ΠΡΩΗΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
Πάρκο μέσω ... τσιμεντοποίησης

Η κυβέρνηση της ΝΔ παρουσίασε χτες τα σχέδιά της για το χώρο που είναι πιστό αντίγραφο του σχεδιασμού της προηγούμενης κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ. Για να γίνει Μητροπολιτικό Πάρκο, μεγάλο τμήμα της έκτασης «βγαίνει στο σφυρί»

Παρασκευή 3 Αυγούστου 2007

Στο πλαίσιο φαίνεται ο χώρος του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό
Για να φτιάξουμε πάρκο πρέπει να πουλήσουμε οικόπεδα! Με αυτήν ακριβώς τη λογική, η κυβέρνηση προχωρά το θέμα της κατασκευής του Μητροπολιτικού Πάρκου στο χώρο του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Το είπε ξεκάθαρα και χτες ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, κατά την παρουσίαση της Μελέτης Διαμόρφωσης του Πάρκου. «Το πάρκο θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενο τόσο για την κατασκευή όσο και για τη συντήρησή του». Με απλά λόγια, τα 1.000 από τα 5.300 στρέμματα που είναι το σύνολο της έκτασης, θα μετατραπούν σε συγκροτήματα πολυτελών κατοικιών, κτίρια για γραφεία, εμπορικά συγκροτήματα, συνοδευτικά έργα υποδομής και ξενοδοχείο και τα έσοδα από το ξεπούλημα μέρους του χώρου, θα δαπανηθούν για να φτιαχτεί πάρκο.

Στην πραγματικότητα, το σχέδιο που παρουσιάστηκε χτες είναι πιστό αντίγραφο εκείνου που είχε επεξεργαστεί και εκπονήσει το 2003 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τότε πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης είχε εγκρίνει τη σχετική εισήγηση του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας. Και πρέπει να υπενθυμίσουμε ακόμα ότι το ξεπούλημα τμήματος της έκτασης του Ελληνικού σε ιδιώτες ήταν μια από τις περιβόητες προτάσεις Σπράου για τον περιορισμό των κρατικών ελλειμμάτων. Τώρα, η ΝΔ έρχεται να δώσει σάρκα και οστά σε αυτές τις προτάσεις, «ανοίγοντας» το δρόμο για την κερδοσκοπία του κεφαλαίου, προχωρώντας την πρόταση τσιμεντοποίησης.

Αξίζει να υπενθυμίσουμε τη δήλωση του πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή το Μάρτη του 2004, προεκλογικά, για το θέμα: «Δεν υπάρχει δίλημμα τσιμέντο ή πράσινο. Η απάντηση είναι αυτονόητη. Δεσμευόμαστε ότι μικρό ποσοστό των χώρων θα χρησιμοποιηθούν αποκλειστικά για εγκαταστάσεις πολιτιστικού και αθλητικού χαρακτήρα». Ωστόσο, τώρα, η κυβέρνηση εμφανίζει την οικοπεδοποίηση ως απόφαση ζωτικής σημασίας για να μπορεί να υπάρχει πάρκο.

Σημειώνεται ότι εκτός από τα 1.000 στρέμματα που θα οικοπεδοποιηθούν, θα παραμείνουν στο χώρο 41 κτίρια που σήμερα καταλαμβάνονται από εγκαταστάσεις όπως αμαξοστάσια Τραμ και ΕΘΕΛ, ΔΕΗ, Αθλητικές εγκαταστάσεις, και Συνεδριακό Κέντρο κ.ά., συνολικής έκτασης 300 στρεμμάτων. Επιπλέον, ο Γ. Σουφλιάς ανακοίνωσε χτες την κατασκευή Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα πρόκειται για παραχώρηση, με «αντάλλαγμα» να έρθουν τα εν λόγω εκθέματα στην Ελλάδα, όπου οι εργαζόμενοι θα πληρώνουν για να τα δουν. Πάντως, η πρόταση είχε γίνει στο Ιδρυμα το 2002 από το υπουργείο Πολιτισμού για κατασκευή του μουσείου στο πάρκο Ριζάρη και αφορούσε συμφωνία για παραχώρηση της έκτασης στο Ιδρυμα...

Σημειώνεται ότι τα έργα για την κατασκευή του μητροπολιτικού πάρκου αναμένεται - όπως είπε ο υπουργός - να ξεκινήσουν το 2009 και αφού θα έχει ολοκληρωθεί η δημιουργία του Οργανισμού που θα κατασκευάσει και θα διαχειριστεί το πάρκο υπό την εποπτεία του ΥΠΕΧΩΔΕ.

Αλχημείες...

