ΝΔ ΚΑΙ ΠΑΣΟΚ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
Κοινός σκοπός, κοινά προγράμματα

Μερικά παραδείγματα

Κυριακή 11 Φλεβάρη 2007

Πριν μερικά χρόνια, το ΠΑΣΟΚ, άρχισε την επίθεση και οι φοιτητές απαντούσαν με διαδηλώσεις ενάντια στη Διακήρυξη της Μπολόνια...
Τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ επέλεξαν στο μέγα θέμα της Παιδείας να εστιάσουν την «αντιπαράθεση» μόνο γύρω από το άρθρο 16. Σοβαρό; Σοβαρότατο, όχι όμως και το κεντρικό ζήτημα αντιπαράθεσης για το σύνολο των οξυμένων προβλημάτων της Παιδείας. Είναι ένα εύκολο θέμα, που επιτρέπει και εντύπωση αντιπαράθεσης να δημιουργείται και ανεμπόδιστα να προωθούνται οι αντιδραστικές μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία. Εύκολο, καθώς και τα δύο κόμματα συμφωνούν να αναθεωρηθεί (μόνο που δε βρίσκουν από κοινού τον κατάλληλο χρόνο). Εύκολο και γιατί, με την προσοχή στραμμένη εκεί, μένουν απ' έξω μια σειρά θέματα στα οποία τα δύο κόμματα έχουν κοινή πολιτική. Ως προς το ίδιο το άρθρο 16, ακόμα και για όσους διατηρούν αυταπάτες ότι η θέση του ΠΑΣΟΚ γι' αυτό μπορεί να αλλάξει (λόγω των δηλώσεων περί αποχώρησης από τη διαδικασία της αναθεώρησης), απάντησε στη Βουλή ξεκάθαρα ο ίδιος ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ: «Εμείς τη θέση μας για την αναθεώρηση του άρθρου 16 την αποφασίσαμε, την παρουσιάσαμε, την ψηφίσαμε στην Επιτροπή. Αυτές είναι οι θέσεις μας». Οποιος ανατρέξει στα πρακτικά της Βουλής και τις δημόσιες τοποθετήσεις του προέδρου και των στελεχών του ΠΑΣΟΚ αυτό το διάστημα, θα αντιληφθεί πολύ εύκολα ότι η θέση του ΠΑΣΟΚ - που αυτή είναι και δεν αλλάζει - είναι ξεκάθαρα υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16. Και για αυτή τη στάση του ΠΑΣΟΚ, εξάλλου, η υπουργός Παιδείας της ΝΔ, Μαριέττα Γιανάκου, έχει δώσει συγχαρητήρια, λέγοντας: «Ο κ. Παπανδρέου, προσωπικά και λόγω της εμπειρίας του, έχει μια σωστή στάση»...

...Σήμερα, με κυβέρνηση ΝΔ, η επίθεση συνεχίζεται, όπως και η αντεπίθεση του κινήματος
Τι μένει μετά τις φιλοφρονήσεις για το άρθρο 16; Μένει το γεγονός ότι από το άλφα έως το ωμέγα, οι θέσεις και των δυο κομμάτων για την Παιδεία είναι ίδιες, γιατί πολύ απλά έχουν κοινό σκοπό, γιατί και τα δυο κόμματα δίνουν εξετάσεις πρώτα και κύρια στο κεφάλαιο. Ετσι, στην ημερήσια διάταξη των θέσεών τους για την Παιδεία είναι, τόσο για το ΠΑΣΟΚ, όσο και για τη ΝΔ, η «αξιολόγηση», η «διά βίου εκπαίδευση», η «πιστοποίηση προσόντων», η απόκτηση «δεξιοτήτων» κ.ο.κ.

Φροντίζουν, λοιπόν, οι όποιες «αλλαγές» ή «μεταρρυθμίσεις» στην εκπαίδευση να υπηρετούν τις ανάγκες του κεφαλαίου. Ο κοινός σκοπός τους οδηγεί και σε ίδιες ακριβώς πολιτικές, σε ίδια ακριβώς μέτρα. Με τον ίδιο τρόπο, δε, προσπαθούν να παραπλανήσουν και τον κόσμο. Αφού ούτε το ΠΑΣΟΚ, ούτε η ΝΔ παραδέχονται ότι τα μέτρα που παίρνουν είναι άκρως αντιλαϊκά, ρητορεύουν περί ευκαιριών και περί ποιότητας στην εκπαίδευση.

