ΣΟΥΠΕΡ ΛΙΓΚΑ
Νέο προσωπείο, παλιές επιδιώξεις

Με τις ευλογίες ΝΔ - ΠΑΣΟΚ οι επιχειρηματίες του ποδοσφαίρου αναδομούν το μοντέλο, με στόχο την αύξηση των κερδών τους

Κυριακή 15 Οχτώβρη 2006

Παπαγεωργίου Βασίλης

Την επομένη της παρουσίασης του νέου φορέα διοργάνωσης του πρωταθλήματος στην Α' Εθνική, της Σούπερ Λίγκας (ΣΛ), είχαμε επισημάνει ότι τα πάντα γίνονται για την ακόμα μεγαλύτερη εμπορευματοποίηση του ποδοσφαίρου, η οποία θα μεγιστοποιήσει τα κέρδη των εμπλεκομένων επιχειρηματιών. Η επίκληση επιφάσεων και άλλοθι «για το καλό του αθλήματος και των φιλάθλων» και οι ισχυρισμοί περί «νέας εποχής», «άλλων ηθών» κλπ, δεν ήταν αρκετά να κρύψουν την ουσία.

Μερικούς μήνες μετά, και μόλις έξι αγωνιστικές από την έναρξη του επαγγελματικού πρωταθλήματος, οι εκτιμήσεις επιβεβαιώθηκαν απόλυτα. Με εξαίρεση κάποιες επικοινωνιακού τύπου κινήσεις, όλα ήταν παλιά. Στην ουσία - όπως αποδείχτηκε - μοναδικό ζητούμενο της ΣΛ είναι η αλλαγή του διαχειριστή στα έσοδα, από τον κρατικό κορβανά.

Μέγας χορηγός το Δημόσιο

Ο εκ των συνιδρυτών, Γ. Βαρδινογιάννης, είχε παραδεχτεί πως «η νέα δομή είναι κερδοσκοπικού χαρακτήρα». Ενώ στους λόγους δημιουργίας της ΣΛ είχε αναφερθεί, μεταξύ άλλων, η «ανάδειξη, δημιουργία, προβολή ποδοσφαιρικού "προϊόντος" με προστιθέμενη αξία» και η «αύξηση των συνολικών εσόδων των ομάδων της Α' Εθνικής κατηγορίας». Το μεγάλο ψέμα ήταν η υποτιθέμενη μη στήριξη στο δημόσιο κορβανά.

Τα έσοδα από χορηγίες είχαν υπολογιστεί σε περίπου 16 εκατ. ευρώ. Η ΣΛ εξασφάλισε μια χορηγία, περίπου 200 χιλ. ευρώ. Ετσι, στράφηκε στο μόνιμο χορηγό του επαγγελματικού πρωταθλήματος, το κράτος. Αρχικά οι επιχειρηματίες απαίτησαν να τους δώσει ο ΟΠΑΠ 40 εκατ. ευρώ ετησίως!.. Αφού η απαίτησή τους δεν έγινε δεκτή, δέχτηκαν τα περίπου 6 εκατ. ευρώ... Επιπλέον, η κάθε ομάδα συμβάλλεται και μόνη της με τον ΟΠΑΠ...

Και μην ξεχνάμε ότι παροχές υπήρξαν και στο νόμο («Ιδρυση, οργάνωση και λειτουργία αθλητικών επαγγελματικών ενώσεων και άλλες διατάξεις»), με τον οποίο δημιουργήθηκε η ΣΛ. Μεταξύ άλλων, ρυθμίστηκαν ευνοϊκά για τα ιδιωτικά συμφέροντα τα διάφορα χρέη των ΠΑΕ προς το κράτος και τα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ δεν έλειψαν και οι διατάξεις για φοροελαφρύνσεις των διαφόρων «επενδυτών».

