Ο «άγνωστος» σκηνογράφος Ν. Εγγονόπουλος
Παρασκευή 7 Δεκέμβρη 2007

Πολυδιαβασμένος και σήμερα ποιητής, φημισμένος και με το εικαστικό του έργο, ο Νίκος Εγγονόπουλος παρέμενε, σχεδόν, άγνωστος ως σκηνογράφος και ενδυματολόγος, παρά την πρωτοπόρα αισθητική «πρότασή» του και με αυτή την τέχνη. Με αφορμή τις εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, στο πλαίσιο της έκθεσης εικαστικών έργων του, που παρουσιάζει το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), περιλαμβάνονται και μακέτες (ακουαρέλες) σκηνικών και κυρίως κοστουμιών του, που «έντυσαν» 13 παραστάσεις θιάσων (κυρίως του «Θεάτρου Τέχνης») και του «Ελληνικού Χορογράμματος», παραστάσεις που άφησαν εποχή. Τα παρουσιαζόμενα σκηνογραφικά και ενδυματολογικά έργα ανήκουν σε διάφορους φορείς, μεταξύ των οποίων το Θεατρικό Μουσείο και το Μουσείο Ναυπλίου.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, οι εκδόσεις «Ικαρος», συνεχίζοντας την 63χρονη εκδοτική ενασχόλησή τους με το έργο του Ν. Εγγονόπουλου, παρουσίασαν χθες το σεμνότατα καλαίσθητο λεύκωμα «ΝΙΚΟΣ ΕΓΓΟΝΟΠΟΥΛΟΣ - Το σχέδιον ή το χρώμα (Σκηνικά και κοστούμια για το θέατρο. 1937-1965)», στο οποίο συγκεντρώνεται για πρώτη φορά όλη η σκηνογραφική και ενδυματολογική δημιουργία του ποιητή. Το εξώφυλλο του λευκώματος εικονογραφείται με το εξαιρετικά χαρακτηρολογικό για το ρόλο της «Τζένι» στην μπρεχτική «Οπερα της πεντάρας», σε σκηνοθεσία Κ. Κουν. Το λεύκωμα, με κείμενα της θεατρολόγου Μαρίας Γυπαράκη, που σχολιάζουν τις παραστάσεις και τις σκηνογραφικές και ενδυματολογικές εικόνες του Εγγονόπουλου, προλογίζει ο κριτικός θεάτρου και πρόεδρος του Θεατρικού Μουσείου, Κώστας Γεωργουσόπουλος, επισημαίνοντας: «Ο Εγγονόπουλος, είτε με λέξεις, είτε με χρώματα, είτε με αρχιτεκτονικά σχέδια σκηνικής χρήσης, είτε με ενδυματολογικές προτάσεις, δημιουργούσε κόσμους, αυτόνομα αισθητικά γεγονότα, ποιητικά γένη, λεκτικές, χρωματικές και σκηνικές εικόνες πρωτόγνωρες και ανεπανάληπτες».

Η Μ. Γυπαράκη επισήμανε ότι τα σκηνικά και τα κοστούμια του Εγγονόπουλου αποτελούσαν «δραματουργική πρόταση θεάτρου», με εκφρασμένη και σε αυτά την «αναγεννησιακή» ελληνοκεντρική του διάθεση.