Καθ' οδόν: Στη Μαδρίτη και τη Ρώμη
Κυριακή 9 Ιούλη 2006

Καπέλα Σιξτίνα
Κυριακή είναι σήμερα, αργία έχουμε, χρήματα μπορεί να μην έχουμε, η φαντασία, όμως, έχει περίσσευμα. Λέμε να κλείσουμε τα μάτια για λίγο και να «πεταχτούμε» στη Ρώμη και τη Μαδρίτη. Να επισκεφτούμε, λέμε, άκοπα και ανέξοδα τις δυο ελκυστικές μητροπόλεις της Ευρώπης. Ετσι, για να πάρουμε μια γεύση, κάτι σαν επιδόρπιο μετά το κυριακάτικο. Τι κι αν έχουμε ξαναπάει; Απλοί λαθρεπιβάτες ενός μεσημβρινού ονείρου είμαστε τούτη τη στιγμή, τίποτε άλλο. Πάμε;

Μαδρίτη

Επειδή θα φτάσουμε στην πρωτεύουσα της Ισπανίας χωρίς να το καταλάβουμε, ας θυμηθούμε λίγα από την ιστορία της. Η Μαδρίτη δημιουργήθηκε γύρω από το μαυριτανικό κάστρο Μάτζιρ, που δυστυχώς δεν έχει διασωθεί. Το 1083 το κάστρο, που το κατείχαν Αραβες, απελευθερώθηκε από τους Ισπανούς και μερικές δεκαετίες αργότερα απέκτησε τα προνόμια πόλης. Το 14ο και το 15ο αιώνα η Μαδρίτη έγινε τόπος διαμονής των βασιλέων της Καστίλης και έδρα των Κορτές. Το 1520 ο βασιλέας Φίλιππος μετέφερε εκεί την πρωτεύουσα και από τότε άρχισε να αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς. Μα να που φτάσαμε στο σήμερα κιόλας.

Εμείς, λοιπόν, που επιλέξαμε να επισκεφθούμε την πόλη των καθολικών βασιλέων Ισαβέλλας και Φερδινάρδου, του Θερβάντες, του Πικάσο, του Θέλα - βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας - του Χόρχε Σεμπρούν, του Σάουρα, αλλά και της μουσικής ισπανικής ιδιορρυθμίας, της Θαρθουέλας, οφείλουμε τώρα να περιπλανηθούμε στις απέραντες αίθουσες του Πράδο. Ετσι θα έχουμε την ευκαιρία να θαυμάσουμε από κοντά τα αριστουργήματα μεγάλων Ισπανών ζωγράφων όπως του Γκόγια, του Ελ Γκρέκο, του Βελάσκεθ και του Χοσέ δε Ριβέρα. Τα εκθέματα του μουσείου περιλαμβάνουν επίσης σημαντικές ξένες συλλογές, Ιταλών και Φλαμανδών καλλιτεχνών, όπως του Καραβάτζιο, του Ιερώνυμου Μπος και του Ρούμπενς.

Φοντάνα ντι Τρέβι
Και μετά το Πράδο, τι; Μα ασφαλώς θα διασχίσουμε τις πολυσύχναστες πλατείες της πόλης, εξάλλου μόνον έτσι μπορείς να γνωρίσεις μια πόλη. Περπατώντας.

Η πλατεία των εκτελέσεων

Ο επισκέπτης μπορεί να αρχίσει τη βόλτα του από την Πλάθα Μαγιόρ. Την πλατεία που έμεινε στην Ιστορία για τις δίκες και τις εκτελέσεις που έλαβαν χώρα εκεί από την Ιερά Εξέταση, μα που σήμερα τίποτα δε θυμίζει το σκοτεινό παρελθόν της, καθώς τα μπαλκόνια, οι πυργίσκοι και οι κάθετες στέγες δημιουργούν μια θεατρική ατμόσφαιρα. Στην Πλάθα δε Εσπάνια πάλι μπορεί κανείς να συναντηθεί τόσο με φίλους, όσο και με τον Θερβάντες, το Δον Κιχώτη και τον Σάντσο, καβάλα στο γάιδαρό του, τα αγάλματα των οποίων δεσπόζουν στο χώρο.

Λίγο πριν την αναχώρηση οι υπαίθριοι πάγκοι του Ελ Ράστρο ή... Ελ Μοναστηράκι, δίνουν την ευκαιρία να «γεμίσουν» τα μάτια με όμορφα, παλιά αντικείμενα και να αδειάσουν τα πορτοφόλια.

Ρώμη

Μια ώρα και μερικά λεπτά χωρίζουν την Αθήνα από την αιώνια, την επτάλοφο, την πανέμορφη Ρώμη. Πόλη που αγάπησαν και εργάστηκαν οι αθάνατοι της Τέχνης ο Μιχαήλ Αγγελος, ο Ραφαήλ, ο Τσελίνι κ.ά. Αν ο επισκέπτης παρατηρήσει καλά αυτά που βλέπει στους δρόμους και τις πλατείες, σίγουρα θα αναρωτηθεί για ποιο λόγο να πάει στα Μουσεία, αφού τα εκθέματα είναι υπαίθρια και δωρεάν. «Σπαρμένα» παντού σαν μαρμάρινα, περίτεχνα στάχυα...