Η συμφωνία της πολιτικής τους ήταν βέβαια αναμενόμενο να εκφραστεί, αφού ακόμα και τα προεκλογικά τους προγράμματα έμοιαζαν σαν δυο σταγόνες νερό. Να, λοιπόν, γιατί είναι απαραίτητη η μομφή και στους δυο:

Υπογράφουν και εφαρμόζουν τις ίδιες ευρωπαϊκές αποφάσεις

Από αυτές τις αποφάσεις, που συνυπογράφουν η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ, εκπορεύεται η κατεύθυνση της εκπαιδευτικής πολιτικής των κυβερνήσεών τους, που είναι κοινή τόσο για τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ όσο και για την κυβέρνηση της ΝΔ. Από αυτές τις αποφάσεις εκπορεύονται ακόμα και τα συγκεκριμένα μέτρα που παίρνονται στην εκπαίδευση.

Ο ένας σχεδιάζει, ο άλλος υλοποιεί...

Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν μια βδομάδα, η ίδια η υπουργός στη Βουλή, απευθυνόμενη προς το ΠΑΣΟΚ, ρωτούσε (για να δείξει πως ό,τι σχεδίαζε το ΠΑΣΟΚ τελικά το υλοποίησε η ΝΔ): «Γιατί επί τόσα χρόνια σταθήκατε αδύναμοι να φέρετε στη Βουλή το νόμο για την ποιότητα και την αξιολόγηση στην εκπαίδευση; Γιατί επί τόσα χρόνια αδυνατούσατε, το Διεθνές Πανεπιστήμιο που δήθεν θέλατε να φτιάξετε, να το κάνετε; Γιατί επί τόσα χρόνια αφήσατε την αναγνώριση τίτλων σπουδών με απίστευτα σκάνδαλα και κατηγορίες, αφού σταθήκατε ανίκανοι να αλλάξετε ακόμα και το ΔΙΚΑΤΣΑ; Γιατί επί τόσα χρόνια αρνηθήκατε να στηρίξετε τη διά βίου εκπαίδευση;».

Δηλαδή, είτε με πράσινο είτε με μπλε μανδύα, η πολιτική τού «κάθε πόλη και Πανεπιστήμιο, κάθε χωριό και ΤΕΙ» συνεχίζεται και μαζί της συνεχίζεται η δραματική υποβάθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης, με τμήματα που δεν έχουν επιστημονικό αντίκρισμα, δεν έχουν κτίρια, δεν έχουν καθηγητές κ.ο.κ.

Προσθέτουμε, δε, ότι το νομοθετικό πλαίσιο των μεταπτυχιακών καταρτίστηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ το 1992, η οποία όρισε ότι μπορούν τα μεταπτυχιακά να έχουν δίδακτρα. Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ, που ακολούθησαν, διατήρησαν στο ακέραιο το νόμο αυτό και μάλιστα επί των ημερών τους εμφανίστηκαν στα δημόσια πανεπιστήμια μεταπτυχιακά προγράμματα που κόστιζαν ακόμα και 5.000 ευρώ! Μάλιστα, το ΠΑΣΟΚ είχε εμφανίσει πριν πέντε χρόνια κάποια νομοσχέδια για τα μεταπτυχιακά (που ποτέ δεν έφτασαν μέχρι τη Βουλή) στα οποία άφηνε τη δυνατότητα να υπάρχουν δίδακτρα.

Η κριτική ξεχνιέται μετά τις εκλογές

Τέτοια παραδείγματα μπορούν να βρεθούν πολλά ακόμα. Και όπως η ΝΔ, μόλις ανέλαβε κυβέρνηση, έβαλε στην άκρη την όποια κριτική έκανε ως αντιπολίτευση, έτσι και οι «υψηλοί τόνοι» του ΠΑΣΟΚ σήμερα για τα θέματα της Παιδείας θα γίνουν πολύ εύκολα ψίθυροι αν το κόμμα βρεθεί στην κυβέρνηση, αφού θα συνεχίσει με τη σειρά του την ίδια ακριβώς πολιτική.


Γιάννα ΣΤΡΕΒΙΝΑ