Πάντως, χτες η παρουσίαση του σχεδίου είχε και μια καινοτομία. Σαν Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού - εκτός από το χώρο του αεροδρομίου - παρουσιάστηκε το γήπεδο του Γκολφ στη Γλυφάδα (!) και τα έργα που θα γίνουν στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Συγκεκριμένα, στα 5.300 στρέμματα της συνολικής έκτασης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού προστέθηκαν τα 500 στρέμματα του γηπέδου γκολφ, που ήδη υπάρχει, και απλώς εφάπτεται του αεροδρομίου. Επιπλέον, στους υπολογισμούς του ΥΠΕΧΩΔΕ προστέθηκαν ακόμα 700 στρέμματα της λεωφόρου Ποσειδώνος, που αναμένεται να μετατοπιστεί και να υπογειοποιηθεί! Ετσι, σύμφωνα με όλες αυτές τις «αλχημείες» ούτε λίγο ούτε πολύ προστέθηκαν στο χώρο του Πάρκου άλλα 1.200 στρέμματα και ο υπουργός παρουσίασε τη συνολική έκταση να φτάνει τα 6.500 στρέμματα!

...και η αλήθεια

Η αλήθεια σχετικά με τα παραπάνω είναι ότι από τα 5.300 στρέμματα έκτασης του πρώην αεροδρομίου, τα 1.000 θα μετατραπούν σε οικόπεδα - φιλέτα και τα 300 θα καταλαμβάνονται από τις εγκαταστάσεις που προαναφέρθηκαν. Σ' αυτά έρχεται να προστεθεί και η έκταση που θα καταλάβει το μουσείο Μοντέρνας Τέχνης που θα ανήκει στο Ιδρυμα Γουλανδρή.

Τέλος, «σιγή ιχθύος» επικράτησε χτες κατά τη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε ο Γ. Σουφλιάς, σχετικά με τις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις Κανόε Καγιάκ που έχουν ήδη παραχωρηθεί για εκμετάλλευση σε ιδιωτική εταιρεία για 30 χρόνια, καθώς και για το συγκρότημα καλαθοσφαίρισης - ξιφασκίας, που έχει προκηρυχτεί διαγωνισμός για την παραχώρησή του σε επιχειρηματίες.

Αυτοχρηματοδοτούμενο και ...ανταποδοτικό;

Το γνωστό πρόσχημα της «έλλειψης χρημάτων» που προβάλλεται πάντοτε όταν πρόκειται για την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, επιστρατεύτηκε και στην περίπτωση του Πάρκου στο Ελληνικό, προκειμένου να κερδοσκοπήσουν μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα. Ο Γ. Σουφλιάς ισχυρίστηκε ότι αυτός είναι και ο λόγος που σχεδιάζεται η κάλυψη 300 στρεμμάτων (σ.σ. η οικοπεδοποίηση, δηλαδή, των 1.000 στρ.), για να είναι το έργο αυτοχρηματοδοτούμενο. Φιλοδοξεί - μάλιστα - από τα έσοδα αυτά να δημιουργηθεί και ένα...«Ταμείο Πρασίνου», το οποίο θα χρηματοδοτεί αποκλειστικά την ανάπλαση υποβαθμισμένων περιοχών του Λεκανοπεδίου και τη δημιουργία χώρων πρασίνου σε αυτές.

Ο υπουργός δήλωσε ότι η είσοδος στο πάρκο θα είναι ελεύθερη, αν και παραμένει «ανοιχτό» το ενδεχόμενο να υπάρχουν ανταποδοτικές λειτουργίες όπως η καταβολή αντιτίμου για συμμετοχή σε πολιτιστικές και αθλητικές δραστηριότητες.

Οδική σύνδεση

Σε ό,τι αφορά τα έργα μεταφορικής υποδομής, η μελέτη προβλέπει τις ακόλουθες παρεμβάσεις: Μετατόπιση και υπογειοποίηση μεγάλου τμήματος της Λ. Ποσειδώνος. Δημιουργία νέου οδικού άξονα μεταξύ της Λεωφ. Ποσειδώνος και της Αττικής Οδού μέσω της σήραγγας Υμηττού. Κατασκευή δύο σταθμών μετρό στη Λ. Βουλιαγμένης, στα δύο άκρα της περιοχής του Μητροπολιτικού Πάρκου. Οι σταθμοί θα παραδοθούν το 2009. Πιθανή επαναχάραξη της γραμμής τραμ στο βόρειο άκρο του πάρκου και επέκτασή της μέχρι το δίκτυο του μετρό.

Η μελέτη αναφέρει ακόμα με λεπτομέρειες τι είδους φυτά πρέπει να φυτευτούν, πού θα φυτευτούν, πώς θα υδρεύονται, τι προβλέπεται για το φωτισμό του χώρου, για τους χώρους στάθμευσης, τη συγκοινωνία, τους χώρους περιπάτου κ.ά.