Εκεί που μας χρωστούσανε μας παίρνουν και το βόδι
Σάββατο 24 Φλεβάρη 2007

Γρηγοριάδης Κώστας

«Τόσο η αερολογία όσο και το ψέμα

είναι τρόποι διαστρέβλωσης»

Η. Frankfurt (από το βιβλίο «Η αβάσταχτη ελαφρότητα της σαχλαμάρας»)

O λόγος για το Παιδαγωγικό (sic) Ινστιτούτο (;) που αποφάσισε στην κορύφωση της αποκριάς να δώσει στον Τύπο μια ανεκδοτολογική ανακοίνωση σχετικά με το βιβλίο της ιστορίας της ΣΤ΄ του Δημοτικού Σχολείου. Ισως ο χρόνος που επέλεξε να μην είναι καθόλου τυχαίος. Μασκαράδες με τη μουτσούνα της επιστημοσύνης προσπαθούν να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα.

Η μεγαλοσύνη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Το κείμενο ξεκινά με τη βαρύγδουπη δήλωση «Η παρεχόμενη από το Ελληνικό δημόσιο σχολείο εκπαίδευση αποτελεί κοινωνικό αγαθό. Ως εκ τούτου είναι δικαίωμα όλων των πολιτών να εκφέρουν τη γνώμη τους σχετικά». Ευχαριστούμε για τη μεγαλοσύνη σας εκλαμπρότατοι, αλλά χωρίς να επιδιώκουμε να σας κακοκαρδίσουμε, δεν περιμέναμε την άδειά σας, για να έχουμε και να διατυπώσουμε τη γνώμη μας. Οπως, φυσικά, και των Λαλάκηδων του εκσυγχρονισμού, που με την ταμπέλα του «ιστορικού» (λέμε τώρα) και τη ρομφαία του ασυνάρτητου μεταμοντερνισμού τους βγάζουν φετφάδες για το ποιος δικαιούται και ποιος όχι διά να ομιλεί. Στους υφισταμένους σας οι άδειες και κυρίως στον ατυχή σύμβουλο που επιχείρησε να δώσει ένα ερωτηματολόγιο σε δασκάλους και τον τρέχετε σε πειθαρχικά, αποδεικνύοντας τις αντοχές σας στο διάλογο.

Θα δούμε, θα διορθώσουμε, θα σκεφτούμε...

Αμέσως μετά αυτοπροσδιοριζόμενος μας επεξηγεί ότι είναι «...ο κατεξοχήν εντεταλμένος από την πολιτεία φορέας παραγωγής και ελέγχου του εκπαιδευτικού υλικού...». Γνωστό, γνωστότατο. Τα συγκεκριμένα βιβλία (σ.σ. γιατί δεν είναι μόνο της Ιστορίας) πέρασαν από εσάς με τις στημένες ούτως ή άλλως διαδικασίες, δίκην εργολαβίας, της ανάθεσης της συγγραφής και φέρουν φαρδιές πλατιές τις υπογραφές σας. Και το περιεχόμενο γνωρίζατε και το εγκρίνατε και εξακολουθείτε να κάνετε ό,τι μπορείτε για την αποδοχή τους από την εκπαιδευτική κοινότητα. Η οποία βεβαίως το έχει απαξιώσει πλήρως. Η συντριπτική πλειονότητα των δασκάλων κάνει το μάθημα με σημειώσεις παρέχοντας στους μαθητές φωτοτυπίες! Μας ανακοινώνετε ότι εφόσον διαπιστωθεί ύπαρξη λαθών (γενικώς) γίνονται διορθώσεις. Εδώ μας πιάνουν ρίγη συγκινήσεως για την υπευθυνότητα που επιδεικνύεται στο έργο σας και τα αντανακλαστικά τύπου Ραν-Ταν-Πλαν με τα οποία είστε προικισμένοι. Αλήθεια, για ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη αναφέρεστε; Το τρισάθλιο αυτό βιβλίο της ιμπεριαλιστικής προπαγάνδας δεν πάσχει από τέτοια λάθη.

