ΕΚΡΗΞΗ ΣΤΟ «SLOPS»
Προδιαγεγραμμένο έγκλημα!

Ενα πλοίο-εργοστάσιο, ένα μικρό διυλιστήριο αγκυροβολημένο σε ακατάλληλο χώρο, δίχως υποδομές, που καμιά αρμόδια υπηρεσία δεν το ελέγχει και με πλήρωμα χωρίς τα κατάλληλα εφόδια. «Κάποτε θα γινόταν», ακούστηκε στο Πέραμα το βράδυ της έκρηξης 

Κυριακή 25 Ιούνη 2000

Από τις προσπάθειες κατάσβεσης του πλοίου με πυροσβεστικό πλοιάριο
«Γκρούντι όιλ». Πρόκειται για την ονομασία του ακατέργαστου πετρελαίου. Θεωρείται από το πιο εύφλεκτο υλικό και η φόρτωση ή η εκφόρτωσή του στα δεξαμενόπλοια γίνεται με ειδικές προφυλάξεις και άκρως προστατευτικά μέτρα. Επιπλέον, τα πληρώματα των δεξαμενοπλοίων, όχι μόνον αυτών που μεταφέρουν αυτό το υλικό αλλά όλων των τύπων, σύμφωνα με το νόμο, πρέπει να έχουν και τα κατάλληλα πιστοποιητικά γνώσεων, όπως αυτό που ονομάζεται «τάνκερ σέιφτ».

Ο 23χρονος Βλάσης Βλασόπουλος, το παιδί που θρήνησε η ναυτεργατική οικογένεια την περασμένη Πέμπτη 15 Ιούνη, και οι άλλοι τρεις συνάδελφοί του που γλίτωσαν από θαύμα, βρισκόταν πάνω σε ένα δεξαμενόπλοιο, στο «ΣΛΟΠΣ». Και το κυριότερο, πάνω σε ένα πλοίο, του οποίου οι δεξαμενές περιείχαν μείγμα από διάφορα είδη πετρελαιοειδών και, όπως κυκλοφορεί «στην πιάτσα», ίσως περιείχε και μια ποσότητα από «γκρούντι όιλ»! Βρισκόταν πάνω σε ένα «σλοπάδικο», πλοία που, εξαιτίας ακριβώς του φορτίου τους, οι ναυτεργάτες χαρακτηρίζουν βόμβες! Και όμως, κανείς, ούτε ο Βλάσης ούτε οι τρεις που βρίσκονταν εκείνη τη «μαύρη ώρα» μαζί του, αλλά ούτε και τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος, που συμπτωματικά βρίσκονταν εκτός πλοίου, δε διέθεταν έστω και ένα πιστοποιητικό γνώσεων και αντιμετώπισης κινδύνων πάνω σε δεξαμενόπλοιο, αλλά δε θεωρούνται καν ναυτεργάτες!

Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος εγκλήματος

Το «ΣΛΟΠΣ» καίγεται την Παρασκευή, μετά την έκρηξη
Πέμπτη 15 Ιούνη λίγο πριν τις 9 το βράδυ. Η τρομακτική έκρηξη ταρακουνάει ολόκληρο το Πέραμα. «Εσκασε το σλοπάδικο», ήταν η φράση που μεταδιδόταν από στόμα σε στόμα, η οποία κατέληξε σε μια ανατριχιαστική διαπίστωση: «Κάποτε θα γινόταν». Η διαπίστωση αυτή βγήκε από το στόμα ενός λεμβούχου (λαντζέρη) λίγη ώρα μετά την έκρηξη. Ο καταιγισμός των πληροφοριών που ξεκίνησε από την αποφράδα μέρα της έκρηξης και συνεχίζεται ακόμα και σήμερα την επιβεβαίωσαν και απέδειξαν ότι η έκρηξη στο «SLOPS», με απολογισμό έναν νεκρό και έναν τραυματία, ήταν προδιαγεγραμμένο έγκλημα.

