ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ενισχύονται οι φραγμοί και οι διακρίσεις
Κυριακή 27 Αυγούστου 2000

Οι πρόσφατες εξαγγελίες των «πυροσβεστικών» μέτρων δυστυχώς για την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και την κυβέρνηση είναι αδύνατον να θέσουν υπό έλεγχο τη φωτιά που έχει ανάψει στο χώρο της παιδείας τα δύο τελευταία χρόνια, από τότε δηλαδή που εφαρμόζεται η αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Μέτρα που, σκόπιμα, άφησαν ανέγγιχτη την ουσία, το βασικό πυρήνα της μεταρρύθμισης, που δεν είναι άλλος από τον βαθιά αντιλαϊκό και έντονα ταξικό χαρακτήρα της. Οι φραγμοί και οι διακρίσεις ενισχύονται, τα λαϊκά στρώματα δεν έχουν κανένα δικαίωμα στη γνώση και τη μόρφωση. Το αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος για ενιαίο 12χρονο, βασικό, υποχρεωτικό σχολείο, έμεινε στο περιθώριο της συνάντησης του πρωθυπουργού και του υπουργού Παιδείας στο Μέγαρο Μαξίμου, «κλείστηκε» έξω από το χώρο συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου και φυσικά δεν περιελήφθηκε στις εξαγγελίες του κ. υπουργού. Ούτε καν λόγια παρηγοριάς δε βρέθηκαν για τους χιλιάδες μαθητές (οι πιο αδύνατοι οικονομικά και κοινωνικά) που θα εκδιωχθούν από το επόμενο καλοκαίρι από το Λύκειο.

Η κυβέρνηση μετά την παρουσίαση του τετραετούς προγράμματος για την Παιδεία - που έδωσε στη δημοσιότητα ο υπουργός Παιδείας την περασμένη Πέμπτη και διαφήμιζε όλο το προηγούμενο διάστημα - αποδεικνύει, για άλλη μια φορά, ότι δεν είναι διατεθειμένη να αντιστοιχήσει την εκπαίδευση με τις βασικές και σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες, καθώς και με τα αιτήματα της νεολαίας και του ελληνικού λαού.

Εδωσε για άλλη μια φορά τα διαπιστευτήριά της, για το τι είδους παιδεία θέλει, τίνος συμφέροντα εξυπηρετεί, αλλά και για την «τυφλή» πίστη της στην αντιλαϊκή και αντιδραστική κατεύθυνση που επιβάλλει η ΕΕ. Τα έδωσε μέσω του προαναφερόμενου προγράμματος που εγκρίθηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο και περιλαμβάνει τις βασικές κατευθύνσεις της κυβερνητικής πολιτικής για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου, τη σχολική στέγη, την κατάρτιση, τη Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, τις βιβλιοθήκες.

Επιγραμματικά αναφέρουμε μερικές από τις «παραχωρήσεις» - τις οποίες προπαγάνδιζε εδώ και καιρό, ώστε να φανούν έτσι - που ανακοινώθηκαν και αφορούν το εξεταστικό σύστημα: τη μείωση των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων στη Β` και Γ` Λυκείου, την ταύτιση διδακτέας και εξεταστέας ύλης, τη μείωση της διάρκειας των πανελλαδικών εξετάσεωνμ καθώς και των εξεταστικών και βαθμολογικών κέντρων.

«Δώρα» επιφυλάσσει και για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Το υπουργείο πριμοδοτεί με νέες αντιλαϊκές ρυθμίσεις τον κατακερματισμό και την πολυδιάσπασή της, ώστε να παρέχει φτηνή κατάρτιση αντί ολοκληρωμένης επιστημονικής γνώσης. Ηδη πρότεινε την ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη (μη πανεπιστημιακή) εκπαίδευση, που στην ουσία, μαζί με την εφαρμογή της περιβόητης ευρωπαϊκής οδηγίας 89/48, θα οδηγήσει στην υποβάθμιση της Ανώτατης Εκπαίδευσης και θα μετατρέψει τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ σε ιδρύματα επιπέδου ΙΕΚ. Επίσης, η κατάργηση του αποτυχημένου και αντισυνταγματικού θεσμού των Προγραμμάτων Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) συνοδεύεται από τη δημιουργία Ινστιτούτων Διά Βίου Εκπαίδευσης στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Δηλαδή, πολυδιάσπαση και πιστοποιητικά κατάρτισης διαφορετικών ταχυτήτων. Παράλληλα, προωθείται προς ψήφιση στη Βουλή το νομοσχέδιο για τα μεταπτυχιακά και την έρευνα, ενώ θα προωθηθεί και η οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, ρυθμίσεις που ανοίγουν διάπλατα την πόρτα των πανεπιστημίων στους ιδιώτες.

Αν και η πρόταση υπάρχει για να αμβλυνθεί η κατάσταση (αποδέσμευση του Λυκείου από τη διαδικασία εισαγωγής στα ΑΕΙ - ΤΕΙ, κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στη Β` και Γ` Λυκείου, κατάργηση των κατευθύνσεων του «τεστ δεξιοτήτων», επαναφορά των μεταξεταστέων, καθώς και Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς διαχωρισμούς σε ΑΕΙ, ΤΕΙ και κέντρα κατάρτισης κι επανακατάρτισης), το υπουργείο Παιδείας επιμένει να «βαφτίζει» τα μπαλώματα «βελτιώσεις», στο όνομα του «εξορθολογισμού», προκειμένου να διασκεδάσει τις εντυπώσεις.

Ωστόσο, η... εντύπωση του εκπαιδευτικού κινήματος είναι τελείως διαφορετική. Καλεί την κυβέρνηση να αφήσει στο περιθώριο την κοροϊδία και τον εμπαιγμό αντί τα αιτήματα του ελληνικού λαού και προειδοποιεί ότι καμιά απόπειρα αποπροσανατολισμού δε θα μπορέσει να ανακόψει τους ανερχόμενους αγώνες του κινήματος κόντρα στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση.

Σε εγρήγορση βρίσκονται οι γονείς και εργαζόμενοι, οι οποίοι είναι αποφασισμένοι να διεκδικήσουν το δικαίωμα των παιδιών τους και των επόμενων γενεών, για ολόπλευρη μόρφωση. Οσο για τους μαθητές βρίσκονται και αυτοί σε ετοιμότητα. Είναι έτοιμοι και διατεθειμένοι να περάσουν και αυτό το χειμώνα - αλλά και όσες εποχές χρειαστεί - στους δρόμους, για να κατακτήσουν το δικαίωμα της επιλογής. Της επιλογής στη ζωή.


Ελένη ΤΖΙΒΡΑ