Δύο χρόνια από την αεροπορική τραγωδία της «ΗΛΙΟΣ»
Τετάρτη 15 Αυγούστου 2007

Eurokinissi

Ο ιπτάμενος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου και η Χάρις Χαραλάμπους - θύματα του δυστυχήματος. Ο Α. Προδρόμου προσπάθησε να προσγειώσει το μοιραίο αεροπλάνο
Δύο χρόνια συμπληρώθηκαν χτες από τη συντριβή του αεροπλάνου της κυπριακής εταιρείας «ΗΛΙΟΣ», στις 14 Αυγούστου 2005, στο Γραμματικό, με αποτέλεσμα 121 άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους.

Στην Κύπρο, οι συγγενείς των θυμάτων τέλεσαν την Κυριακή μνημόσυνα σε όλες τις εκκλησίες της χώρας. Την προηγούμενη βδομάδα και λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία για τις αγωγές, συγγενείς των θυμάτων κατέθεσαν αγωγές εναντίον του κυπριακού κράτους για αμέλεια που οδήγησε στην τραγωδία. Για το ποινικό μέρος της υπόθεσης δεν υπάρχουν προθεσμίες.

Το μοιραίο «Μπόινγκ» της «Ηλιος» είχε απογειωθεί από τη Λάρνακα και συνετρίβη στο Γραμματικό μετά από τρεις ώρες ανεξέλεγκτης πτήσης. Το αεροπλάνο πετούσε με τον αυτόματο πιλότο, καθώς από το πρόβλημα έλλειψης συμπίεσης στην καμπίνα, οι δύο πιλότοι έχασαν τις αισθήσεις τους. Στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας, επιβεβαίωσαν ότι η εταιρεία «ΗΛΙΟΣ» - όπως και δεκάδες άλλες εταιρείες στον τομέα των αερομεταφορών - λειτουργούσε ασύδοτα και χωρίς κανέναν απολύτως έλεγχο, αποτέλεσμα της εγκληματικής πολιτικής της «απελευθέρωσης», των ιδιωτικοποιήσεων και της εμπορευματοποίησης των κοινωνικών αγαθών.

Στο πόρισμα της Ελληνικής Επιτροπής Διερεύνησης Αεροπορικών Δυστυχημάτων, με πρόεδρο τον Ακριβό Τσολάκη, που παραδόθηκε στις κυπριακές αρχές το περασμένο Φθινόπωρο, ο ανθρώπινος παράγοντας ήταν η βασική αιτία της πτώσης του μοιραίου αεροσκάφους.


Eurokinissi

Συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι οι μηχανικοί παρέλειψαν να ελέγξουν το αεροσκάφος πριν από την απογείωσή του, αφήνοντας το μηχανισμό συμπίεσης και αποσυμπίεσης της καμπίνας στη χειροκίνητη στάση, αντί στην αυτόματη. Επίσης, κυβερνήτης και συγκυβερνήτης δεν έλεγξαν ως όφειλαν, σύμφωνα με τα εγχειρίδια, το αεροσκάφος πριν την απογείωσή του. Ο κυβερνήτης κατά τη διάρκεια της πτήσης δεν έλαβε υπόψη το σήμα, που προειδοποιούσε ότι υπάρχει πρόβλημα πίεσης και αποσυμπίεσης στην καμπίνα. Στις άμεσες αιτίες της πτώσης του αεροσκάφους αναφέρεται και η ανικανότητα του πληρώματος να αντιδράσει σωστά κάτω από συνθήκες βαθμιαίας έλλειψης οξυγόνου στην καμπίνα. Το πόρισμα αναφέρεται επίσης στις αδυναμίες του Τμήματος Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου, καταλογίζει ευθύνες και σε διεθνείς οργανισμούς, διαπιστώνει ανεπάρκειες της αεροπορικής εταιρείας «ΗΛΙΟΣ», αλλά σημειώνει επίσης προβλήματα, που είχε ο συγκεκριμένος τύπος αεροσκάφους, στις ενδείξεις και τα σήματα κινδύνου στο πιλοτήριο.