακτήρα των παιδιών.

Παράλληλα με το κεφάλαιο, όμως, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί να πείσει για τους στόχους του και το ίδιο του το κόμμα. Γι' αυτό και η περιβόητη φούσκα της «συμμετοχικής δημοκρατίας», ανασύρεται από τα συρτάρια της Χ. Τρικούπη και δήθεν γίνεται πράξη με τη μέθοδο του ...γκάλοπ. Εφτιαξαν τα επιτελεία του κόμματος ένα ερωτηματολόγιο, που στη θέση των απαντήσεων έχει τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ για την Παιδεία. Με αυτό θα ελεγχθεί το ποσοστό αποδοχής της πολιτικής τους από τα μέλη και παράλληλα, θα ξεκινήσει η ζύμωση των θέσεών του ευρύτερα στην κοινωνία, επιδιώκοντας να κάνει συμμέτοχους και συνένοχους στο δικό του εγκληματικό όραμα για την εκπαίδευση τους απλούς ανθρώπους του μόχθου και τα παιδιά τους. Φυσικά, με στημένες απαντήσεις, δομημένες από τα πριν, έτσι ώστε να παγιδεύουν όποιον πάει να τις απαντήσει στις θέσεις και τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ, το αποτέλεσμα του «συμμετοχικού» και δήθεν δημοκρατικού γκάλοπ είναι λίγο - πολύ γνωστό... Ομως, το επικίνδυνο είναι ότι τα μέλη του ΠΑΣΟΚ δουλεύοντας μ' αυτό το κατασκεύασμα στον κόσμο, θα προσπαθήσουν να μας κάνουν πιο οικείο τον εκπαιδευτικό εφιάλτη!

Είναι χαρακτηριστικό ότι από το σύνολο του ερωτηματολογίου απουσιάζει παντελώς η δυνατότητα να απαντήσει κάποιος ότι για τα σημερινά τεράστια προβλήματα της Παιδείας είναι υπεύθυνο μαζί με τη ΝΔ, το ίδιο το ΠΑΣΟΚ και η πολιτική του ως κυβέρνηση. Επίσης, πουθενά δε φαίνεται ότι η πολιτική τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ σήμερα, αποτελεί πιστή εφαρμογή των κατευθύνσεων της ΕΕ, πολιτική που συναποφασίζουν και υλοποιούν με γνώμονα τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Βάζει τα μέλη του και γενικότερα τον κόσμο να αξιολογήσει την κάθε σχολική μονάδα, δηλαδή να βλέπει το δέντρο χάνοντας το δάσος, την ουσία της πολιτικής που οδηγεί σε εκπαίδευση για λίγους.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