Οι επιπτώσεις στην οικονομία και τα λαϊκά στρώματα

Μόνο από τις ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα, οι γιωταχήδες ξοδεύουν περίπου 10.000 δραχμές το μήνα για βενζίνη, ενώ με τα πρώτα κρύα η δαπάνη για το φουλάρισμα της δεξαμενής πετρελαίου - άρα και τα κοινόχρηστα - θα διπλασιαστεί

Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2000

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί με κάθε τρόπο να υποβαθμίσει τις αρνητικές συνέπειες που έχει και θα συνεχίσει να έχει στην ελληνική οικονομία η ξέφρενη κούρσα ανόδου των τιμών στα πετρέλαια και τις βενζίνες και η εξασθένηση του ευρώ (και της προσδεμένης σ' αυτό δραχμής) απέναντι στο δολάριο και το γιέν. Μέχρι στιγμής, έχουν γίνει αισθητές κυρίως οι ανατιμήσεις στις βενζίνες (σούπερ και αμόλυβδη) και το πετρέλαιο κίνησης από τους γιωταχήδες και τους οδηγούς ταξί, που - προς το παρόν - τις πληρώνουν περίπου ακριβότερα κατά 30% και 50% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρσι το Σεπτέμβρη. Στις επόμενες μέρες, θα αρχίσουν να νιώθουν τη δεύτερη δόση των αρνητικών επιπτώσεων το σύνολο του ελληνικού λαού - και κυρίως τα πλατιά λαϊκά στρώματα με τα ισχνά εισοδήματα - όταν αρχίσουν τα πρώτα κρύα και ανάψουν τα καλοριφέρ. Και οι επιπτώσεις θα φανούν, όταν κληθούν να πληρώσουν για να φουλάρουν τη δεξαμενή με πετρέλαιο θέρμανσης στις μονοκατοικίες ή τα κοινόχρηστα στο διαχειριστή της πολυκατοικίας, που θα είναι φουσκωμένα, καθώς η τιμή του πετρελαίου εκτινάχτηκε στις 170 δραχμές το λίτρο από 80 δραχμές πέρσι!

Ανεξάρτητα λοιπόν από το τι λέει η κυβέρνηση και οι καθ' ύλην αρμόδιοι οικονομικοί υπουργοί, η αλήθεια είναι πως η εκρηκτική άνοδος των διεθνών τιμών πετρελαίου(η τιμή του ξεπέρασε τα 35 δολάρια το βαρέλι την περασμένη βδομάδα και οι ειδικοί εκτιμούν πως η τιμή του θα κινηθεί στην καλύτερη περίπτωση 30 δολάρια το βαρέλι και στη χειρότερη των περιπτώσεων θα εκτιναχτεί στα 40 δολάρια το βαρέλι) θα επηρεάσει αρνητικά και την ελληνική οικονομία και το βιοτικό επίπεδο των πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία γίνονται δυσμενέστερες από την υποτίμηση του ευρώ απέναντι στο δολάριο και το γιέν, καθώς η δραχμή ακολουθεί αναγκαστικά την πτωτική πορεία του ευρώ.

Οι σημαντικότερες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία, από τις τιμές των καυσίμων και την εξασθένηση ευρώ και δραχμής, θα εκδηλωθούν με:

Οι επιπτώσεις στα λαϊκά στρώματα

Οι πρώτες αρνητικές επιπτώσεις έγιναν ιδιαίτερα αισθητές από τους γιωταχήδες (που κάθε βδομάδα αγόραζαν ακριβότερα τις βενζίνες), τους κατόχους άλλων μέσων μεταφοράς (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία, πλοία, αεροπλάνα), που επίσης δαπανούσαν και δαπανούν όλο και μεγαλύτερα ποσά για να προμηθευτούν υγρά καύσιμα για την κίνηση των οχημάτων τους και φυσικά από τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν στην παραγωγή πετρέλαιο. Με δεδομένο ότι από πέρσι το Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα οι βενζίνες ακρίβυναν περίπου 30% ή περίπου 60 δραχμές το λίτρο, ένας γιωταχής (με μέση κυκλοφορία 2.000 χιλιόμετρα το μήνα και μέση κατανάλωση 8 λίτρα βενζίνη στα 100 χιλιόμετρα) πληρώνει επιπλέον τουλάχιστον ένα δεκαχίλιαρο το μήνα για βενζίνη.

Εκτός από τις άμεσες επιπτώσεις που είχε ή θα έχει στο πορτοφόλι των εργαζόμενων νοικοκυριών η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου, υπάρχουν και οι έμμεσες επιπτώσεις, μερικές από τις οποίες ήδη έχουν γίνει αισθητές, ενώ υπάρχουν και άλλες που έρχονται. Στις έμμεσες επιπτώσεις, που αναμένεται να κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα και θα τις βιώσουν οι εργαζόμενοι με νέο κύμα ακρίβειας στην αγορά, περιλαμβάνονται:

Η κυβέρνηση Σημίτη - όπως και οι άλλοι κυβερνήτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχουν ταχθεί να υπηρετούν με ευλαβική συνέπεια τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών πολυεθνικών και των συνεταίρων τους - αρνείται το ενδεχόμενο να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα και περιορίστηκε να μοιράσει υποσχέσεις ότι θα επιδιώξει να συγκρατήσει την άνοδο των τιμών στα καύσιμα και τον πληθωρισμό με... ένταση των ελέγχων στην αγορά.