Σαρκαστική αναπαράσταση του καπιταλισμού

Η όπερα των Μπρεχτ - Βάιλ «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» παρουσιάζεται στη Λυρική Σκηνή

Παρασκευή 17 Δεκέμβρη 1999

Θ. Πετράκης, Β. Τσαμπαλή, Δ. Τρούσσας
Με το κορυφαίο έργο του Μπέρτολτ Μπρεχτ και του Κουρτ Βάιλ «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι», η Εθνική Λυρική Σκηνή αποχαιρετά τη χρονιά που φεύγει και υποδέχεται την καινούρια. Η πρεμιέρα της όπερας, που αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στη μουσική ιστορία του 20ού αιώνα, θα γίνει την Κυριακή, ενώ η παράσταση θα επαναληφθεί στις 21, 22, 23, 25, 26, 28, 29 Δεκεμβρίου και στις 2 Ιανουαρίου. Οπερα επική, η «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι» χρειάστηκε δύο χρόνια για να ολοκληρωθεί από το περίφημο δημιουργικό ζευγάρι Μπρεχτ και Βάιλ (1927 - 1929). Οπως και ο ίδιος ο Μπρεχτ έλεγε, «έμεινε ζωντανή, παρά το πέρασμα του χρόνου, σαν ντοκιμαντέρ της εποχής του. Ακόμα και σήμερα, το έργο δημιουργεί την ίδια διαφορετική αίσθηση, που περιέγραφα το 1931, μετά από τη βερολινέζικη πρεμιέρα: Ενα μείγμα τρόμου και θαυμασμού. Η ατμόσφαιρα αγωνίας του Βερολίνου, της δεκαετίας του '20, δεν έχει περιγραφεί ποτέ τόσο πιστά, όπως σε αυτή την όπερα, της οποίας οι μελωδίες και τα χρώματα μένουν αξέχαστα».

Εργο, που αποκαλύπτει έναν κόσμο καπιταλιστικής «ελευθερίας», διατηρεί και σήμερα, οκτώ δεκαετίες μετά τη δημιουργία του, όλη τη φρεσκάδα της ιδιοφυούς καρικατούρας. Σημείο αναφοράς είναι η πόλη του Μαχαγκόνι, μια συμβολική καρικατούρα της ελευθερίας, η οποία κατοικείται από τυχοδιώκτες, δολοφόνους, μαστροπούς, πόρνες. Η πόλη, όπως σημειώνει ο Νίκος Τσούχλος που έχει αναλάβει τη μουσική διεύθυνση, «αποτελεί το θέατρο τρομερών συμβάντων που παραπέμπουν με καυστικό τρόπο σε συγκεκριμένες κοινωνικές και ιστορικές πραγματικότητες.., σαρκαστική αναπαράσταση του καπιταλισμού». Αναφερόμενος στη μουσική του έργου, κατά τη διάρκεια χτεσινής συνέντευξης Τύπου, ο μαέστρος είπε ότι «η παρτιτούρα του Βάιλ είναι μια ιδιοφυής συρραφή από θέματα, ήχους, τεχνοτροπίες. Σε αυτήν ενυπάρχουν σύγχρονη μουσική, καμπαρέ, μελωδικά τραγούδια, στοιχεία τζαζ».

Η όπερα ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου, ο οποίος, όπως ανέφερε, απαίτησε αυξημένο υποκριτικό ρόλο από τους τραγουδιστές, καθώς πρόκειται για ένα μεικτό θέαμα. Τα σκηνικά είναι του Νίκου Πετρόπουλου, τα κοστούμια του Δαμιανού Ζαρίφη και η χορογραφία του Χάρη Μανταφούνη. Το ρόλο της Τζένι Χιλ θα ερμηνεύσουν διαδοχικά η Σόνια Θεοδωρίδου και η Τζένη Δριβάλα. Οπως είπε χτες η Σ. Θεοδωρίδου, αυτή είναι η πρώτη συμμετοχή της σε παράσταση της ΕΛΣ και «σ' ένα έργο που αγαπώ ιδιαίτερα». Τραγουδούν, επίσης, διαδοχικά: Ζάχος Τερζάκης - Κωνσταντίνος Παλιατσάρας, Βαρβάρα Τσαμπαλή - Λυδία Αγγελοπούλου, Θάνος Πετράκης - Δημήτρης Σιγαλός, Διονύσης Τρούσσας- Κύρος Πατσαλίδης, Παναγιώτης Αθανασόπουλος - Μιχάλης Κατσούλης, Δημήτρης Κασιούμης - Παύλος Σαμψάκης κ.ά. Αύριο (1 μ.μ.), παραμονή της πρεμιέρας, ο Ανδρέας Ρικάκης θα δώσει διάλεξη στο Φουαγιέ της Λυρικής, σχετική με το έργο, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.