ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Κι άλλοι σκανδαλώδεις όροι εκτός του τριπλασιασμού διοδίων

Από ποια τμήματα του εθνικού δικτύου θα ξεκινήσει η «νέα ιδέα»

Πέμπτη 20 Ιούλη 2000

Εκτός από τον τριπλασιασμό των διοδίων (θα φτάσουν 15 δρχ. το χιλιόμετρο, όσο δηλαδή σχεδόν κοστίζει και η... βενζίνη) και πολλά άλλα σκανδαλώδη κίνητρα προτίθεται να δώσει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, προκειμένου να κατασκευάσουν ορισμένα τμήματα των Εθνικών οδών, με το σύστημα της ληστρικής αυτοχρηματοδότησης - συγχρηματοδότησης. Μεταξύ αυτών των κινήτρων περιλαμβάνονται:

Ολα αυτά και πολλά άλλα θα περιέχονται στις προβλέψεις του Νομοθετικού Πλαισίου Συμβάσεων Παραχώρησης, του οποίου τις διατάξεις επεξεργάζεται ήδη η κυβέρνηση (με τη βοήθεια βέβαια ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου, τον οποίο έχει προσλάβει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας). Θα πρόκειται ουσιαστικά για νόμο στον οποίο θα κωδικοποιούνται όσα προβλέπουν οι αντίστοιχες αποικιοκρατικού τύπου συμβάσεις παραχώρησης που έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα για τα Σπάτα, το Ρίο - Αντίρριο, το μετρό Θεσσαλονίκης, τη Σταυρού - Ελευσίνας κ. ά. και που ουσιαστικά απαλλάσσουν τους ιδιώτες από οποιοδήποτε επιχειρηματικό κίνδυνο. Ο νόμος αυτός θα είναι γενικός, καθώς θα καθορίζει το πλαίσιο των συμβάσεων παραχώρησης - όπως ανέφερε χτες ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας Χρ. Πάχτας - όχι μόνο των οδικών έργων, αλλά και αυτών που αφορούν το σιδηροδρομικό δίκτυο, τις μαρίνες, τα λιμάνια κ.λπ.

Ολα αυτά αποδεικνύουν πόσο αναληθές είναι το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι δήθεν επιδιώκεται να μπουν οι ιδιώτες στο παιχνίδι της κατασκευής των έργων, επειδή έτσι το δημόσιο θα εξοικονομήσει κονδύλια για τη χρηματοδότηση άλλων προγραμμάτων, όπως της Παιδείας, της Υγείας κ.λπ. Απλώς με το επιχείρημα αυτό γίνεται προσπάθεια να δικαιολογηθούν οι ιδιωτικοποιήσεις, στις οποίες οδηγεί ο άκρατος νεοφιλελευθερισμός της, αλλά και το άγχος της να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν περισσότερο τα μεγάλα ντόπια και ξένα οικονομικά συμφέροντα.

Από πού θα ξεκινήσουν

Στο μεταξύ ο Χρ. Πάχτας ανακοίνωσε χτες επίσημα τα πρώτα τμήματα των αυτοκινητοδρόμων που θα κατασκευαστούν με τη μέθοδο αυτή και η εκμετάλλευσή τους θα παραχωρηθεί στους ιδιώτες για 20 με 25 χρόνια. Να σημειώσουμε ότι τα τμήματα αυτά αποτελούν προτάσεις του ιδιώτη χρηματοοικονομικού συμβούλου του υπουργείου και έγιναν με γνώμονα την όσο το δυνατόν μικρότερη ανάληψη επιχειρηματικού ρίσκου από τους ιδιώτες κατασκευαστές. Γι' αυτό και περιλαμβάνει την εκμετάλλευση όχι μόνο των τμημάτων που θα κατασκευάσουν, αλλά και των πλησιέστερων σ' αυτά που έχει ήδη κατασκευάσει το ελληνικό δημόσιο. Συγκεκριμένα:

Εκτός από αυτά με την ίδια μέθοδο σκοπεύει η κυβέρνηση να κατασκευαστούν ορισμένα τμήματα της Εγνατίας (προφανώς τα πιο κερδοφόρα και με τη μεγαλύτερη προβλεπόμενη κίνηση), ενώ ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη ζεύξη του Μαλιακού.