Ειδικότερα, αυτή η «βόμβα» βρισκόταν δεμένη επί 6 χρόνια στη Κυνοσούρα της Σαλαμίνας, δηλαδή σε ένα χώρο που δε διαθέτει ούτε τις στοιχειώδεις εγκαταστάσεις για να φιλοξενήσει ένα τέτοιου είδους πλοίο. Επί 6 ολόκληρα χρόνια αυτό το πλοίο υποδέχεται στα αμπάρια του κατάλοιπα πετρελαιοειδών και τα διαχωρίζει, χωρίς κανείς από τους αρμόδιους, δηλαδή το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και ο Οργανισμός Λιμένα Πειραιά, να διενεργήσουν τον παραμικρό έλεγχο. «Και τι δουλιά έχουν αυτοί να το ελέγξουν. Αφού δε θεωρείται πλοίο, αλλά εργοστάσιο», αναφέρει ένας ναυτεργάτης συζητώντας με άλλους συναδέλφους του την επομένη του δυστυχήματος. Μάλιστα, ορισμένοι από αυτούς, όπως ανέφεραν, είχαν «κάνει» σε «σλοπάδικο» της εταιρίας HELLENIC SLOPS - PERIVALLODOLOGIKI AE, στην οποία ανήκε και το ομώνυμο «SLOPS».

«Ο Μελισσανίδης, που είναι το μεγάλο αφεντικό, κατάφερε όχι μόνο να πάρει το μονοπώλιο, αλλά να είναι και καλυμμένος», αναφέρει ένας ακόμα ναυτεργάτης, και εξηγεί: «Χαρακτήρισε το πλοίο ως εργοστάσιο, που σημαίνει ότι πλέον έχει να κάνει με το ΙΚΑ. Ομως, το ΙΚΑ τι δυνατότητες έχει για να διενεργήσει ελέγχους;». «Είναι φοβερό πάνω σε τέτοιο πλοίο να δουλεύουν άνθρωποι που δεν έχουν ιδέα», αναφέρει ένας ακόμα, και συνεχίζει: «Ολα αυτά τα χρόνια όσοι έχουν δουλέψει στα σλοπάδικα είναι είτε ανασφάλιστοι ή ασφαλισμένοι στο ΙΚΑ, άλλοι Ελληνες άλλοι αλλοδαποί. Ανθρωποι που όπως και οι τελευταίοι δεν ήξεραν καν πού βρίσκονταν, δεν ήξεραν τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας. Τι πρέπει να προσέξουν, τι όχι. Αντε τώρα αυτοί να φορτώσουν ή εκφορτώσουν μείγμα που να περιείχε και δόση "γκρούντι όιλ", που ακούσαμε ότι ίσως υπήρχε μια μικρή ποσότητα. Η έκρηξη, παιδιά, ήταν θέμα χρόνου».

Τα λεγόμενα των ναυτεργατών ήρθε να επιβεβαιώσει η κατάσταση προσωπικού του «SLOPS» από την...Επιθεώρηση Εργασίας! Στην κατάσταση αναφέρονται 8 άτομα, ενώ σύμφωνα με ναυτεργάτες υπολογίζεται ότι πάνω στο πλοίο είναι πάνω από 10. Αλλωστε, είναι ενδεικτικό ότι ο τραυματισμένος Πολιστάκ Μπογδάν δεν είναι στην κατάσταση! Ακόμα ο Αριστείδης Κυριακίδης, ο οποίος είχε χαρακτηριστεί από τις λιμενικές αρχές μετά την έκρηξη πλοίαρχος (αν και είναι γνωστό ότι δε διαθέτει τέτοια ειδικότητα) και λίγο έλειψε να βρεθεί στη φυλακή, στην κατάσταση προσωπικού θεωρείται υπάλληλος γραφείου και ο μισθός του είναι ακριβώς 300.000 δραχμές! Ο Βλάσης Βλασόπουλος στην κατάσταση θεωρείται καθαριστής και έπαιρνε μισθό...200 χιλιάδες δραχμές! Τον ίδιο μισθό με το Βλάση έπαιρναν ακόμα τρεις ναυτεργάτες, ενώ δύο από τους 8 έπαιρναν 250 χιλιάδες δραχμές, ένας επίσης ως καθαριστής και ένας ως συντηρητής! Ακόμα, από τους 8 οι τέσσερις είναι αλλοδαποί.

