ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΗ ΝΑΥΛΑΓΟΡΑ
Ασύλληπτος πλούτος στα χέρια των λίγων

Ορισμένες γενικές παρατηρήσεις για την πορεία της ναυλαγοράς στα φορτηγά πλοία κατά την τελευταία πενταετία

Κυριακή 4 Δεκέμβρη 2005

Πίνακας 1
Με τον όρο «χρονοναύλωση» περιγράφεται η ναύλωση ενός πλοίου από τον πλοιοκτήτη σε μια εταιρία (π.χ. πετρελαιοειδών) για αποκλειστική χρήση και για μεγάλο χρονικό διάστημα.

1. Το 2000 και το πρώτο 7μηνο του 2001 η ναυλαγορά κινείται σε καλά επίπεδα για τους εφοπλιστές.

2. Από τον Αύγουστο του 2001 έως τον Αύγουστο του 2002 η ναυλαγορά είναι χαμηλότερη.

3. Από το Σεπτέμβρη του 2002 αρχίζει μια ξέφρενη ανοδική πορεία που φτάνει σε πρωτόγνωρα ύψη στο τέλος του 2003, με τους εφοπλιστές να κερδίζουν ποσά που κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί. Ολοι οι επιμέρους δείκτες και φυσικά ο γενικός δείκτης Baltic Dry (Μπάλτικ Ντράι) (1.000 μονάδες του συγκεκριμένου δείκτη αντιστοιχούν για τη χρονοναύλωση σε περίπου 13.000 δολάρια ανά ημέρα για Capes, δηλαδή φορτηγά πλοία χωρητικότητας DWT - καθαρού φορτίου - άνω των 80 χιλιάδων τόνων), καθημερινά έσπαγαν τα προηγούμενα ρεκόρ, φτάνοντας στο τέλος του 2003 γύρω στις 4.700 μονάδες, συμπαρασύροντας και τις χρονοναυλώσεις σε πρωτοφανή επίπεδα, ανεξάρτητα χωρητικότητας και ηλικίας πλοίων.

Ετσι, στις χρονοναυλώσεις, από τα 7.000 - 8.000 δολάρια ανά ημέρα για τα Panamax (Πάναμαξ) (δεξαμενόπλοια χωρητικότητας DWT από 60 έως 80 χιλιάδες τόνους) και τα 10.000 - 13.000 δολάρια ανά ημέρα για τα Capes (Κέιπς) (φορτηγά πλοία χωρητικότητας DWT άνω των 80 χιλιάδων τόνων), φτάσαμε στα 30.000 - 50.000 δολάρια ανά ημέρα για τα πρώτα και στα 60.000 - 80.000 δολάρια ανά ημέρα για τα δεύτερα.

4. Οι παράγοντες που επηρέασαν τη ναυλαγορά σύμφωνα με εκτιμητές είναι:

Πίνακας 2
5. Με την είσοδο του 2004, η ναυλαγορά συνεχίζει την ανοδική της πορεία, για να φτάσει ο δείκτης Baltic Dry, στις αρχές Φλεβάρη, στις 5.680 μονάδες και να διατηρηθεί όλο το πρώτο 3μηνο πάνω από τις 5.000.

Το δεύτερο τρίμηνο του 2004 είναι επίσης πολύ καλό και παρά την καθοδική διόρθωση, διατηρείται πάνω από τις 3.000 μονάδες.

6. Τον Ιούνη του 2004 παρατηρείται μια εποχιακή κάμψη στις 2.600 μονάδες που πολύ γρήγορα και πριν βγει ο μήνας ξεπερνιέται, για να αρχίσει και πάλι η ξέφρενη ανοδική πορεία. Στις αρχές του Δεκέμβρη του 2004 θα ξεπεράσει τις 6.200 μονάδες, για να κλείσει ο χρόνος στις 4.600 μονάδες.

Το 2004 ήταν η χρονιά των «τρελών» κερδών για τους εφοπλιστές σε όλες τις κατηγορίες πλοίων. Στην Spot (Σποτ) αγορά (πρόκειται για την ελεύθερη αγορά, χωρίς χρονοναυλώσεις) πληρώθηκαν ναύλοι και πάνω από 100.000 δολάρια ανά ημέρα για πλοία που πριν λίγο ναυλώνονταν με 15.000 - 20.000 δολάρια ανά ημέρα, ναύλος που ας σημειωθεί θεωρούνταν πολύ καλός.

