ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Στη δίνη της «απελευθέρωσης»
Παρασκευή 11 Αυγούστου 2006

Καθώς το τελευταίο κύμα των εργαζομένων βρίσκεται καθ' οδόν προς τις καλοκαιρινές διακοπές, επιβεβαιώνεται η εκτίμηση που γινόταν στην αρχή του καλοκαιριού ότι η κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες θα γινόταν ακόμα πιο αφόρητη για επιβάτες και εργαζόμενους στα πλοία.

Η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών χειροτέρευσε τις συνθήκες μεταφοράς των νησιωτών αλλά και εκατοντάδων χιλιάδων παραθεριστών στα νησιά, αφού αύξησε κατακόρυφα το κόστος των εισιτηρίων, χειροτέρευσε τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, με σοβαρές συνέπειες και στην τροφοδοσία τους.

Τελευταίος καλοκαιρινός μποναμάς προς τους ακτοπλόους, αλλά φαρμακερός για τους επιβάτες και την ασφάλεια των πλοίων, είναι η απόφαση της κυβέρνησης, και μάλιστα εν κρυπτώ, να καταργήσει τα όρια ηλικίας των πλοίων που είχε επιβληθεί μετά την τραγωδία του «ΣΑΜΙΝΑ».

Ετσι, με το Προεδρικό Διάταγμα 124 (ΦΕΚ 136/06-7-2006) καταργείται το όριο ηλικίας των πλοίων που είναι νομικά κατοχυρωμένο και τα «σαπάκια» των εφοπλιστών θα πλέουν μέχρι να ναυαγήσουν..!

Η απόφαση αυτή έρχεται να καταργήσει το όριο των 30 ετών, ύστερα από το οποίο θα έπρεπε τα πλοία να αποσύρονται. Και γίνεται ακόμα πιο προκλητική, όταν το όριο αυτό είχε τεθεί μετά το έγκλημα του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» με τους 81 νεκρούς.

Αυξήσεις που καίνε

Ηδη, από την 1η του Ιούνη οι ακτοπλόοι εφοπλιστές άρχισαν να διαμορφώνουν τις τιμές των εισιτηρίων «ελεύθερα», αξιοποιώντας το καθεστώς της πλήρους ασυδοσίας που επέβαλε για λογαριασμό τους η αντεργατική, εφοπλιστόδουλη πολιτική που έχουν συναποφασίσει από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι αυξήσεις αυτές αποτελούν μια πρώτη γεύση των όσων εφιαλτικών προμηνύονται όχι μόνο γι' αυτό το καλοκαίρι, αλλά και στο μέλλον, ενάντια στο δικαίωμα για σύγχρονες, φθηνές και ασφαλείς συγκοινωνίες με σταθερή καθημερινή σύνδεση χειμώνα-καλοκαίρι όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους.


Ετσι, η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας το «έργο» του ΠΑΣΟΚ και αξιοποιώντας τον κανονισμό 3577/92 που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ενωση για να εξυπηρετήσει το εφοπλιστικό κεφάλαιο, προώθησε φέτος την πλήρη «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, δίνοντας στους ακτοπλόους εφοπλιστές ακόμη ένα προνόμιο.

Μάλιστα, ήταν τόση η πρεμούρα της κυβέρνησης να προσφέρει τις υπηρεσίες της στους εφοπλιστές, ώστε προχώρησε πιο πέρα από τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης και «απελευθέρωσε» τα εισιτήρια και των πορθμειακών γραμμών!

Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες διαμορφώνουν πλέον την τιμολογιακή τους πολιτική «ανάλογα με τις ανάγκες τους», κάνοντας την τιμή των εισιτηρίων απρόσιτη για πολλούς και βέβαια διαψεύδοντας εντελώς τις δηλώσεις του Μ. Κεφαλογιάννη περί «λειτουργίας υγιούς ανταγωνισμού που θα καθηλώσει ή θα μειώσει τις τιμές». Ετσι, όλες οι εταιρείες, είτε ακτοπλοϊκές είτε πορθμειακές, επέβαλαν τις πρώτες αυξήσεις σε εισιτήρια και ναύλα οχημάτων και έπεται συνέχεια... Οι αυξήσεις αυτές ξεκινούν από 5,7% και φθάνουν μέχρι και 102,7%! Δηλαδή, μέχρι και διπλασιασμό των ναύλων (βλέπε και Πίνακα).

