ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Νέος στόχος αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων
Κυριακή 16 Ιούλη 2006

Μόλις ξεμπερδέψει με το νόμο - πλαίσιο και εξασφαλίσει ότι θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι σαρωτικές αναδιαρθρώσεις που σχεδιάζει για την ανώτατη εκπαίδευση, η κυβέρνηση θα στρέψει το βλέμμα στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Σ' αυτή την κατεύθυνση έχει βάλει να δουλεύει ήδη το λεγόμενο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (ΕΣΥΠ), το ίδιο όργανο που αξιοποίησε ως προμετωπίδα για το νόμο - πλαίσιο των ΑΕΙ. Μάλιστα, οι προτάσεις της διορισμένης επιτροπής του ΕΣΥΠ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση διέρρευσαν την προηγούμενη Κυριακή στην εφημερίδα «Το Βήμα», ο πρόεδρος του ΕΣΥΠ, Θ. Βερέμης, τις επιβεβαίωσε ως έγκυρες και άφησε να εννοηθεί ότι χάρηκε με τη διαρροή γιατί «αναρρίπτισε το ενδιαφέρον του κόσμου για τα ζητήματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης»!

Η αλήθεια είναι ότι ο κόσμος που έχει παιδιά στο σχολείο, οι μελλοντικοί γονείς, οι δάσκαλοι κι οι καθηγητές, δηλαδή το μεγαλύτερο μέρος της εργατικής τάξης, στην ουσία ποτέ δεν έπαψε να ενδιαφέρεται για την εκπαίδευση. Οι λαϊκές οικογένειες όχι μόνο νοιάζονται, αλλά και μοχθούν σκληρά για την εκπαίδευση των παιδιών τους και οργίζονται για τη σημερινή κατάσταση. Οπως και στην ανώτατη εκπαίδευση, έτσι και στην υποχρεωτική εκπαίδευση και στο Λύκειο δύσκολα θα βρεθεί γονιός, εκπαιδευτικός ή μαθητής να πει ότι δε χρειάζονται ριζικές αλλαγές. Γιατί πολύ απλά, οι γονείς θέλουν το σχολείο να μορφώνει ολόπλευρα τα παιδιά, χωρίς να χρειάζεται να ξοδεύουν περιουσίες είτε εκτός, είτε εντός σχολείου. Θέλουν, επίσης, όταν τελειώνουν τα παιδιά τους το σχολείο να μπορούν να συνεχίζουν την εκπαίδευσή τους (στην ανώτατη εκπαίδευση ή σε επαγγελματικές σχολές) με σπουδές που θα έχουν πραγματικό αντίκρισμα και φυσικά θα είναι δημόσιες, δωρεάν και υψηλού επιπέδου.


Eurokinissi

Τα σχέδια της κυβέρνησης όμως για τα Γυμνάσια και τα Λύκεια, κάθε άλλο παρά σε αυτή την κατεύθυνση κινούνται, όπως φαίνεται από όσα είδαν το φως της δημοσιότητας από το σχετικό πόρισμα της επιτροπής του ΕΣΥΠ. Δύο φαίνεται να είναι οι βασικοί και άκρως αντιδραστικοί άξονες αυτού του πορίσματος:

Τι προτείνεται από το ΕΣΥΠ

Χρειάζεται να θυμίσουμε ότι το πόρισμα του ΕΣΥΠ για την ανώτατη εκπαίδευση υιοθετήθηκε σχεδόν στο σύνολό του από την κυβέρνηση στο προσχέδιο του νόμου - πλαισίου. Επίσης, να προσθέσουμε ότι οι προτάσεις του ΕΣΥΠ για την ανώτατη εκπαίδευση είχαν ενσωματώσει τα βασικά σημεία από τα κυβερνητικά προγράμματα της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ για την παιδεία, που είχαν παρουσιαστεί πριν τις εκλογές του 2004. Από τα παραπάνω μπορεί να συμπεράνει κανείς ότι μιλώντας για ΕΣΥΠ, δεν εννοούμε κανέναν «ανεξάρτητο» φορέα, αλλά ένα όργανο νομιμοποίησης της πολιτικής ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, ένα ένδυμα συναίνεσης, «διαλόγου» και ...«σοφίας» στην αντιδραστική πολιτική της ΕΕ. Αυτό το ρόλο, λοιπόν, διατηρεί το ΕΣΥΠ και τώρα με το πόρισμα για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, όπου ενσωματώνει σε μεγάλο βαθμό τις θέσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Ανάμεσα σε άλλα, λοιπόν, το πόρισμα λέει:

Παράλληλα, το ΕΣΥΠ έχει μια σειρά προτάσεις για επιλογή και έλεγχο των καθηγητών, με σκοπό να προκρίνονται ως «δάσκαλοι» εκείνοι οι εκπαιδευτικοί που θα είναι ενεργοί υποστηρικτές του συστήματος της ημιμάθειας και θεματοφύλακες της ταξικής επιλογής των μαθητών.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