ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Επέλαση των πολυεθνικών

«Καμπανάκι» κινδύνου χτυπά για τις μονές κινηματογραφικές αίθουσες από την πτώση των εισιτηρίων, προς όφελος βέβαια των multiplex

Πέμπτη 10 Νοέμβρη 2005

Ηδη οι πολυεθνικές «έστησαν» και θερινές αίθουσες, χωρίς όμως τη «μαγεία» που εκπέμπουν οι θερινοί όπως της φωτογραφίας
Από την «ακμή» στην κάθετη πτώση κινούνται τα κινηματογραφικά εισιτήρια στην Ελλάδα για το τρέχον έτος, με κύριο χαρακτηριστικό, ωστόσο, τη συνεχιζόμενη και αναπτυσσόμενη κυριαρχία των συγκροτημάτων πολυκινηματογράφων που ελέγχονται από πολυεθνικές του οπτικοακουστικού χώρου και την παράλληλη ασφυκτική πίεση που υφίστανται οι μονές αίθουσες.

Τα στοιχεία που παρουσίασε ο Δ. Δανίκας στα προχτεσινά «Νέα» για τη φετινή κίνηση των εισιτηρίων στην Ελλάδα έρχονται σε πλήρη αντίθεση με την «ευφορία» από την οποία κυριαρχείται η χτεσινή ανακοίνωση του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων με συγκεντρωτικά στοιχεία για την κινηματογραφική αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο, τα οποία όμως αναφέρονται στη διετία 2003 - 2004.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν στα «Νέα», η μείωση των εισιτηρίων αγγίζει φέτος το 20% με 30% στην Αττική και το 50% στην επαρχία. Αλλά δε χάνουν όλοι το ίδιο! Οι πολυκινηματογράφοι έχουν το μικρότερο ποσοστό απωλειών, με μόλις 3% - 5%. Οι μονές αίθουσες όμως έχουν πέσει στο «βάραθρο» του 20% μέχρι και 35%!

Αυτή η πτώση έρχεται μετά από μια περίοδο αύξησης εισιτηρίων και κερδών, η οποία, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΜ, μετράται ως εξής: το 1994 «κόπηκαν» 8,5 εκατομμύρια και το 2004, 14 εκατομμύρια. Τη 10ετία αυτή βέβαια είχαμε και την «έκρηξη» της εμφάνισης και ανάπτυξης των πολυκινηματογράφων, οι οποίοι έχουν και τη μερίδα του λέοντος. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι και το κινηματογραφικό «προϊόν» ελέγχεται σχεδόν αποκλειστικά από το Χόλιγουντ. Ετσι, το 2004 προβλήθηκαν στις ελληνικές αίθουσες 19 ελληνικές ταινίες (σ.σ. η διάρκεια προβολής τους αλλά και το εύρος της διανομής τους είναι άλλο θλιβερό ζήτημα) και 267 ξένες. Από αυτές, οι 99 ήταν αμερικανικές και οι 31 συμπαραγωγές των ΗΠΑ με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Δηλαδή, οι 139 ταινίες ήταν άμεσα ή έμμεσα «Χόλιγουντ». Οι υπόλοιπες ήταν άλλες ξένες συμπαραγωγές.

Οι πολυεθνικές, βέβαια, κερδίζουν από παντού και κυρίως από το DVD. Πέρυσι η αμερικανική κινηματογραφική βιομηχανία εισέπραξε 60 δισεκατομμύρια δολάρια, με τα 10 δισ. να προέρχονται από τους κινηματογράφους και τα 50 δισ. από το DVD. Ετσι καλύπτονται και οι εφήμερες «χασούρες» της τάξης του 3% που αναφέρθηκαν πιο πάνω για τους πολυκινηματογράφους. Αλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΜ, τη διετία 2003 - 2004, το κεφάλαιο του οπτικοακουστικού κέρδισε από τα εισιτήρια παγκοσμίως 20 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 47% αυτών των εισπράξεων να έχουν πραγματοποιηθεί στην Αμερική, το 32% στην Ευρώπη και το 18% στην Ασία.

Την ίδια περίοδο παρουσίασε αύξηση της τάξης του 2% και ο αριθμός των αιθουσών παγκοσμίως, με τους πολυκινηματογράφους πάλι να έχουν την πρωτοκαθεδρία. Τα στοιχεία δείχνουν ότι ΗΠΑ και Καναδάς διαθέτουν το 27,6% των αιθουσών, η Ασία το 36,5% και η Ευρώπη το 23%. Ο κίνδυνος της πλήρους κυριαρχίας των πολυεθνικών στη διανομή μέσω των πολυκινηματογράφων που θα σημάνει την εξαφάνιση των μονών αιθουσών αναδεικνύεται περίτρανα στην περίπτωση της Κίνας. Την τελευταία διετία η Κίνα «μετρά» μια δραματική μείωση των περιφερειακών και επαρχιακών κινηματογράφων με 1.141 αίθουσες να αποτελούν πλέον παρελθόν, τη στιγμή που οι πολυκινηματογράφοι έχουν «καταλάβει» τις κινεζικές μεγαλουπόλεις.