Μουσείο Μποργκέζε
Με σημείο εκκίνησης την Πλατεία Μπαρμπερίνι, καθώς ο διαβάτης ανηφορίζει την περιβόητη Βία Βένετο, μπορεί να έχει την αίσθηση ή και την παραίσθηση ότι ζει ένα είδος «γλυκιάς» κάπως παρακμιακής, ρωμαϊκής ζωής. Το βλέμμα αιχμαλωτίζεται από τις προθήκες των καταστημάτων που βρίσκονται στις άκρες του μοναδικού αυτού δρόμου. Και όταν τελειώνει την ευχάριστη ανάβαση εκεί, διασχίζει το δρόμο και βρίσκεται στο πάρκο της βίλας Μποργκέζε, όπου ο ταξιδιώτης θα μπορέσει να απολαύσει με την ησυχία του εξαιρετικά εκθέματα. Στην αριστερή αίθουσα προκαλούν το θαυμασμό οι πίνακες του Καραβάτζιο, ενώ στη δεξιά πτέρυγα ανάμεσα στα γλυπτά του Μπερνίνι ξεχωρίζει το γυμνό άγαλμα της Παυλίνας Μποργκέζε (αδερφή του Μεγάλου Ναπολέοντα), έργο του Κανόβα.

Η λάμψη που έδιναν στη Βία Βένετο τα «ιερά τέρατα» της 7ης Τέχνης τη δεκαετία του '50 και '60. Οι σημερινοί ηθοποιοί της cinecitta και οι άνθρωποι του πνεύματος προτιμούν να «φωτίζουν» την άλλη όχθη του Τίβερη, το γνωστό Τραστέβερε.

Η άλλη όψη της Ρώμης, πιο πολυσύχναστη και πιο εμπορική, είναι η γραφική Πιάτσα ντ' Εσπάνια. Τα σκαλοπάτια της οδηγούν στους μικρούς, αλλά κομψούς δρόμους της πόλης, με «πρωταγωνίστριες» τις Βία Κοντότι και Βία Ντελά Καρότσε και με «κομπάρσους» τους απλούς τουρίστες που αδυνατούν να αγοράσουν κάτι από τα πολυτελή καταστήματά της. Αρκούνται, λοιπόν, σε ένα ...ristretto της παρηγοριάς, στο φημισμένο caffe Greco, ή σε οποιοδήποτε καφέ, πριν συνεχίσουν το δρόμο για το Βατικανό.

Βία Κοντότι
Στο αυτόνομο κράτος του Πάπα, ανάμεσα στ' άπειρα έργα τέχνης, η Καπέλα Σιξτίνα και οι αίθουσες του Ραφαήλ «κλέβουν» το θαυμασμό του προσκυνητή. Μεγάλοι καλλιτέχνες, όπως ο Μιχαήλ Αγγελος, ο Ραφαήλ, ο Περουτζίνο και ο Μποτιτσέλι σφραγίζουν το χώρο.

Κι από τον Μεσαίωνα και την Αναγέννηση, στην αρχαία Ρώμη. Εκείνος που θα σταθεί στη σκιά του Κολοσσαίου, θα περπατήσει στους διαδρόμους του και τελικά θα φτάσει στην επιβλητική αρένα, για μια στιγμή θα αισθανθεί σαν τους μονομάχους μπροστά στον αυτοκράτορα. Για λίγο, ευτυχώς.

Ομως τούτη η πόλη δεν είναι μόνο δρόμοι, εκκλησίες, πλατείες, μαγαζιά και μουσεία. Η Ρώμη είναι συνώνυμη της λυρικής μουσικής. Στο teatro Argentina ή σε κάποιο άλλο λυρικό θέατρο όλο και κάτι θα παρουσιάζουν. Η Ρώμη είχε πάντα μουσική ζωή και έτσι απέκτησε τη μεγάλη μουσική παιδεία. Ας πάμε πολύ πίσω, ιδιαίτερα στην περίοδο της αυτοκρατορίας που διακρινόταν για τη μεγάλη ποικιλομορφία της. Εκεί συνέρρεαν εκτελεστές από πολλές χώρες όπως Ελληνες, Σύροι, Βαβυλώνιοι, διάσημοι οργανοπαίχτες, Αλεξανδρινοί τραγουδιστές και Ανδαλουσιανοί χορευτές κάνοντας την ποίηση και τη μουσική να συνδεθούν στενά... Στα θέατρα της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας εμφανίζονταν μεγάλα χορωδιακά συγκροτήματα με συνοδεία ενόργανης μουσικής. Ο Σενέκας παρατηρεί ότι, μερικές φορές, στα θέατρα ήταν περισσότεροι οι εκτελεστές από τους θεατές. Οι αιώνες πέρασαν κάνοντας την επτάλοφο και πανέμορφη πόλη να πλημμυρίζει από μουσικές όλων των ειδών. Επειτα ήρθαν οι μεγάλοι: ο Ντονιτσέτι, ο Μπελίνι, ο Βέρντι και ο Πουτσίνι, οι οποίοι μάγεψαν και μαγεύουν όλον τον πλανήτη με τη θεϊκή λυρική μουσική τους.

Αν, τελικά, αποφασίσουμε να ξαναρθούμε, δε χρειάζεται να ρίξουμε ένα κέρμα στη Φοντάνα Ντι Τρέβι για το «επανιδείν». Αυτά είναι για τους τουρίστες. Εμείς ούτε καν τουρίστες δεν είμαστε σήμερα, έτσι κι αλλιώς θα ξανάρθουμε. Καλή συνέχεια, η Κυριακή δεν τέλειωσε ακόμα...

Ελ Ράστρο (κάτι σαν το δικό μας Μοναστηράκι)
Τ. Δ.



Πλάθα Μαγιόρ


Στο Μουσείο Πράδο

Επιμέλεια:
Ελένη ΑΡΓΥΡΙΟΥ