Αν για τους επιβάτες οι τιμές αυτές κάνουν απαγορευτικό ένα οικογενειακό ταξίδι για διακοπές στα ελληνικά νησιά και ταυτόχρονα δυσβάστακτη την επικοινωνία με την ηπειρωτική χώρα για τους νησιώτες μας, το ίδιο σίγουρο είναι ότι θα φουσκώσουν ακόμα περισσότερο τα πανιά της κερδοφορίας των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών. Κέρδη που έτσι και αλλιώς είναι υψηλά και που σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία διαμορφώνονται ως εξής:

Στον αφρό... της κερδοφορίας

«Μινωικές Γραμμές»: Το 2005 κατέγραψε τον υψηλότερο κύκλο εργασιών από την ίδρυσή της, ύψους 204,2 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά της κέρδη αυξήθηκαν κατά 94,7% από το 2004 και ανήλθαν στα 17,6 εκατ. ευρώ από τα 9 εκατ. ευρώ του 2004.

Eurokinissi

Δε διστάζουν να παίζουν ακόμα και με τη ζωή των επιβατών οι κυβερνήσεις των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και οι εφοπλιστές
«Hellenic Seaways», θυγατρική των «Μινωικών Γραμμών» (πλοιοκτήτρια του «ΣΑΜΙΝΑ»): Τα καθαρά της κέρδη ανήλθαν σε 2 εκατ. ευρώ ενώ το 2004 είχε παρουσιάσει ζημιές.

ΑΝΕΚ, δηλαδή Ι. Βαρδινογιάννης: Τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 30% και έφτασαν τα 40,2 εκατ. ευρώ.

Η «Attica Group» (πρώην «Επιχειρήσεις Αττικής»), του Π. Παναγόπουλου: Εμφάνισε ...μείωση κερδών το 2005, καθώς ανήλθαν στα 28,1 εκατ. ευρώ από τα 35,6 εκατ. ευρώ του 2004. Ομως, η ίδια κατέχει το 48,5% των μετοχών της «Blue Star», η οποία το 2005 κατέγραψε αύξηση των καθαρών κερδών κατά 66,4% σε σύγκριση με το 2004 και ανήλθαν στα 17,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, ελέγχει και το 11% των «Μινωικών»...

Ομως, πέρα από τα όσα κερδίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια, η κυβέρνηση της ΝΔ, με βάση το νόμο 2932 του ΠΑΣΟΚ για επιδότηση των εφοπλιστών και προκειμένου να καλυφθούν οι λεγόμενες ...άγονες γραμμές με «ζεστό» χρήμα από την τσέπη του εργαζόμενου λαού, τους έχει εξασφαλίσει για το 2006 επιδοτήσεις που θα ξεπεράσουν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ για την επόμενη 5ετία έχει εξαγγελθεί από το ΥΕΝ ότι οι επιδοτήσεις θα ξεπεράσουν συνολικά τα 300 εκατ. ευρώ!

Ελευθέρας και στα «σαπάκια»

Κι όμως, παρά τα κέρδη με ουρά και τα προνόμια, η κατάσταση των πλοίων στην ακτοπλοΐα δε βελτιώνεται. Ο ακτοπλοϊκός στόλος συνεχώς λιγοστεύει, ενώ η συντριπτική του πλειοψηφία αποτελείται από πλοία υπερήλικα και κυρίως υποσυντήρητα. Φέτος, έμειναν 77 ακτοπλοϊκά πλοία (σ.σ. δε συμπεριλαμβάνονται υδροπτέρυγα και παντόφλες) για να καλύψουν τις 240 ακτοπλοϊκές συνδέσεις (σ.σ. χώρια οι πορθμειακές). Πέρσι ήταν 90!

Από τα 77 τα 25 (ποσοστό 32%) έχουν έτη ναυπήγησης από το 1971 έως το 1977! Οχτώ κατασκευάστηκαν μεταξύ 1980 και 1986 και τα υπόλοιπα, στην πλειοψηφία τους ταχύπλοα, που σημαίνει ότι καλύπτουν λίγες ανάγκες, έχουν κατασκευαστεί από το 1990 και μετά. Εκτός από αυτά η κερδοφορία και η απελευθέρωση δεν εξασφάλισαν ούτε τη σταθερή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την υπόλοιπη χώρα. Συχνό έως και καθημερινό φαινόμενο ήταν και είναι οι καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων, οι βλάβες πλοίων με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβατών.