Σοβαρά προβλήματα στα ΙΕΚ Πειραιά και γύρω Δήμων
Σάββατο 29 Μάρτη 2008

Από πρόσφατη περιοδεία του Γραμματέα του ΚΣ της ΚΝΕ Γιάννη Πρωτούλη στα ΙΕΚ Πειραιά
ΕΡΩΤΗΣΗ προς τους Υπουργούς Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων και Ανάπτυξης, με θέμα τα προβλήματα στα Δημόσια ΙΕΚ του Πειραιά και των Δήμων Κερατσινίου, Περάματος, Νίκαιας και Κορυδαλλού κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές του ΚΚΕ Ελπίδα Παντελάκη και Βέρα Νικολαΐδου. Στην Ερώτησή τους, πιο συγκεκριμένα, οι κομμουνίστριες βουλευτές σημειώνουν:

«Σοβαρότατα είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα Δημόσια ΙΕΚ του Πειραιά και των γύρω Δήμων (Κερατσίνι, Πέραμα, Νίκαια, Κορυδαλλός).

Αν και ο χαρακτήρας των ΙΕΚ και Συνταγματικά καθορίζεται ως δημόσιος, οι σπουδαστές υποχρεώνονται για την παρακολούθηση των μαθημάτων να πληρώνουν δίδακτρα 367 ευρώ το εξάμηνο και για τους μετανάστες εκτός ΕΕ το ποσό διπλασιάζεται. Εκτός από αυτά οι συνθήκες των σπουδών είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες μιας σύγχρονης εκπαιδευτικής διαδικασίας, όπως υποκριτικά υποστηρίζει ότι προωθεί η κυβέρνηση. Συγκεκριμένα, συγγράμματα δε χορηγούνται, κατάσταση που επιβαρύνει οικονομικά και τους σπουδαστές, αλλά και τους καθηγητές των ΙΕΚ, που αναγκάζονται να πληρώνουν για τις σημειώσεις, τα αναλώσιμα που είναι απαραίτητα στην εκπαίδευση στην ειδικότητά τους. Τα οικονομικά των σπουδαστών επιβαρύνονται ακόμα περισσότερο με τη μη παροχή μειωμένου εισιτηρίου συγκοινωνιών, τη στιγμή που η πλειοψηφία τους είναι εργαζόμενοι και αναγκάζονται να κάνουν συχνές μετακινήσεις και παρά το γεγονός ότι υπάρχει εγκύκλιος του Υπουργείου Μεταφορών που προβλέπει το δικαίωμα των σπουδαστών για μειωμένο εισιτήριο.

Συν τοις άλλοις, η υλικοτεχνική υποδομή είναι ελλιπής, με αποτέλεσμα σε ειδικότητες όπως για παράδειγμα τεχνικοί υπολογιστών ή πληροφορικής να μην έχουν την αναγκαία ποσότητα και ποιότητα ηλεκτρονικών υπολογιστών για να κάνουν σωστά και εμπεριστατωμένα τα πρακτικά τους μαθήματα. Τα εργαστήρια γενικά είναι απαραίτητα στην πλειονότητα των ειδικοτήτων που υπάρχουν, έχουν όμως μεγάλες ελλείψεις και επιβαρύνουν την ήδη κατακερματισμένη εκπαίδευση των σπουδαστών. Αναφορικά με την πρακτική τους άσκηση, οι σπουδαστές δουλεύουν χωρίς πλήρη ασφάλιση και εργασιακά δικαιώματα και μισθούς πολύ χαμηλούς και σε καμία συνάρτηση με αυτά που προβλέπουν οι Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

Στα προβλήματα των δημοσίων ΙΕΚ εντάσσεται και το εργασιακό καθεστώς των καθηγητών. Στην πλειοψηφία τους είναι ωρομίσθιοι με περιορισμένα ασφαλιστικά δικαιώματα και με σοβαρά μισθολογικά προβλήματα, αφού φτάνουν να πληρώνονται και μέχρι δύο χρόνια μετά από την περίοδο που δίδασκαν σε κάποιο ΙΕΚ. Οι ωρομίσθιοι καθηγητές αντιμετωπίζουν επίσης το ζήτημα της μη μονιμοποίησής τους με την απαξιωτική προς αυτούς δικαιολογία από το ΥΠΕΠΘ, όπως απαντήθηκε σε προηγούμενη Ερώτησή μας, ότι "η μονιμοποίηση δεν είναι δυνατή καθώς η επαγγελματική κατάρτιση στηρίζεται στις τρέχουσες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας που μεταβάλλονται διαρκώς, αλλά και στις ανάγκες της αγοράς εργασίας που αναπροσαρμόζονται". Είναι προφανές λοιπόν και από την απάντηση του ΥΠΕΠΘ ότι τα προβλήματα της επαγγελματικής εκπαίδευσης αφορούν πρώτα απ' όλα το χαρακτήρα που έχει και συνδέεται με την εξυπηρέτηση των αναγκών του κεφαλαίου για κερδοφορία μέσα από την "παραγωγή" ενός ευέλικτου φθηνού και απασχολήσιμου εργατικού δυναμικού. Η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης μπορεί να προχωρήσει μόνο με την κατάργηση τώρα των ΙΕΚ - ΚΕΚ και όλων των μορφών εναλλασσόμενης ψευτοκατάρτισης και ταυτόχρονα δημιουργία δημόσιων και δωρεάν επαγγελματικών σχολών μετά το Λύκειο, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα. Σχολών που θα ακολουθούν ένα ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο για όλους μέχρι τα 18 έτη, με άμεση κατάργηση του διπλού - παράλληλου σχολικού δικτύου Γενικής - Επαγγελματικής εκπαίδευσης.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί τι μέτρα θα πάρουν:

-- Για να πληρωθούν άμεσα τα χρωστούμενα στους εκπαιδευτικούς και για να μην αντιμετωπιστούν μελλοντικά παρόμοια προβλήματα καθυστέρησης;

-- Για να υπάρχει μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα;

-- Για να χορηγηθούν δωρεάν συγγράμματα, να πληρωθούν όλα τα κενά υλικοτεχνικής υποδομής (βιβλία, χαρτική ύλη κλπ.) και να δοθεί μειωμένο εισιτήριο συγκοινωνιών στους σπουδαστές;».