59 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ ΤΟΥ «ΧΕΙΜΑΡΑ»
Εφοπλιστική ασυδοσία εν έτει 1947...

Σα να μην πέρασε μια μέρα. Οι εφοπλιστές, ακολουθώντας την πάγια τακτική, έβαλαν το «ΧΕΙΜΑΡΑ», ένα γερασμένο πλοίο που χρησιμοποιήθηκε στο Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ως πλωτό νοσοκομείο, στην πλέον κεντρική γραμμή, Αθήνα - Θεσσαλονίκη

Σάββατο 21 Γενάρη 2006

Τα ψαροκάικα και οι βάρκες που βρίσκονταν κοντά στο ναυάγιο περισυνέλεξαν δεκάδες ναυαγούς...
Η έκθεση κειμηλίων από το ναυάγιο του επιβατικού πλοίου «Χειμάρα» άρχισε προχτές σε αίθουσα του Ζαππείου Μεγάρου στο πλαίσιο της έκθεσης του «Τιτανικού». Το «Χειμάρα» θεωρείται η μεγαλύτερη ελληνική ναυτική τραγωδία. Ομως, επρόκειτο για ένα πολύ γερασμένο σκάφος, το οποίο, όμως, η εφοπλιστική ασυδοσία το έβαλε στην πλέον πολυσύχναστη γραμμή, αυτή που συνέδεε την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, σε μια εποχή που η οδική πρόσβαση ήταν ιδιαίτερα δύσκολη. Οπως ακριβώς συμβαίνει και σήμερα...

Υπενθυμίζεται πως το «Χειμάρα» προσέκρουσε τα ξημερώματα της 19ης του Γενάρη 1947 στις βραχονησίδες «Βερδούγια», στο Νότιο Ευβοϊκό. Εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη- Αθήνα και επέβαιναν 630 άτομα (544 επιβάτες και 86 πλήρωμα). Συνολικά 383 άνθρωποι πνίγηκαν στα παγωμένα νερά του Ευβοϊκού, μέσα σε λιγότερο από μία ώρα. Ανάμεσα στους επιβάτες, στα αμπάρια του πλοίου, βρίσκονταν 39 κομμουνιστές, ΕΠΟΝίτες και ΕΑΜίτες πολιτικοί κρατούμενοι, οι οποίοι και μεταφέρονταν στον τόπο εξορίας τους, στη Λήμνο. Από αυτούς οι 29 βρήκαν φριχτό θάνατο.

Το «ΧΕΙΜΑΡΑ» ναυπηγήθηκε το 1905 στα ναυπηγεία του «STETINER ODERWERKER» στη Γερμανία και πήρε το όνομα της αρχαίας γερμανικής θεότητας «HERTHA». Στη διάρκεια του πολέμου χρησιμοποιήθηκε από τους Γερμανούς ως πλωτό νοσοκομείο. Το καλοκαίρι του 1946 παραχωρήθηκε στην ελληνική κυβέρνηση ως ...«πολεμική αποζημίωση». Στις 9 του Σεπτέμβρη και μετά από σύντομες επισκευές μετονομάστηκε και ξανάρχισε δρομολόγια ως επιβατικό πλοίο.

Ας δούμε, όμως, πώς περιέγραφε τα γεγονότα εκείνα το όργανο της Κεντρικής Επιτροπής του ΕΑΜ, «ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΕΛΛΑΔΑ»:

Στο Ζάππειο εκτίθεται ένα μικρό μέρος των 178 ευρημάτων που ανελκύστηκαν τα τελευταία χρόνια από την καταδυτική ομάδα του Κ. Θωκταρίδη που ξεκίνησε την έρευνα το 1999. Ανάμεσα στα εκθέματα υπάρχουν ελληνικές, κυπριακές και γαλλικές εφημερίδες και τηλεγραφήματα. Εκτίθενται προσωπικά αντικείμενα επιβατών, καθώς και μερικά από τα κομμάτια του πλοίου.