Ενα παράδειγμα είναι αποκαλυπτικό. Ενώ η φορομπηχτική πολιτική κατά των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων σκληραίνει, στους επιχειρηματίες η ΝΔ (όπως και το ΠΑΣΟΚ προηγούμενα) δίνει νέες ευκαιρίες απαλλαγών. Σύμφωνα με την παράγραφο 6 του άρθρου 12, οι ενισχύσεις που θα δίνει η Ενωση Α' κατηγορίας (Σούπερ Λίγκα) «εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά της». Σε απλά ελληνικά, οι επιχειρηματίες μαζεύουν δέκα, μοιράζονται τα εννιά και φορολογούνται για ένα... Στον ίδιο δρόμο, φυσικά, είναι και η Β' Εθνική. Ο ΟΠΑΠ θα πληρώσει περίπου 3 εκατ. ευρώ για τις 18 ομάδες και περίπου άλλα τόσα η ΕΤ-3, για τα τηλεοπτικά δικαιώματα...

Για να μην υπάρξει η παραμικρή αμφιβολία, για το κρατικοδίαιτο των επιχειρήσεων του ποδοσφαίρου, σας παραθέτουμε την αναφορά (σε συνέντευξη στην εφημερίδα «GOALnews» 10/10), του Μπ. Παυλόπουλου, ενός εκ των παλαιοτέρων στελεχών του επαγγελματικού ποδοσφαίρου (πλέον σύμβουλος του ΟΠΑΠ) και βαθύ γνώστη των πραγμάτων: «Υστερα από το 2004 και μετά η πολιτεία έφθασε στο σημείο να δίνει 9 εκατ. ευρώ για ατομικές χορηγίες στις ΠΑΕ, 6 εκατ. ευρώ ως κεντρική χορηγία στη Σούπερ Λίγκα και 3 εκατ. ευρώ από το ΠΡΟΠΟ. Δηλαδή 18 εκατ. ευρώ. Προσθέστε και άλλα σημαντικά προνόμια, καθώς και έργα στα γήπεδα τα τελευταία 2,5 χρόνια. Ισως σωρευτικά να φθάνουν και τα 40 εκατ. ευρώ»...

Υπέρ των κερδών, κατά του ποδοσφαίρου

«H δημιουργία της Λίγκας, κατ' εντολή των συμφερόντων των μεγάλων ΠΑΕ, θα οξύνει περισσότερο τον ανταγωνισμό, θα επιταχύνει τη γιγάντωση σε βάρος των μικρότερων ομάδων και στην πορεία θα θέσει υπό αμφισβήτηση ακόμα και τη διεξαγωγή του ίδιου του πρωταθλήματος». Αυτό - μεταξύ άλλων - αναφερόταν, με αφορμή την έναρξη του πρωταθλήματος, σε σχετική ανακοίνωση του Αθλητικού Τμήματος της ΚΕ του ΚΚΕ. Μόλις έξι αγωνιστικές μετά, ας διαπιστώσουμε αν οι εκτιμήσεις επαληθεύονται.

Η ΕΡΤ - προφανώς με κυβερνητική εντολή - πριμοδοτεί τους κυρίους Κόκκαλη και Βαρδινογιάννη (μετά τη διαμαρτυρία του για τη συμφωνία με τον πρώτο) με 38 εκατ. ευρώ, αγοράζοντας τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ΠΑΕ Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού. Ποσά σχεδόν διπλάσια από αυτά που έδιναν τα ιδιωτικά κανάλια... Τα χρήματα αυτά αφορούν 90 αγώνες ελληνικού πρωταθλήματος. Και είναι περίπου τα ίδια με 190 παιχνίδια από Μουντιάλ, EURO και Τσάμπιονς Λιγκ! Στους δύο επιχειρηματίες πάνε περίπου τα μισά από τα έσοδα που προκύπτουν, για την ΕΡΤ, από την αύξηση του τέλους που επέβαλε η κυβέρνηση...

Ο κύριος Νικολαΐδης (σε συζήτηση με οργανωμένους οπαδούς) αντιδρά σε προφανή επισήμανσή τους: «Ποιος σας είπε ότι δε μιλάμε; Δεν είναι, όμως, η ώρα τώρα. Θα δώσω συνέντευξη Τύπου και θα μιλήσω και γι' αυτό το θέμα, γιατί είναι σκάνδαλο». Ακόμα δεν ήρθε η ώρα... Αντιδράσεις υπήρξαν και από άλλους παράγοντες. Οι οποίοι περιμένουν να δουν τι θα πάρουν από τις χορηγίες (δηλαδή το κράτος) για να καθορίσουν τη στάση τους.