Από τη συνολική αφήγηση στην αφήγηση του ιμπεριαλισμού

Το πρόβλημα είναι η ενσυνείδητη πλήρης διαστρέβλωση της ιστορικής αλήθειας καθ' υπόδειξη και επιβολή απόψεων διάφορων ευαγών ιδρυμάτων, όπως λ.χ. του Σόρος κ.ά. αστέρων της ιμπεριαλιστικής Νέας Τάξης, που προσπαθούν να βάλουν σε μια κρεατομηχανή τα πάντα με στόχο να κατασκευάσουν υπάκουους καταναλωτές πρόθυμους να χειροκροτούν και να εκφράζουν τις ευχαριστίες τους στους cowboys των ΗΠΑ ακόμα κι όταν θίγονται τα εθνικά μας συμφέροντα. Σενάρια που είδαμε στα Ιμια και στην Κύπρο. Μας λέτε ότι το βιβλίο θα αξιολογηθεί με «επιστημονικά» και «παιδαγωγικά» κριτήρια στην τάξη από τους εκπαιδευτικούς. Χωρίς να σας έχουμε την παραμικρή εμπιστοσύνη, επειδή τα δείγματα γραφή σας απέχουν παρασάγγας από την επιστημονικότητα, οφείλατε να το αξιολογούσατε πριν τυπωθεί και κυρίως πριν διανεμηθεί. Κάτι που δεν πράξατε. Διάλογος θα γίνει λ.χ. για τα κριτήρια; Γιατί γνωρίζετε ότι με μεθοδευμένα ερωτηματολόγια και κατευθυνόμενα δείγματα προκύπτουν τα αποτελέσματα που θέλετε. Για τους εκπαιδευτικούς μην έχετε αγωνία. Στη μεν επαρχία το προμηθεύουν σε μπακάληδες για τύλιγμα ξηρού μπακαλιάρου και στην Αθήνα το παίρνουν ρακοσυλλέκτες για ανακύκλωση.

Προσομοίωση με πόκεμον και στρουμφάκια

Αν και δε διακρίνεστε για τη φιλομάθειά σας φαίνεται ότι μας διαβάζετε. Γιατί πριν από τρεις βδομάδες από αυτήν τη στήλη σάς είχαμε ...προτείνει για την παραγωγή και τη διανομή CD-ROM. Μόνο που η θεματολογία αυτού που θα διανείμετε αλλάζει. Το δικό σας, λέτε, θα περιέχει θέματα όπως οι μάχες στην Αλαμάνα, τη Γραβιά, τα Δερβενάκια, την έξοδο του Μεσολογγίου, τη Μικρασιατική Καταστροφή και το Επος του '40. Αλήθεια, ρωτήσατε την Αγία τετράδα Λιάκου - Αποστολίδου - Ρεπούση - Κουλούρη και ελάβατε την απαραίτητον έγκρισιν; Γιατί οι μάχες με τους Τούρκους δε συμβάλλουν στην ελληνοτουρκική φιλία όπως διατείνονται. Εκτός κι αν αντί μαχών δείχνουν ονειρικά πικ-νικ και λειτουργήσουν οι περιοχές ως τουριστικός προορισμός, με τη συνδρομή της κυρίας Φάνης Πάλλη - Πετραλιά. Ισως, πάλι, κάνετε προσομοίωση με πόκεμον ή με στρουμφάκια, όπου ο σουλτάνος σε ρόλο παπα - στρουμφ θα προστατεύει τη στρουμφίτσα Μπουμπουλίνα. Αμ το άλλο, με τη Μικρασιατική Καταστροφή τι το θέλετε; Θα εκνευριστούν οι ροζ συνιστώσες (σ.σ. ξέρετε αυτές που πρότειναν να μπει στο Σύνταγμα η επί του Ορους Ομιλία, τρέμε Χριστόδουλε) της μπουρδολογικής ιστορίας. Αφήστε που μπορεί ο κ. Σόρος να κόψει τις χρηματοδοτήσεις για τις επόμενες ανοησίες σας και οι Βρυξέλλες να παρεξηγηθούν.

