Αναφέρουμε ενδεικτικά ορισμένες περιπτώσεις, για το τι είδους «υπευθυνότητα» μπορούν να επιδείξουν οι επιχειρήσεις. Βέβαια, οι εργαζόμενοι βιώνουν καθημερινά πόσο «κούφια λόγια» είναι το λεγόμενο ανθρώπινο πρόσωπο του κεφαλαίου...
Στην ιστοσελίδα της εταιρείας ρουχισμού GAP, αναφέρονται αναλυτικά οι πρακτικές της Κοινωνικής Υπευθυνότητας της εταιρείας, όπως άριστο εργασιακό περιβάλλον, φιλοπεριβαλλοντικές και φιλανθρωπικές πρωτοβουλίες. Ολα αυτά βελτιώνουν, σύμφωνα με την GAP, το εταιρικό της προφίλ και ενδεχομένως να προσελκύουν και αρκετή πελατεία. Η αλήθεια είναι ότι πρόσφατα η βρετανική εφημερίδα «Observer» έφερε στη δημοσιότητα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η εταιρεία ρουχισμού GΑΡ χρησιμοποιούσε παιδιά έως 10 ετών στην Ινδία για την κατασκευή προϊόντων της.
Δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό, δεν αφορά πρακτική μόνο της συγκεκριμένης εταιρείας. Επιπλέον, μπορεί να αποτελεί ακραίο δείγμα της καπιταλιστικής εκμεταλλευτικής κοινωνίας, μα σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί το μόνο. Η καπιταλιστική κοινωνία και το καπιταλιστικό κέρδος στηρίζονται στην εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης όλων των ανθρώπων. Προτιμάται η παιδική εργασία λόγω χαμηλότερου κόστους της. Πάλι, δηλαδή, το κέρδος μπαίνει μπροστά. Το κεφάλαιο δε δικαιούται να μιλά για κοινωνική υπευθυνότητα, για προσφορά των επιχειρήσεων στην κοινωνία.
Αντίστοιχα και η Alpha Bank, «στο πλαίσιο της προσφοράς της στο κοινωνικό σύνολο, μεριμνά για το ανθρώπινο δυναμικό της και το εργασιακό περιβάλλον, την προστασία της φύσεως, την κοινωνική και πολιτιστική ζωή του τόπου». Η υποκρισία σε όλο της το μεγαλείο. Η Alpha Bank ευαισθητοποιείται μέσω της ΜΚΟ ActionAid για τον 6χρονο Αβάζι από την Τανζανία, που διανύει 15 χλμ για να φτάσει στο μοναδικό σχολείο της περιοχής. Παράλληλα, «τσεπώνει» χωρίς ενδοιασμούς εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ εισφορών από το ασφαλιστικό ταμείο των εργαζομένων της, με βάση τροπολογία της κυβέρνησης, πετσοκόβοντάς τους ταυτόχρονα δικαιώματα και παροχές. Πρόκειται απλώς για ένα παράδειγμα, για το τραπεζικό κεφάλαιο και γενικά για το κεφάλαιο, ενδεικτικό του τι σημαίνει Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη.
«Ολοι εμείς, οι άνθρωποι του Regency Mont Parnes, δεσμευόμαστε να συμβάλλουμε με όλες μας τις δυνάμεις για να ξαναγίνει η Πάρνηθα πράσινη». Αυτό είναι το μήνυμα που στέλνει η διοίκηση του καζίνο και ξενοδοχείου στα πλαίσια της νέας της καμπάνιας ΕΚΕ. Ενα ακόμα δείγμα της προσπάθειας «κουκουλώματος» του τι σημαίνει καπιταλιστικό κέρδος και πώς αυτό δεν μπορεί να γεφυρωθεί με τις λαϊκές ανάγκες, όπως είναι και η προστασία του περιβάλλοντος.
Αφού, λοιπόν, με το νόμο 3139/2003 του ΠΑΣΟΚ 62,59 στρέμματα δάσους της Πάρνηθας «βρίσκονται σε νόμιμη αλλαγή χρήσης» και εξαιρούνται από την αναδάσωση, δεδομένου ότι έχουν δοθεί στην ιδιοκτησία του καζίνο, έρχεται το καζίνο και με δελτίο Τύπου στις αρχές του Νοέμβρη, μας ενημερώνει ότι στόχος της διαφημιστικής του καμπάνιας στα πλαίσια της ΕΚΕ είναι: «Η ευαισθητοποίηση των πολιτών στα θέματα περιβάλλοντος και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά την προστασία και αποκατάσταση του Εθνικού Δρυμού της Πάρνηθας μετά την πρόσφατη καταστροφική πυρκαγιά»!