Μήπως όμως σε άλλα ζητήματα, εφαρμόστηκαν «νέα ήθη» (από τη Σούπερ Λίγκα ή την κυβέρνηση); Ο νέος φορέας αξιοποιεί το νόμο κατά το δοκούν. Χρησιμοποιεί τα ευεργετήματά του, αλλά αρνείται να εφαρμόσει το κομμάτι που τον υποχρεώνει να προσλάβει μερίδα εργαζομένων από την πρώην ΕΠΑΕ...

Η Επιτροπή Επαγγελματικού Αθλητισμού, ανέβαλε την απόφασή της για έκπτωση της εγγυητικής του ΠΑΟΚ (λόγω χρεών), εντελώς συμπτωματικά, για μετά τις εκλογές... Τα δικαιοδοτικά όργανα, συγκροτήθηκαν μόλις την 5η αγωνιστική. Ετσι οι συνέπειες πειθαρχικών παραπτωμάτων ήταν ανύπαρκτες, στο περίπου ή θα εφαρμοστούν αναδρομικά... Ενώ σε μια επίδειξη «δημοκρατίας και διαφάνειας» αποφάσισαν οι εκδικάσεις των υποθέσεων να είναι χωρίς την παρουσία δημοσιογράφων...

Με - τουλάχιστον - τις ευλογίες της ΣΛ τροποποιήθηκαν κανονισμοί. Μεταξύ αυτών, για να τιμωρηθεί με ποινή «κεκλεισμένων των θυρών» μια ΠΑΕ, πρέπει το γήπεδο να γίνει «Βιετνάμ». Αλλιώς τιμωρείται με πρόστιμο. Να γιατί είδαμε «ομορφιές» όπως στο ντέρμπι Ολυμπιακού - ΑΕΚ και θα δούμε και άλλες... Από την άλλη όμως, με πρόσχημα τα φαινόμενα βίας και υποτιθέμενο στόχο «την αναβάθμιση και τήρηση των κανόνων ασφαλείας στους αγώνες», δημιουργείται «υπηρεσία εσωτερικής ασφαλείας»...

Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει «δημιουργία βάσης δεδομένων και αρχείο με την καταγραφή όλων των συμβάντων, επεξεργασία στατιστικών, εμπειρία από το εξωτερικό κλπ.»... Τους ιδιωτικούς στρατούς δε νομίζουμε ότι θα τους ενοχλήσει. Φαινόμενα, όμως, όπως η ανάρτηση πανό με το σύνθημα «Σούπερ Λίγκα. Κάθε αγώνας... μια αρπαχτή», σίγουρα θα τα πατάξει. Αλλωστε οι φίλαθλοι «δικαιούνται» μόνο να πληρώνουν, όχι να έχουν γνώμη και αντιρρήσεις...

Αντί άλλου επιλόγου, παραθέτουμε ένα γεγονός συμβολικό, αλλά και ενδεικτικό ταυτόχρονα, για τα «νέα» ήθη. Στο μπλουζάκι (τουλάχιστον) της ΠΑΕ ΑΕΚ, το έμβλημα της ομάδας, μεταφέρθηκε δεξιά. Στη θέση της καρδιάς, οι «ταγοί», τοποθέτησαν το λογότυπο του χορηγού... Γιατί, όπως επισημαίνει σε άρθρο του, με τίτλο «Τι ακριβώς επιδιώκει η Σούπερ Λίγκα;» («Sportday», 6/10) ο Χρίστος Χαραλαμπόπουλος «...εκείνο που τους ενδιέφερε περισσότερο ήταν να διασφαλίσουν πάνω από όλα τα έσοδά τους -και το ενδεχόμενο να μεγιστοποιηθούν - και μετά οτιδήποτε άλλο»...