ΓΙΟΥΡΟΒΙΖΙΟΝ
Η ΕΡΤ γονυπετής σε κύμβαλα αλαλάζοντα

Τουλάχιστον 12 εκατομμύρια ευρώ θα κοστίσει στους φορολογούμενους η φιέστα του κιτς και της αρπαχτής

Πέμπτη 18 Μάη 2006

Eurokinissi

H παράσταση αρχίζει! Η ευρω-πανήγυρις της μουσικής ισοπέδωσης, που φέτος στήνεται κυρίως στις πλάτες του ελληνικού λαού, ανοίγει αυλαία. Η φιέστα, που χρίστηκε «εθνική υπόθεση» και θα στοιχίσει στον ελληνικό λαό τουλάχιστον 12 εκατομμύρια ευρώ, ξεκινά με τον σημερινό ημιτελικό στον οποίο συμμετέχουν 23 χώρες και θα ολοκληρωθεί με τον τελικό το Σάββατο το βράδυ.

Ο ψευδεπίγραφος «πολιτισμός» του κιτς και της αρπαχτής, που ακούει στο όνομα 51ος Διαγωνισμός Τραγουδιού της Γιουροβίζιον, είναι εδώ και... χαμογελά. Μαζί του σκορπούν χαμόγελα και υπουργοί της κυβέρνησης, που παρελαύνουν στο ΟΑΚΑ, δηλώνοντας ενθουσιασμένοι από τη μεταμόρφωση των Ολυμπιακών εγκαταστάσεων. Μαζί με τον υπουργό Επικρατείας, Θόδωρο Ρουσόπουλο, που πήγε να «ελέγξει», και η υπουργός Τουρισμού Φάνη Πάλλη - Πετραλιά, η οποία δεν παρέλειψε να παρακολουθήσει την πρόβα της Αννας Βίσση και να δηλώσει τη σιγουριά της για την επιτυχία της φετινής διοργάνωσης.

Την ίδια ώρα που ο αληθινός πολιτισμός είναι αφημένος στην τύχη του, που οι άνθρωποί του στενάζουν και φυτοζωούν, η Αννα Βίσση αισθάνεται «ευλογημένη και τυχερή» και ευχαριστεί «το Θεό για ό,τι έχει». Ανάμεσα στην πανάκριβη περιοδεία προώθησης και τις πρόβες του τραγουδιού του Καρβέλα, δεν παραλείπει να προβάρει το φόρεμα του Γκοτιέ, που θα φορέσει το Σάββατο το βράδυ. Το κόστος του, 170 χιλιάδες ευρώ!!! Οσο δηλαδή υπολογίζεται η σύνταξη 300 (και βάλε) μουσικών, τραγουδιστών, συγγραφέων... Ολων αυτών που καθημερινά πασχίζουν για ένα νυχτοκάματο σε κάποιο κέντρο, που παίζουν - για την τιμή των όπλων - απλήρωτοι επί μήνες ή με άθλιες συμβάσεις έργου σε κάποια ορχήστρα, που βρίσκονται μπροστά στις κλειστές πόρτες των πολυεθνικών της δισκογραφίας.

Την ίδια στιγμή που η «εθνική» αοιδός αποκαλύπτει όχι μόνο τις φωνητικές της κορόνες, αλλά και τα κάλλη της, που η Μαρία Μενούνος επιδεικνύει τα ελληνικά της και ο Σάκης τα αγγλικά του και που τα παθιασμένα γιουροπάρτι δίνουν και παίρνουν με το κρατικό χρήμα να ρέει άφθονο, στην άλλη πλευρά του «φεγγαριού» ο πολιτισμός βιώνει τις επιπτώσεις μιας αντιπολιτιστικής πολιτικής.

Την ίδια στιγμή που οι προβολείς του ευρωσόου ανάβουν (το ρεύμα που παράγεται από τις έξι γεννήτριες στο ΟΑΚΑ αρκεί για να φωτίσει μια μικρή πόλη) η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κάνει πρόβες σ' ένα «κοτέτσι», η Λυρική Σκηνή ονειρεύεται μια δική της κατάλληλη στέγη, η Ορχήστρα των Χρωμάτων - πνευματικό παιδί του Μάνου Χατζιδάκι - πασχίζει να υπάρξει, με απλήρωτους επί μήνες τους μουσικούς της.

Την ίδια στιγμή που σπαταλιούνται 12 εκατομμύρια ευρώ - που το πιθανότερο είναι να αυξηθούν κατά πολύ όπως έδειξαν παρόμοιες διοργανώσεις σε Τουρκία, Ουκρανία κ.α. - κρατικοί πολιτιστικοί οργανισμοί παρουσιάζουν σημαντικές δυσλειτουργίες - δέσμιοι της συστηματικής υποχρηματοδότησής τους από το υπουργείο Πολιτισμού - η έντεχνη μουσική έχει εξοβελιστεί από τις εταιρίες και τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ και σημαντικοί δημιουργοί έχουν τεθεί στο περιθώριο.

Το χρυσωμένο «χάπι» που πλασάρει η ΕΡΤ μέσω του ντοκιμαντέρ με τίτλο «Documentary - Feel the myth», που θα προβληθεί την ημέρα του τελικού (με αναφορές σε Ελληνες δημιουργούς), δεν καταπίνεται... Εξάλλου, η φιέστα της Γιουροβίζιον προβάλλει και υπηρετεί ένα μουσικό είδος που δεν έχει την παραμικρή σχέση με την ποιότητα και πολύ περισσότερο με την πλούσια πολιτιστική παραγωγή του τόπου (ξενόγλωσσοι αποϊδεολογικοποιημένοι στίχοι, μια αμφίβολης εκδοχής έθνικ και συνολικά προώθηση της υποκουλτούρας, την οποία έχουν επιβάλει οι πολυεθνικές εταιρίες που νέμονται τη δισκογραφία της χώρας).