ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΛΑΜΟΣ
Σπουδαίος άνθρωπος και δημιουργός

Πέθανε και κηδεύεται σήμερα, στις 2 μ.μ., από το ναό Αγ. Διονυσίου (Κολωνάκι) και θα ταφεί στο χωριό του

Τετάρτη 21 Μάρτη 2007

Ο Κώστας Μαλάμος
Σπουδαίος δημιουργός, συνεπής με τις αριστερές ιδέες του, σεμνός και ακέραιος, υπηρέτησε τη ζωγραφική και έμεινε πιστός στις αξίες του μέχρι το τέλος του. Ο 94χρονος Κώστας Μαλάμος δεν είναι πια κοντά μας. «Εφυγε» χτες, αφήνοντας μεγάλο κενό στην εικαστική οικογένεια. Ζωγράφος της σύγχρονης καθημερινής πραγματικότητας, με το πολύχρονο, ρωμαλέο έργο του και τον αταλάντευτο αγώνα του για κοινωνική πρόοδο, πρόσφερε σημαντικές υπηρεσίες στην πολιτιστική κληρονομιά της χώρας μας και στο λαό μας. Οι δημιουργίες του, το ήθος και η σεμνότητά του θα μείνουν πολύτιμη κληρονομιά στους νεότερους.

O Κ. Μαλάμος γεννήθηκε στην Αίγυπτο και έζησε τα παιδικά του χρόνια στη Ζίτσα. Το 1931 ήρθε στην Αθήνα και τον επόμενο χρόνο εισήχθη στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (1932 - 1937), με δασκάλους τους Π. Μαθιόπουλο, Ο. Αργυρό και Κ. Παρθένη. Μετά την αποφοίτησή του, άνοιξε στην Αθήνα φροντιστήριο ζωγραφικής, που το έκλεισε το 1938, καθώς διορίστηκε στο καλλιτεχνικό τμήμα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, από όπου τον απέλυσε η κατοχική κυβέρνηση, λόγω της ΕΑΜικής του δράσης. Το 1943 διορίστηκε καθηγητής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το 1944 του ανατέθηκε η διεύθυνση του παραρτήματος της ΑΣΚΤ στον Πύργο της Τήνου, αλλά η μη αποδοχή αυτού του διορισμού οδήγησε σε νέα απόλυσή του.

Ενα από τα έργα του Κ. Μαλάμου για το Πολυτεχνείο
Ο Κ. Μαλάμος ήταν ζωγράφος της πραγματικότητας. Τον ενδιέφερε πάνω απ' όλα ο άνθρωπος. Ζωγραφίζει τον τόπο όπου ζει και δουλεύει, τις ασχολίες, τον καθημερινό μόχθο, τις ψυχολογικές του αποχρώσεις, που τις αποδίδει αδρά μέσα από το πορτρέτο. Εμπειρος σχεδιαστής, επιμένει στην ακρίβεια και στη στέρεη δόμηση κάθε του έργου. Το φως, ως ενεργοποιό στοιχείο του χρώματος, αποτελεί, από τα σπουδαστικά ακόμη χρόνια του, πρωταρχικό εργαλείο διαμόρφωσης της εικόνας. Με χρώματα φωτεινά και με αρμονικούς τόνους, πλάθει τα τοπία του πριν τον πόλεμο, ενώ μεταπολεμικά, συμμετέχοντας στα πάθη του λαού μας, αναδίδουν δραματικό περιεχόμενο με σκούρους και σκοτεινούς τόνους.

Στα μέσα της δεκαετίας του '60, ο Κ. Μαλάμος δημιουργεί τη σειρά των νεοκλασικών σπιτιών της Αθήνας, η οποία αποτελεί «ένα μοναδικό συνδυασμό υπαιθρισμού και ρεαλιστικής γραφής», ενώ η εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπως και η πρώτη επέτειός της ενέπνευσαν στο χρωστήρα του μια μεγάλη ενότητα - αφιέρωμα στο Πολυτεχνείο. Σταθμός στην καλλιτεχνική του δημιουργία είναι η «Ομαδική προσωπογραφία» (1984 - 1989).

Σημειώνουμε ότι ο Κ. Μαλάμος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ασχολήθηκε, από το 1960, με την εικαστική ανάπτυξη της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Ηπείρου. Ηταν ο κύριος συντελεστής στη δημιουργία της Δημοτικής Πινακοθήκης Νεοελληνικής Τέχνης Ιωαννίνων, ενώ πρωτοστάτησε στη δημιουργία της Δημοτικής Πινακοθήκης Νεοελληνικής Χαρακτικής.