ΦΕΝΓΚ ΣΙΑΟΓΚΑΝΓΚ
Δείπνο δολοφόνων
Πέμπτη 8 Μάρτη 2007

Η Κίνα, ακόμα και στον ευαίσθητο τομέα της τέχνης, αποφάσισε φαίνεται, δυστυχώς, να λειτουργήσει σαν μια οποιαδήποτε καπιταλιστική υπερδύναμη. Στο πνεύμα αυτής της λογικής, δε διστάζει να μετατρέψει τη λεπτή και καλαίσθητη κουλτούρα αιώνων σε εμπορικά προϊόντα! Μια τέτοια περίπτωση είναι και η ταινία του Φενγκ Σιάογκανγκ «Δείπνο Δολοφόνων».

Η ταινία θυμίζει τις «λαμπρές» μέρες του Χόλιγουντ (Μπεν Χουρ). Οπου το θέαμα έσπαζε τις οθόνες! Οπου ο θεατής έτριβε τα μάτια του από τη χλιδή και τον πλούτο. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, και με τη βοήθεια της τεχνολογίας, που έχει στο μεταξύ εξελιχθεί, η Αμερική, πια, σήμερα μοιάζει τριτοκοσμική χώρα. Η Κίνα από μακριά φωνάζει: Εγώ είμαι, πια, εδώ!

Κανένας, βέβαια, δε θα 'χε αντίρρηση, αν αυτό το «εδώ είμαι εγώ», συνοδευόταν και από το ανάλογο περιεχόμενο. Αν η οθόνη γέμιζε από τις ατέλειωτες εποποιίες του κινέζικου λαού από την τόσο ενδιαφέρουσα και μακρόχρονη ιστορία του. Αντίθετα, όλη αυτή η βιομηχανική πυγμή σπαταλιέται σε ανούσια θέματα. Σε έρωτες και εκδικητικές ίντριγκες των παλιών Κινέζων αυτοκρατόρων.

Ακόρεστη αυτοκράτειρα ορέγεται τον θετό γιο της και την εξουσία, βεβαίως. Οταν πέθανε ο άντρας της παντρεύεται τον κουνιάδο της, ο οποίος έχει σκοτώσει τον αδερφό του και άντρα της. Στο τέλος της ταινίας η οθόνη θα γεμίσει εκδίκηση, αίματα και πτώματα! Προς τι όλα αυτά; Α, φυσικά, για να ακουστεί το κινέζικο «εγώ είμαι εδώ»!

Δεν μπορούμε, πάντως, να μην παρατηρήσουμε πως ο κινέζικος σοσιαλισμός, ο όποιος σοσιαλισμός, έχει αφήσει τα σημάδια του και πάνω στην κινηματογραφική παραγωγή της μεγάλης αυτής χώρας. Η ταινία, παρότι έχει γίνει με απόλυτες εμπορικές προδιαγραφές, δεν παραλείπει να δείξει και τις καλλιτεχνικές και αισθητικές αρετές της. Και εδώ πρέπει να ομολογήσουμε ότι η Κίνα υπερτερεί της Αμερικής και όποιας άλλης εθνικής κινηματογραφικής δύναμης. Το τελικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα, εξαιρώντας το περιεχόμενο (αν μπορεί να γίνει αυτό), είναι άψογο!

Παίζουν: Ζιζί Ζανγκ, Γκε Γου, Ντάνιελ Γου, Ζου Σουν.