«Μπόινγκ» εναντίον «Αιρμπάς» για την παγκόσμια κυριαρχία

Τα δύο μεγαθήρια της αεροπορικής βιομηχανίας αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση των κανόνων του «παιχνιδιού».

Σάββατο 24 Μάρτη 2007 - Κυριακή 25 Μάρτη 2007

Παπαγεωργίου Βασίλης

Σε τροχιά σύγκρουσης βρίσκονται εδώ και μήνες οι δύο κολοσσοί της παγκόσμιας αεροπορικής βιομηχανίας, η αμερικανική «Boeing» («Μπόινγκ») και η ευρωπαϊκή «Airbus» («Αιρμπάς»). Πρόκειται για ένα ακόμη επεισόδιο στο λυσσώδη ανταγωνισμό ΗΠΑ - Ευρωπαϊκής Ενωσης, για την ηγεμονία σ' έναν τομέα στρατηγικής σημασίας, από την έκβαση του οποίου θα προκύψουν τεράστια οικονομικά και πολιτικά οφέλη για το «νικητή».

Την περασμένη Τρίτη οι δύο εταιρείες προσέφυγαν στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου αλληλοκατηγορούμενες για παραβίαση των κανόνων του «ελεύθερου ανταγωνισμού». Συγκεκριμένα η «Boeing», κατηγορεί την Ευρωπαϊκή Ενωση ότι πρόσφερε στην «Airbus» 4,5 δισ. δολάρια για την παρουσίαση των νέων αεροσκαφών της και ειδικά του σουπερτζάμπο Α380. Από την πλευρά της, η «Airbus» κατηγορεί την αμερικανική κυβέρνηση ότι πρόσφερε παράνομη οικονομική βοήθεια και πρόσφερε αποκλειστικά προνόμια στην «Boeing», καταργώντας στην ουσία τον «ανταγωνισμό».

Αν στην υπόθεση αυτή καταδικαστεί η ευρωπαϊκή βιομηχανία, θα υποχρεωθεί να επιστρέψει το ποσό των 4,5 δισ. δολαρίων. Σε συνδυασμό με την ούτως ή άλλως κακή οικονομική της κατάσταση, η «Airbus» θα αντιμετωπίσει σοβαρό πρόβλημα βιωσιμότητας, ενώ η ανταγωνίστριά της θα αποκτήσει σοβαρό προβάδισμα στον ανταγωνισμό για την παγκόσμια κυριαρχία.

Οπως σχολίαζαν στελέχη του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, μπροστά στην τωρινή σύγκρουση ωχριά η σύγκρουση μεταξύ ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ενωσης σχετικά με τις επιδοτήσεις, ύψους 400 εκατομμυρίων δολαρίων, της κυβέρνησης Μπους σε μεγάλους Αμερικανούς εξαγωγείς.

Ομως, οι Ευρωπαίοι «συνεταίροι» κατηγορούν την κυβέρνηση των ΗΠΑ ότι εκτός των οικονομικών ενισχύσεων στην «Boeing», χρησιμοποιεί και τα μεγάλα πολιτικά της «όπλα» για να βοηθήσει την αμερικανική βιομηχανία.

Ετσι, σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Φαϊνάνσιαλ Τάιμς», η κυβέρνηση Μπους άσκησε πιέσεις στη ρωσική κυβέρνηση για να παραγγείλει, για λογαριασμό της «Αεροφλότ», 22 μεγάλα αεροσκάφη από την «Boeing». Ως αντάλλαγμα πρόσφερε την υποστήριξή της στο αίτημα της Μόσχας για ένταξη της Ρωσίας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.

Η Ουάσιγκτον ισχυρίζεται ότι η βοήθεια για την πρώτη παρουσίαση αεροσκαφών είναι παράνομη και ότι επιτρέπει στην «Airbus» να αποφασίζει να προωθήσει στην αγορά ακριβά αεροσκάφη, χωρίς να προβληματίζεται για την αποδοχή τους ή όχι. H EE αντιτείνει ότι η επίμαχη ενίσχυση χρησιμοποιήθηκε για 3 από τα 9 αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν μετά το 1990 και συνάδει με τη συμφωνία του 1992. Επίσης, αναφέρει ότι η «Airbus» επέστρεψε δισεκατομμύρια δολάρια στις τέσσερις βασικές μετόχους της.

Ανεξάρτητα, από την ισχύ των επιχειρημάτων των δύο πλευρών, η σύγκρουση των δύο κολοσσών της αεροπορικής βιομηχανίας αποδεικνύει το μέγεθος των αντιθέσεων και των ενδοϊμπεριαλιστικών ανταγωνισμών, ενός στοιχείου απαραίτητου για την ερμηνεία των διεθνών οικονομικών εξελίξεων.