«Χρώματα» του καλοκαιριού
Κυριακή 23 Ιούλη 2000

Δημιουργία της Ρόζας Ηλιού
Πολλές και ενδιαφέρουσες εκθέσεις πραγματοποιούνται τους καυτούς μήνες του καλοκαιριού, «εκτός των τειχών» της πρωτεύουσας. Πάρος, Σύρος, Ανδρος, Σπέτσες, Κέα, Σίφνος, Κρήτη... υπόσχονται να μας δροσίσουν και εικαστικά.

Εργο του Θ. Μανωλίδη
Η έκθεση του Θ. Μανωλίδη περιλαμβάνει 30 πίνακες, ελαιογραφίες και συνθέσεις επεξεργασμένες σε φύλλο χρυσού. Ο μνημειακός χαρακτήρας των έργων, ο πλούτος και η τελειότητα των λεπτομερειών συνθέτουν εικόνες ενορχηστρωμένες με ευαισθησία και αισθητική πληρότητα.

Οπως σημειώνει ο Κ. Ιωαννίδης στον κατάλογο, «Τα έργα του Θ. Μανωλίδη είναι κοντά στην ελληνιστική και βυζαντινή ζωγραφική, κεντημένα σα χρωματισμένη γραφή, δουλεμένα, κυρίως, με φύλλο χρυσού και ατέλειωτες αρχαίες παραστάσεις, καταργώντας το συγκεκριμένο χώρο και παρασύροντάς μας σε μιαν άλλη ατμόσφαιρα, περισσότερο μαγική και συμβολική».

Η Ρ. Ηλιού παρουσιάζει «είκοσι χρόνια γλυπτικής». Εργα δουλεμένα σε ξύλο, αλουμίνιο και μπρούντζο, με κεντρικό θέμα τη γυναίκα. Η γλύπτρια δουλεύει σε επίπεδες επιφάνειες, τονίζοντας άλλοτε μόνο το σώμα κι άλλοτε το κεφάλι. Πρόκειται για την πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση της γλύπτριας, ύστερα από 35 έτη συνεχούς εργασίας. Και οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 2 Αυγούστου. Τον Αύγουστο θα παρουσιαστούν έργα των Σ. Σόρογκα και Θ. Πανταλέων.

Σχέδιο του Γεράσιμου Στέρη
Αντιπροσωπευτικά έργα της εικαστικής διαδρομής του Χρήστου Μποκόρου, περιλαμβάνει η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 24/9 στο Ιδρυμα Πέτρου και Μαρίκας Κυδωνιέως, στη Χώρα της Ανδρου. Η ενδιαφέρουσα αυτή έκθεση, με τίτλο «Τοπία της Ενδοχώρας», πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εικαστικού θεσμού του Ιδρύματος, με τίτλο «ΠΛΟΕΣ», που φέτος διανύει τον έκτο χρόνο λειτουργίας του. Για τον Χρ. Μποκόρο, η ζωγραφική πράξη είναι μία συνεχής πνευματική άσκηση για την αναζήτηση της αλήθειας. Ο ρεαλισμός στο έργο του φανερώνει πως ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί την αναπαραστατικότητα, όχι ως αυτοσκοπό, αλλά ως έναν τρόπο αναθεώρησης της θέασης. Η ζωγραφική του συσχετίζει τη φύση των υλικών με τη φύση της εικόνας, θέτοντας ερωτήματα γύρω από τις διαδικασίες ανακλήσεων της μνήμης, καθώς αυτές συνδυάζονται με την πραγματικότητα, που κάθε φορά μας προσδιορίζει.

Σε ένα άλλο όμορφο νησί, τις Σπέτσες, φιλοξενούνται δύο ενδιαφέρουσες εκθέσεις. Στην αίθουσα τέχνης «Αστρολάβος - Σπέτσες» (Συγκρότημα Νησιά), παρουσιάζεται έκθεση κατασκευών του Λογό, με τίτλο «ΛΟΓΟ... ήρωες». Με τη γνωστή χιουμοριστική γραφή του και τους συνήθεις... ύποπτους ήρωές του, ο Λογό έκανε δύο ενότητες έργων, μία κατασκευών ντεκουπαρισμένων σε μέταλλο και ζωγραφισμένων και από τις δύο πλευρές και μία επίτοιχων κατασκευών σε ξύλο με ντεκουπαρισμένα και βαμμένα τα ανθρωπάκια του, πάνω σε φόντα από ξύλο, στα οποία δημιουργεί τις συνθέσεις του.

«Το δένδρο», έργο του Χρ. Μποκόρου
Στον ίδιο χώρο, φιλοξενείται έκθεση ζωγραφικής της Μαρίας Ηλία. Η έκθεση αποτελείται από μια σειρά έργων με θέμα το παιδί, άλλων σε μουσαμά και άλλων σε χαρτί, με κύριο υλικό λάδι, σκόνες με κόλλα, με ξηρά παστέλ κ.ά. Παιδικές μορφές - κούκλες πλασμένες με μαυρόασπρες αποχρώσεις, στέκουν προβληματισμένες στους πίνακές της, ντυμένες με έντονα χρώματα και πλαισιωμένες από κάποια παιδικά παιχνίδια.

Στην ίδια αίθουσα, από τις 29/7, φιλοξενείται έκθεση της ζωγράφου Λήδας Παπακωσταντίνου με τίτλο «Ταξιδεύοντας με τον πατέρα μου». Η έκθεση αποτελείται από δύο ενότητες: Η μία περιλαμβάνει επίτοιχα έργα διαφόρων διαστάσεων. Πολλά από αυτά έχουν για φόντο, κλιματολογικούς χάρτες της Ελλάδας, τυπωμένους στις αρχές του περασμένου αιώνα, ενώ στο πρώτο πλάνο, η συμβίωση διαφορετικών υλικών συνθέτει έναν κόσμο διάφανο, προσωπικό και συνάμα προσιτό. Η δεύτερη ενότητα περιλαμβάνει γλυπτά «μικρού μεγέθους - μεγάλων διαστάσεων», όπως τα ονομάζει η Λ. Παπακωσταντίνου. Πρωτογενή υλικά, πέτρα, σίδηρο, ξύλο, γυαλί, δένονται μεταξύ τους σε φόρμες ελεύθερες, λιτές και δυναμικές, δημιουργώντας έργα που εντάσσονται άνετα στον ελεύθερο χώρο. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 24/8.

Ο Γ. Στέρης παρουσίασε έργα του στην Ελλάδα μόνο δύο φορές: Το 1931 στην Αθήνα και το 1936 στη Θεσσαλονίκη, γιατί αμέσως μετά ταξίδεψε στην Αμερική, όπου και χάνονται τα ίχνη του. Οι εκθέσεις του αυτές ήταν όμως αρκετές, για να αποκαλύψουν μιαν άλλη εκδοχή του «μοντέρνου», αλλά και της «ελληνικότητας».

Τα «Κυκλαδικά Βιβλία», που εκθέτει η Χρύσα, είναι έργα που έγιναν από πεντελικό μάρμαρο ή γύψο, στην περίοδο 1957 - 1962.


Η.Μ.