ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ
Κερδοσκοπία σε βάρος του ΟΕΚ

Η εισήγηση του Αντώνη Αντύπα, μέλους του ΔΣ του ΟΕΚ, εκπροσώπου της ΓΣΕΕ, στελέχους του ΠΑΜΕ, με θέμα «Η κατασκευή του Ολυμπιακού Χωριού από τον ΟΕΚ»

Παρασκευή 7 Ιούλη 2000

Ο Αντώνης Αντύπας
Είναι ήδη γνωστό ότι ένα από τα μεγαλύτερα έργα των εγκαταστάσεων, το Ολυμπιακό Χωριό, έχει ανατεθεί στον ΟΕΚ. Εκτίμησή μας είναι ότι η ανάθεση από την κυβέρνηση στον ΟΕΚ της κατασκευής έγινε καθαρά για οικονομικούς λόγους.

Σε μία εποχή που η κυβέρνηση ξεπουλάει στο ιδιωτικό κεφάλαιο οτιδήποτε ανήκει στο δημόσιο τομέα, φαίνεται παράλογο να αναθέτει σε ένα δημόσιο φορέα την κατασκευή του έργου. Το «μυστικό» είναι στο ύψος της δαπάνης που θα φτάσει, με μέτριους υπολογισμούς, πάνω από 125 δισ. δραχμές. Το ιδιωτικό κεφάλαιο δεν ήταν διατεθειμένο να αναλάβει την κατασκευή του έργου με αυτοχρηματοδότηση, μιας και δε θα είχε άμεσα κέρδη. Ετσι ανατέθηκε στον ΟΕΚ να το χρηματοδοτήσει με δικά του κεφάλαια (οι πόροι του ΟΕΚ προέρχονται αποκλειστικά από χρήματα των εργαζόμενων) και το ιδιωτικό κεφάλαιο να αναλάβει είτε με διαγωνισμούς είτε με απευθείας ανάθεση, την κατασκευή των κατοικιών και ταυτόχρονα να διεκδικήσει την κατασκευή και την εκμετάλλευση της διεθνούς ζώνης που είναι το «φιλέτο».

Αγνωστο το συνολικό κόστος

Από πλευράς μας τονίσαμε ότι, δε θα είχαμε αντίρρηση να αναλάβει ο ΟΕΚ την κατασκευή του Ολυμπιακού Χωριού, κάτω όμως από προϋποθέσεις που τελικά θα απέβαινε σε όφελος των δικαιούχων του Οργανισμού. Κάτι τέτοιο όμως φάνηκε και από τη σύμβαση - πλαίσιο (μεταξύ ΟΕΚ - «Αθήνα 2004») ότι ήταν αδύνατο.

Ειδικότερα:

1. Είναι άγνωστο το συνολικό κόστος κατασκευής του έργου, με αποτέλεσμα ακόμα και σήμερα να μη γνωρίζουμε πόσο θα στοιχίσουν οι εγκαταστάσεις στέγασης, πόσο τα υπόλοιπα έργα, ποιο θα είναι το κόστος μετασκευής των εγκαταστάσεων σε κατοικίες και τι ποσοστό υπέρβασης θα έχουμε για να δούμε τελικά αν συμφέρει η κατασκευή του έργου.

Σήμερα το κόστος του τετραγωνικού μέτρου των κατοικιών που κατασκευάζει ο ΟΕΚ στοιχίζει 130.000 - 150.000 δραχμές. Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία (γιατί η σύμβαση δεν αναφέρει τίποτα για αυτά) ο ΟΕΚ θα κατασκευάσει περίπου 230.000 τ.μ. (περίπου 2.500 σπίτια). Αυτά θα στοιχίσουν περίπου 100 δισ. Δηλαδή το κάθε σπίτι θα στοιχίσει στον Οργανισμό 40 εκατ. δραχμές. Αν σε αυτά προσθέσουμε και το κόστος μετασκευής καταλαβαίνετε πού μπορούμε να φτάσουμε. Τέτοιο κόστος είναι απαγορευτικό από τη φύση του Οργανισμού, που είναι η διασφάλιση των συμφερόντων των δικαιούχων μας. Θα οδηγήσει τον Οργανισμό σε περιπέτειες με απρόβλεπτες διαστάσεις.

Στις πλάτες του ΟΕΚ οικόπεδο και μετατροπές

2. Η σύμβαση αναφέρει ότι ο ΟΕΚ θα αγοράσει το οικόπεδο. Ρωτάμε γιατί; Η πολιτεία τι θα συνεισφέρει; Σε άλλες Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις η πολιτεία εισφέρει σε γη. Εδώ γιατί όχι; Ηδη το οικόπεδο αγοράστηκε μετά από αναγκαστική απαλλοτρίωση και στοίχισε 15 δισ.

3. Το άρθρο 2 της Σύμβασης αναφέρει ότι το κόστος μετατροπών και επισκευών για τη μεταολυμπιακή χρήση θα το επωμιστεί ο ΟΕΚ. Το άρθρο 4 αναφέρει ότι το κόστος θα το επωμιστεί η «Αθήνα 2004». Δική μας πεποίθηση είναι ότι τελικά το κόστος μετατροπής θα το επωμιστεί ο ΟΕΚ μιας και είναι βέβαιο ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες θα αφήσουν σημαντικά χρέη και μετά άντε να βρεις τους εκπροσώπους της «Αθήνα 2004».

Πληροφορίες λένε ότι στο νέο επικαιροποιημένο προϋπολογισμό της «Αθήνα 2004», δεν αναγράφεται σχετικό κοντύλι.