Από τους σφαγιασμούς - «συνωστισμό» στις δολοφονίες - traffic

Κάνετε λόγο και για τον «ευαίσθητο χώρο της Παιδείας». Καλά, τώρα τον θυμηθήκατε; Οταν αναθέτατε, όπως αναθέσατε, τις δουλιές με τα βιβλία, την οχταετία της επικυριαρχίας του τ. καταλληλότερου, η Παιδεία δεν ήταν ευαίσθητος χώρος; Τι επιλεκτική αμνησία (σ.σ. βασιλικό πολτό για το αλτσχάιμερ συνιστούν οι Κινέζοι) είναι αυτή που σας έχει πιάσει; Από την πίσω πόρτα, όμως, επαναφέρετε την επιστημονική και παιδαγωγική κατοχύρωση μέσων και μεθόδων στις λίγες αράδες της ανακοίνωσής σας. Δηλαδή, θα βάλετε την ίδια παρέα να αξιολογήσει συζύγους - φίλους - συγγενείς και μέλη ακόμα των ίδιων κλαδικών του «κινήματος»; Λαμπρά. Και τι περιμένετε; Το πολύ - πολύ αντί του συνωστισμού στη Σμύρνη (σ.σ. όταν σφαγιάζονταν χιλιάδες Ελληνες) να γράψετε για traffic. Οχι για την απογευματινή εφημερίδα της κλειδαρότρυπας. Αν και από μια άποψη οι στόχοι της είναι πεντακάθαροι. Εννοούμε την κυκλοφοριακή συμφόρηση εις την αγγλοσαξονική, που πολύ θα ήθελαν ως επίσημη γλώσσα της χώρας, μια και τα ελληνικά τούς πέφτουν λίγο «βαριά» για το δικό τους axant.

Υποκρισίας εγκώμιον

Τέλος, μιλάτε για κοινούς στόχους, για καλύτερη Παιδεία για όλους τους μαθητές. Εχει, όμως, και η υποκρισία τα όριά της. Είναι διασαφηνισμένο εδώ και πολλές δεκαετίες ότι η στοχοθεσία σας είναι εντελώς διαφορετική από τη δική μας. Φτηνό εργατικό δυναμικό επιθυμείτε να παράγετε και να αναπαράγετε την κυρίαρχη ιδεολογία. Και αλήθεια μοχθείτε γι' αυτό με τα προγράμματά σας. Δε μετακινείστε επ' αυτών ρούπι. Αυτός είναι ο ρόλος σας, γι' αυτό σας επέλεξαν, γι' αυτό έχετε τη συγκεκριμένη θέση. Εντελώς διαφορετικά εννοούμε εμείς την καλύτερη εκπαίδευση. Να μην υπάρχουν ταξικοί φραγμοί, που ορθώνετε με μύριους τρόπους, να είναι δωδεκάχρονη, υποχρεωτική και δημόσια για όλα τα παιδιά. Οι πάντες γνωρίζουν ότι με το υπάρχον σύστημα οι μη έχοντες και κατέχοντες αποκλείονται από σειρά σχολών μην έχοντας τη δυνατότητα για ιδιαίτερα φροντιστήρια. Οσο για την ουσιαστική μόρφωση που λέτε μόνο ως σόκιν μπορεί να ακουστεί με την κουρελαρία που αποκαλείται αναλυτικό πρόγραμμα.

Από το εξωτικό πτηνό στους παπαγάλους μαθητές

Παπαγάλους θέλετε ακόμα και στις θετικές επιστήμες, όπως τα μαθηματικά ή τη φυσική. Είναι γνωστό πως η κριτική σκέψη όχι απλά μένει στα αζήτητα, αλλά τιμωρείται αν οι μαθητές προσπαθήσουν να προσεγγίσουν με τον τρόπο αυτό κείμενα και δεν τα αποστηθίσουν λέξη - λέξη. Και μην τολμήσετε να ρίξετε τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς, γιατί ο τρόπος διόρθωσης των γραπτών στις πανελλήνιες (μέσω των οδηγιών που δίδονται) δε χωρά αμφισβητήσεις. Ούτε μπορείτε να πείτε ότι ο ρόλος σας είναι απλά συμβουλευτικός στο υπουργείο. Δεν έχετε πράξει το παραμικρό όλα αυτά τα χρόνια προς θετικότερες κατευθύνσεις. Το απόλυτο τίποτα είναι το βασίλειό σας. Οχι, δεν αμφισβητείτε την υπάρχουσα εκπαιδευτική αθλιότητα, αλλά αποτελείτε ένα από τα ισχυρότερα άλλοθι των κυβερνώντων. Εξάλλου, το έλεγε (και το λέει) ο σοφός λαός: «Το 'να χέρι νίβει τ' άλλο και τα δυο το σύστημα».