ΠΤΩΣΗ «ΚΟΝΚΟΡΝΤ» ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ
Προαναγγελθείσα βουτιά θανάτου;
Τετάρτη 26 Ιούλη 2000

Associated Press

Αεροπλάνο τύπου «Κονκόρντ»
ΠΑΡΙΣΙ - ΛΟΝΔΙΝΟ.-

Κατά την απογείωσή του, ακούστηκε θόρυβος πολύ μεγαλύτερος από το συνηθισμένο, επίσης πολύ καπνός. Αυτόπτες μάρτυρες άκουσαν και εκρήξεις. Τελικά, το «Κονκόρντ» της γαλλικής εταιρίας «Αιρ Φρανς», πτήση AF 4590, έγινε μία τεράστια πύρινη μάζα, μία «μικρή ατομική βόμβα» και έπεσε πάνω σε ξενοδοχείο στην περιοχή Γκονές, κοντά στο αεροδρόμιο του Παρισιού, Σαρλ Ντε Γκολ.

Ειρωνεία της τύχης, τραγική σύμπτωση; Λιγότερο από 24 ώρες πριν, η κατασκευάστρια εταιρία « Aerospatiale», με ανακοίνωσή της, διαβεβαίωνε ότι τα «Κονκόρντ» «είναι απολύτως ασφαλή», μετά τις καταγγελίες που είδαν το φως της δημοσιότητας, ότι τα εν λόγω υπερηχητικά αεροπλάνα πετούν με ρωγμές στα φτερά και, ίσως, θα πρέπει να ακινητοποιηθούν για να γίνει έλεγχος και τυχόν επισκευές... Ομως, σε καιρούς άκρως ανταγωνιστικούς, κάτι τέτοιο είναι αδύνατο, έστω και για ένα αεροπλάνο που η τιμή του εισιτηρίου κυμαίνεται περίπου στα 3 εκατομμύρια δραχμές!

Οσον αφορά το τραγικό αυτό αεροπορικό δυστύχημα, μέχρι αργά χτες βράδυ, ο αριθμός των ανθρώπων που έχασαν τη ζωή τους είχε φτάσει στους 113, ενώ ενδέχεται να αυξηθεί και άλλο, καθώς το αεροπλάνο με προορισμό τη Νέα Υόρκη έπεσε πάνω σε ένα ξενοδοχείο, το «Relais Bleu», και στο εστιατόριό του, το οποίο πήρε αμέσως πήρε φωτιά. Στο αεροσκάφος επέβαιναν 100 επιβάτες και εννιά άτομα πλήρωμα. Επίσης, μέχρι στιγμής στον κατάλογο των νεκρών πρέπει να προστεθούν ακόμη τέσσερα άτομα, που βρίσκονταν κοντά στο σημείο της συντριβής του αεροπλάνου, ενώ ακόμη 12 είναι τραυματίες.


Associated Press

Οπως ανακοίνωσε το γερμανικό ταξιδιωτικό γραφείο Deilmann, οι επιβάτες του «Κονκόρντ» ήταν όλοι Γερμανοί που μετέβαιναν στη Νέα Υόρκη, με τελικό προορισμό το Εκουαδόρ. Στην πρεσβεία της Γερμανίας στο Παρίσι, έχει συγκροτηθεί υπηρεσία με ειδικούς για την αντιμετώπιση της κρίσης, που θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο και σε αυτήν θα μπορούν να απευθύνονται οι συγγενείς των θυμάτων, ανακοίνωσε Γερμανός διπλωμάτης, τη στιγμή που στο τόπο της καταστροφής μετέβησαν ο Γάλλος πρωθυπουργός Λιονέλ Ζοσπέν και ο υπουργών Μεταφορών Ζαν Κλοντ Γκαϊσό.

Πρόβλημα στον κινητήρα

Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις που μεταδόθηκαν από τα ειδησεογραφικά πρακτορεία, η βουτιά θανάτου του «Κονκόρντ», πιθανώς να οφείλεται σε πρόβλημα στον κινητήρα, όπως δήλωσε χθες ο γενικός διευθυντής της «Air France», Ζαν - Σιρίλ Σπινετά, που βρέθηκε στον τόπο του δυστυχήματος κοντά στο αεροδρόμιο Παρί - Ρουασί, αμέσως μετά τη μοιραία πτώση. Πάντως, ο Σπινετά έσπευσε να αποκλείσει ότι οι μικρορωγμές που εντοπίστηκαν στα φτερά ορισμένων αεροσκαφών αυτού του τύπου έχουν καμιά σχέση με τη συντριβή.

Το μοναδικό υπερηχητικό επιβατηγό

Το αεροσκάφος «Κονκόρντ», που ήρθε δραματικά στην επικαιρότητα με το τραγικό δυστύχημα κοντά στο αεροδρόμιο Σαρλ ντε Γκολ στο Παρίσι, είναι το μόνο υπερηχητικό επιβατηγό αεροσκάφος που βρίσκεται σε υπηρεσία στον κόσμο.