4. Στο άρθρο 4 αναφέρεται ότι ο ΟΕΚ θα επιδιώξει την ένταξη του έργου στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και ότι η «Αθήνα 2004» θα συνδράμει σε αυτό, χωρίς όμως να αναλαμβάνει τέτοιες ευθύνες. Η ενημέρωση που είχαν τα μέλη του ΔΣ από τον προηγούμενο πρόεδρο του ΟΕΚ, ήταν ότι το έργο θα ενταχθεί στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο. Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται ότι ο ΟΕΚ δικαιούται να ζητήσει (από ποιους;) την κάλυψη των δαπανών από τις αυξημένες προδιαγραφές κατασκευής του έργου (γιατί δεν αναφέρεται με κατηγορηματικό τρόπο ότι το κόστος θα καλυφθεί είτε από την πολιτεία είτε από την «Αθήνα 2004»).

Αλλοι θα κερδίσουν

5. Τι θα γίνει με τη διεθνή ζώνη; Ποιος θα τη χρηματοδοτήσει; Ποιος, πώς και με ποιο τρόπο θα την εκμεταλλευτεί;

Σε υλοποίηση της σύμβασης - πλαίσιο η κυβέρνηση προχώρησε στην ίδρυση εταιρίας με την επωνυμία «Ολυμπιακό Χωριό 2004». Η εταιρία, όπως αναφέρεται ρητά, δεν ανήκει στο δημόσιο τομέα (αν και είναι μονομετοχική ιδιοκτησίας του ΟΕΚ) θα λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Η εταιρία θα εποπτεύεται από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Θα αναφέρω μόνο τι αναφέρει το άρθρο 1 παρ.4:

«Η εταιρία μπορεί: Να δημοπρατεί, κατασκευάζει, επιβλέπει ή αναθέτει την κατασκευή του παραπάνω έργου με αυτοχρηματοδότηση ή με το σύστημα της αντιπαροχής ή παραχώρησης προκειμένου να κατασκευαστούν σε αυτό κάθε είδους κτιριακά συγκροτήματα, κτίρια ή κτίσματα τα οποία θα εξυπηρετούν τις ανάγκες στέγασης, σίτισης, άθλησης, ιατρικής περίθαλψης, ψυχαγωγίας και εκπλήρωσης θρησκευτικών καθηκόντων τόσο των αθλητών που θα λάβουν μέρος στους Ολυμπιακούς του 2004, όσο και των οικιστών - δικαιούχων του ΟΕΚ, οι οποίοι θα κατοικήσουν το Ολυμπιακό Χωριό μετά τη λήξη των Ολυμπιακών Αγώνων.

Να προβαίνει στη συντήρηση, επισκευή, μετασκευή ή αναδιαρρύθμιση τόσο των κατοικιών του Ολυμπιακού Χωριού, όσο και των κτιριακών συγκροτημάτων και κτιρίων.

Να συνάπτει κάθε είδους συμβάσεις με το Δημόσιο ή με οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, σχετικές με την κατασκευή και επίβλεψη κατασκευής Ολυμπιακού Χωριού, τη διαχείριση, εκμετάλλευση, μίσθωση, πώληση, ανταλλαγή, δωρεά, προσωρινή παραχώρηση της χρήσης και οριστικής μεταβίβασης της κυριότητας των οικιών, κτιριακών συγκροτημάτων, κτιρίων και εν γένει κατασκευών του Ολυμπιακού Χωριού, καθώς και των ελεύθερων χώρων αυτού».

Δηλαδή η κυβέρνηση μέσω της εταιρίας θα κάνει κουμάντο, θα μοιράζει δουλιές, θα διορίζει όποιους θέλει στο όνομα των Ολυμπιακών Αγώνων και ο ΟΕΚ καλείται να πληρώσει «το μάρμαρο» της νέας «εθνικής ιδέας».

Με τα παραπάνω επιβεβαιώνονται πλήρως οι θέσεις που είχαμε εκφράσει στο ΔΣ του ΟΕΚ, όταν συζητούσε και αποφάσιζε για τη σύμβαση - πλαίσιο ανάμεσα στον ΟΕΚ και την «Αθήνα 2004».

Να παρέμβει το λαϊκό κίνημα

Η τελευταία σκηνή από το έργο παίχτηκε στη συνεδρίαση του ΔΣ του ΟΕΚ που αποφάσισε τον ορισμό των 5 μελών του ΔΣ της εταιρίας, που με βάση το νόμο δικαιούται. Εκεί φάνηκε (γράφτηκαν άλλωστε πάρα πολλά στον ημερήσιο Τύπο) ότι η πλειοψηφία των μελών (οι 6 στους 7) είναι πολιτικοί και όχι μόνο φίλοι της κυβέρνησης και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας που εποπτεύει τον Οργανισμό.

Το ερώτημα είναι: γιατί τέτοια σύνθεση του ΔΣ της εταιρίας; Την απάντηση ας τη δώσει ο καθένας μας.

Τα ολυμπιακά έργα είναι μπροστά μας. Οι πολιτικές και οικονομικές διαπλοκές είναι φανερές. Το εργατικό συνδικαλιστικό κίνημα, μαζί με τα άλλα μαζικά κοινωνικά κινήματα θα πρέπει να παρεμβαίνουν όπου μπορούν σε μία προσπάθεια ελαχιστοποίησης των συνεπειών από τη νέα «μεγάλη ιδέα του Εθνους».