7. Η καλή ναυλαγορά συνεχίζεται και το 2005 με το πρώτο 4μηνο ο δείκτης Baltic να διατηρείται στα πολύ υψηλά επίπεδα των 4.200 - 4.900 μονάδων και το Μάη να διορθώνεται προς τα κάτω στις 3.500 μονάδες. Τον Ιούνη, με το δείκτη λίγο πάνω από τις 2.000 μονάδες, υπάρχει μείωση των κερδών, που ωστόσο εξακολουθούν να είναι πολύ ικανοποιητικά.

8. Ακολουθεί η εποχιακή υποχώρηση, μεγαλύτερη αυτής του 2004, αφού επηρεάζεται από τη δίμηνη διακοπή εισαγωγών που έκανε η Κίνα (κυρίως σε Χάλυβα και Ανθρακα) για δικούς της λόγους(αποθέρμανση οικονομίας).

Πολύ γρήγορα και πριν βγει ο Αύγουστος του 2005 η ναυλαγορά έχει πάρει και πάλι την ανοδική της πορεία για να σταθεροποιηθεί ο δείκτης Baltic ως και το πρώτο 15νθήμερο του Νοέμβρη στις 3.000 μονάδες. Επίπεδα που μπορεί να μη συγκρίνονται με αυτά του 2004, αλλά που δεν παύει να είναι επικερδέστατα για τους εφοπλιστές που συνεχίζουν να αποκομίζουν υπέρογκα κέρδη.

Οι βασικοί σταθμοί αυτής της ξέφρενης πορείας των ναύλων για τα φορτηγά πλοία, σημειώνονται ενδεικτικά στον πίνακα 1.

9. Πρέπει να σημειώσουμε ότι η απότομη άνοδος των ναύλων (και του Χάλυβα) παρέσυρε και το κόστος κατασκευής των πλοίων, φορτηγών και δεξαμενόπλοιων, όπως αναλυτικά φαίνεται και στον πίνακα 2. Κάτι που εκμεταλλεύτηκαν ιδιαίτερα οι Ελληνες εφοπλιστές. Για παράδειγμα, δεξαμενόπλοια χωρητικότητας DWT άνω των 300 χιλιάδων τόνων (πλοία ULCC) που παραγγέλθηκαν με 60 - 65 εκατομμύρια δολάρια, πουλήθηκαν πριν καν παραληφθούν στα 125 εκατομμύρια δολάρια. Ή μικρότερα που πληρώθηκαν 30 - 35 εκατομμύρια δολάρια, πουλήθηκαν ακόμα και μετά ένα χρόνο εκμετάλλευσης στα 45 - 50 εκατομμύρια δολάρια.

Το ίδιο και με τις μεταπωλήσεις μεταχειρισμένων πλοίων. Παραδείγματα, που δεν αποτελούν εξαιρέσεις: Δεξαμενόπλοιο χωρητικότητας 245.000 τόνων (VLCC), κατασκευής 1985, αγοράστηκε το 2001 με 14 εκατομμύρια δολάρια και πουλήθηκε το 2004 με 33 εκατομμύρια δολάρια. Αλλο VLCC χωρητικότητας 250.000 τόνων, κατασκευής του 1987, αγοράστηκε το Σεπτέμβρη του 2003 16,9 εκατομμύρια δολάρια και πουλήθηκε το Δεκέμβρη του 2004 προς 50 εκατομμύρια δολάρια. Φορτηγό χωρητικότητας 17.800 τόνων, κατασκευής του 1986, αγοράστηκε το 2000 για 4,9 εκατομμύρια δολάρια και πουλήθηκε το 2005 έναντι 8 εκατομμυρίων δολαρίων.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Το «θαύμα»... (2017-11-19 00:00:00.0)
Δύο αντίθετοι κόσμοι (2015-05-21 00:00:00.0)
Θα παραλάβουν πάνω από 500 νέα πλοία ως το 2016 (2014-08-08 00:00:00.0)
Αυξάνουν τα πλοία τους, τσακίζουν τους ναυτεργάτες (2013-07-07 00:00:00.0)
Εχουν σκυλιάσει, γιατί νοιάζονται για τα κέρδη τους (2010-06-11 00:00:00.0)
Ρέει το χρήμα (1996-11-06 00:00:00.0)