Το πρωτότυπο 001 του «Κονκόρντ» έκανε την πρώτη πτήση του στις 2 Μάρτη του 1969, που διήρκεσε 29 λεπτά, πάνω από την Τουλούζη με γαλλικό πλήρωμα και κυβερνήτη τον Αντρέ Τιρκάτ, διευθυντή της υπηρεσίας δοκιμών εν πτήσει της «Sud Aviation». Για πρώτη φορά έσπασε το φράγμα του ήχου την 1η Οκτώβρη του 1969, ενώ με τη γαλλο-αγγλική κοινοπραξία, οι πρώτες εμπορικές πτήσεις άρχισαν το Γενάρη του 1976.

Η «British Airways» και η «Air France» το εκμεταλλεύονται στην έκδοση των 100 θέσεων, με το προαναφερόμενο πανάκριβο εισιτήριο, που απευθύνεται αποκλειστικά σε πελάτες «άλλης κατηγορίας», από τους κοινούς θνητούς.

Ομως, όπως αποδείχτηκε, και αυτοί, μαζί με όσους χρησιμοποιούν τις «απλές» πτήσεις, υπομένουν τα προβλήματα, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την αλόγιστη κούρσα των εταιριών στον τομέα των αεροπορικών εμπορικών πτήσεων. Μία κούρσα που ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του '80, μετά την εφαρμογή της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων των αεροπορικών εταιριών, που ήταν μέχρι εκείνη τη στιγμή κρατικές και, λίγο αργότερα, με την εμφάνιση πλήθους ιδιωτικών αεροπορικών εταιριών, που έχουν κάνει πια τις πτήσεις «ρίσκο»...

«Γερασμένα και κατάκοπα» αεροπλάνα

Μπορεί, φυσικά, το «Κονκόρντ» που κατέπεσε χθες το απόγευμα να είναι το πρώτο εν λόγω αεροσκάφος, σπάζοντας τις εντυπωσιακές επιδόσεις στον τομέα της ασφάλειας, όμως ενδέχεται και αυτό να μην ξεφεύγει από τον κανόνα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια. Οι αποκαλύψεις που έγιναν τη Δευτέρα μιλούσαν για το ότι, τόσο η «Μπρίτις Αιργουέις», όσο και η «Αιρ Φρανς» παραδέχτηκαν ότι σε μία εγκάρσια τομή μήκους 1,7 μέτρων στην ουραία πτέρυγα (όπου βρίσκονται και οι κινητήρες) του υπερηχητικού αεροσκάφους διαπιστώθηκαν ρωγμές, μήκους άνω των 50 χιλιοστών. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα «Κονκόρντ» έχουν πτερύγια σε σχήμα δέλτα, εξοπλισμένα με τέσσερις κινητήρες Rolls Royce/Snecma Olympus 593 και το «Κονκόρντ» μπορεί να μεταφέρει από 100 έως 144 επιβάτες, με ταχύτητα κρουαζιέρας 2,04 Mach (περίπου 2.200 χλμ. την ώρα) σε υψόμετρο 15/18.000 μέτρα.

Εκμετάλλευση μέχρι το 2017!

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι ότι παρά τις διαβεβαιώσεις του Σπινετά, χθες 3 μόλις ώρες μετά το δυστύχημα, η «British Airways» ανακοίνωσε πως ματαιώνει τις δύο επόμενες πτήσεις των αεροσκαφών της τύπου «Κονκόρντ», που είχαν προγραμματιστεί για την Τρίτη, μετά το τραγικό δυστύχημα κοντά στο αεροδρόμιο του Παρισιού. Η πτήση της ΒΑ 003 από το Χίθροου προς τη Νέα Υόρκη και η πτήση της ΒΑ 004 από τη Νέα Υόρκη προς το βρετανικό αεροδρόμιο ματαιώθηκαν, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρίας.

Προληπτικές ενέργειες ή... Ειδικά, αν αναλογιστεί κανείς ότι το κόστος της συντήρησής τους, αλλά και των επισκευών είναι τεράστιο, ειδικά στο στόλο που χρησιμοποιούν και οι δύο εταιρίες και συμπληρώνει σε λίγο 25 χρόνια ζωής, γεγονός που τα ταλαιπωρεί ολοένα και πιο συχνά με τεχνικά προβλήματα. Εξάλλου, το «Κονκόρντ» θα πρέπει να σταματήσει τις δραστηριότητές του, σύμφωνα με την «British Airways» σε 15 έως 20 χρόνια, ενώ η «Air France» προβλέπει να εκμεταλλεύεται το αεροσκάφος «μέχρι το 2017 τουλάχιστον».

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΑΤΙΤΛΟ (2012-01-04 00:00:00.0)
«Παράνοια» στους αιθέρες... (2004-01-03 00:00:00.0)
Πράκτορες... έμποροι όπλων και «τρομοκράτες» φαντάσματα (2003-08-14 00:00:00.0)
1969: Η χρονιά των μεγάλων επιτευγμάτων της αεροναυπηγικής (2001-03-02 00:00:00.0)
Αποζημιώσεις διεκδικούν οι συγγενείς των θυμάτων της συντριβής του «Κονκόρντ» (2000-08-18 00:00:00.0)
Αεροπορικό δυστύχημα (1997-12-13 00:00:00.0)