Στόλος από «σαπάκια»

Αξίζει να προσθέσουμε ορισμένα ακόμα στοιχεία: Το πλοίο που ανατινάχτηκε δεν ήταν υπό την παρακολούθηση νηογνώμονα. Τουλάχιστον κάτι τέτοιο δεν εμφανίζεται σε επίσημα έγγραφα. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε η στοιχειώδης παρακολούθηση για την καταλληλότητά του, αν σε αυτό προστεθεί ότι ναυπηγήθηκε το 1973. Το 27χρονο «ΣΛΟΠΣ» ήταν το... πιο νέο από τα υπόλοιπα πλοία ίδιου τύπου της HELLENIC SLOPS! Συγκεκριμένα, η εταιρία διαθέτει άλλα 4 πλοία, το «ΣΛΟΠΣ 1» με έτος ναυπήγησης το 1969 και παίρνει τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας του από την ιδιωτική εταιρία «Ελληνικός Νηογνώμονας ΑΕ»... Το «ΣΛΟΠΣ 2» με έτος κατασκευής επίσης το 1969 και με τον ίδιο νηογνώμονα. Το «ΣΛΟΠΣ 3» με έτος ναυπήγησης το 1961 και το «ΣΛΟΠΣ 4» με έτος ναυπήγησης το...1930!

Η Πανελλήνια Ενωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού στις 22 του μήνα κατέθεσε επιστολή-«κατηγορώ» στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιά (με αριθ. Πρωτ. 6899). Στην επιστολή επισυνάπτει καταγγελία του «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», την οποία είχε στείλει το 1997 ενημερώνοντας έγκαιρα τις αρμόδιες αρχές για μια σειρά παραβιάσεις των κανόνων ασφαλείας, που συντελούνται στο δεξαμενόπλοιο «ΣΛΟΠΣ». Παράλληλα, απαιτεί να διενεργηθούν εξονυχιστικοί έλεγχοι παραθέτοντας μια σειρά ερωτημάτων που αφορούν στην τήρηση της νομοθεσίας.

Ο γραμματέας της ΠΕΜΕΝ, Χαράλαμπος Χαλτσωτάκης, σημειώνει ακόμα: «Είναι φανερό ότι η κύρια ευθύνη ανήκει στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, που αποτελεί "ομπρέλα" της εφοπλιστικής ασυδοσίας. Κανείς από τους αρμόδιους δεν ενδιαφέρθηκε για την τήρηση της νομοθεσίας και των κανόνων ασφαλείας σε αυτά τα πλοία, που αποτελούν βόμβες έτοιμες να εκραγούν με απρόβλεπτες συνέπειες για την ανθρώπινη ζωή και βέβαια για το περιβάλλον. Ηδη τώρα θρηνήσαμε έναν ναυτεργάτη, ενώ οι πληροφορίες μας αναφέρουν ότι η οικολογική καταστροφή είναι τεράστια. Ποιος έδωσε την άδεια στην εταιρία να διενεργεί αυτές τις εργασίες; Ποιος της έδωσε την άδεια να μην έχει ναυτολόγιο; Εμείς περιμένουμε να μας αποσταλούν οι έγγραφες απαντήσεις των αρμοδίων αρχών και από τους δειγματοληπτικούς ελέγχους, που απαιτούμε να διενεργηθούν σε όλες τις δεξαμενές που έχουν αποθηκευτεί πετρελαιοειδή κατάλοιπα, και από τις δεξαμενές καυσίμων του, γιατί πολλά ακούγονται».